Gå til innhold

6920AP...Risikosport??


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en 6920ap. Prøvekjørte traktoren i dag, og den funka bra. Gått ca 4000 timer. Er det risikosport å kjøpe en slik?? Jeg tenker da hovedsakelig på gearkasse??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Forhør deg ihverfall godt om hva den er brukt til. Har den gått i tung transport så ja, da er det risikosport...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Javel?

Hans, bremser du kun med pedalen og ikke hjelper til med girkassen på tunge lass, er du garantert havari på bremsene innen rimelig kort tid.

JD bruker samme oljetank på girkasse og hydralikk/bremser, så kjører du istykker bremsene får du også spon i girkassen.

 

Hva mener du oppstår av slitasje når du bremser med girkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har du tung henger klarer du ikke bremse med hastighetspaken i store hastigheter. Før nedoverbakken MÅ du redusere hastigheten med brems, og deretter følge etter med spaken. Har du dradd spaken så langt bak, at du har grei utveksling i forhold til bakke og vekt, kan du selvsagt &quot\;bremse opp/holde igjen&quot\; med spaken. Kommer du på en flate, og setter utfor i 50 km med tungt lass, har du selvsagt ikke sjangs til å holde igjen traktoren med spaken. Om noen prøver på det, forstår jeg kassen kan ryke på sikt. Har selv over 6000 timer i 20 serie jd ap, og ikke noe tull med kasse pr dags dato. Men selvsagt kan du være uheldig. Skriv maksinskade forsikring, så går det greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midtnorge_1

Har vel vært en del tull med disse girkassene, om det er brukerfeil eller svak transmisjon, skal være usagt fra min side, men utifra antall havari jeg vet om, av forskjellige bruksområder, har jeg min teori.

Å tegne maskinskadeforsikring hjelper ikke når produsenten kaller det havari pga slitasje og ikke maskin-brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Dette med at kassene havarer pga bremsehavari er bare tull. det er jo både en grovsil og eget gearkassefilter på gearkassen. Har sett metalspon på gearkassefiltre etter havari men aldri bremselammelbiter. 6820 og 6920 har også grovere og større kasse enn 6620 og nedover. På alle 20 serier opp til ett vist serienr skal det vere byttet kasser på å da er problemet løst. (Det er forøverig 2000t\2År garanti på byttekassene)

Dette er ikke risikosport men maskinskade bør du ha :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...