Gå til innhold

John Deere eller New Holland?


Gjest

Anbefalte innlegg

Her står det mellom en New Holland og da trolig en T6 modell og en John Deere. Fra før av har jeg en John Deere, men skal nå begynne med stor korndrift og da trenger jeg to traktorer.

 

Den john deere traktoren jeg har nå skal brukes til harving, sprøyting, transport og kanskje litt pløying. Den nye traktoren skal brukes til såing og da med en front harv fra UNIA. Frontharven skal jeg bruke for å kun kjøre over en gang med harven før såing så sparer jeg på jordpakkinga samt arbeidstid. Traktoren skal også brukes til transport av f eks korn samt pløying og stubb harving m.m

 

Jeg kjører kun NH og JD og jeg lurer på hvilket merke jeg skal velge og også modellen hvis det er noen med forslag.

 

Jeg kjører:

 

4 skjær ES Vendeplog

Våderstad NZA 6 m harv

Kvernerland Ikrasus sprayer (24 m)

Vådersdtad Rapid

UNIA Frontharv

 

Hvis det er noe mer dere lurer på så kan dere spørre meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Mitt tips er å holde deg til ett merke.

Er en stor fordel at traktorene er så like så mulig om dere er flere sjåfører.

Service, innstillinger og vedlikehold blir også enklere.

Jeg har hatt MF og NH tidligere, og har 4 JD idag.

 

Service, pris og deletilgang i ditt område er mye viktigere en fargen på panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vel, jeg er som sagt ikke sikker, men du som har hatt både NH og JD. Hvordan er ditt inntrykk av NH? Kan du eventuelt komme med fordeler og ulemper med NH og JD? Jeg har en New Holland tresker fra før så jeg har erfaring fra både AK Maskiner og Felleskjøpet.

 

Jeg er enig med deg i det å holde seg til ett merke, men hvilket bør jeg velge syntes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det Steinar sier om at du burde holde deg til 1 merke er jo ikke så dumt. er det noen spesielle modeller du har sett for deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nei igrunn ikke. Nå er det mest merke jeg lurer på så skal jeg vurdere modellen etter det jeg skal bruke traktoren til. Ja, det er kanskje ikke så dumt å holde seg til ett merke, men jeg må vite fordeler/ulemper i og med at jeg aldri har prøvd NH traktor før. NH tresker har jeg jo...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, gjerne.

NH er mer komplisert bygd, og vanskeligere og skru i. Det er snakk om TSA modellen, kjenner ikke til den nye T- serien.

Men litt for mange komponenter som henger sammen med forskjellige elektriske styringer.

Greit nok, men merkeverkstedet hadde også problemer med å lokalisere og fikse feil, tok tid med reperasjoner.

Mye småting, eksempelvis måtte girkassen kalibreres for hver 500(?) time.

 

JD (-20 og -30 serie) er bygd mer rett fram, og jeg skrur det aller meste selv.

Har jeg spørsmål fikser verkstedet det meste på telefon.

 

Min erfaring er at JD er enklere og mer solid bygd, men kan være jeg har vært spesielt uheldig med NH.

Kan også være ting har endret seg etter modellskiftet, jeg har heller ingen erfaring med de nyeste modellene til JD.

 

Ting snur veldig fort, så jeg skal ikke si så mye om hva du skal velge.

For min egen del bytter jeg ut traktorene etter 10 000 timer, tar en ny vurdering på merkevalg da.

Men skulle jeg handlet imorgen, hadde det blitt JD.

 

En annen ting, har du disse nye 5 års garantiavtalene, og heller skifter traktor hvert 5 år, er driftsikkerhet sånn generelt et mindre tema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tusen takk!

Da får jeg vurdere litt her og der også får jeg se hva det blir til :-)

Jeg satt meget pris på ditt svar!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har hjerte for John Deere og kan derfor ikke kommentere saken objektivt. Men har med glede sett att her lokalt har flere NHer blitt byttet med JD. De jeg snakker med er meget godt fornøyd med John Deere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...