Gå til innhold

Hallo, kjapp turbinkløts valtra 101N


Gjest

Anbefalte innlegg

Når eg køyrer pressa, dvs. ca. 1800 rpm. og skal sleppe kløtsjen , kobler den inn med eit rykk. Uanset kor forsiktig eg er. er vel ikkje heilt normalt ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jo, det er nok normalt... Turbinen fungerer slik at den slurer på lave turtall, og skal koble mer og mer inn etterkvart som du øker turtallet, og tar &quot\;for fullt&quot\; når du når et gitt turtall, og begynner å slure igjen når du kommer ned under turtallet igjen, på våre traktorer omtrent 1200 omd. Det kan man få servicemannen til å justere på. Når du da har traktoren gående på 1800 omd, vil den være over noe sluring på turbinen, og omtrent fungere som en normal kløtsj, men siden det er en elektronisk knapp i fotkløtsjen, vil det være veldig vanskelig å få den til å ta som en normal kløtsj. Fest setebeltet og prøv rolig på kløtsjen, er mitt råd \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei.

Fungerer turbinen på Fendt på samme måte? Er den &quot\;lykkelige&quot\; eier av en Fendt 309 1995 mod hvor turbinen ikke kobler skikkelig inn, kan man fylle på olje og hvordan justerer man clutchen for å få det rett?... Svært takknemlig for tips som gjør at jeg slipper å dele traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Der er påfyling vside bak verktøy kasse luke med to 8 mm sktuar i clutch hus

7,5l 10w motor olje må vere singelgrade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til Jostein Sundbotten, ang Fendten - så er det beste å tappe av oljen og fylle på ny hvis den ikke har vært skiftet på år og dag. Men du kan også fylle på et par desiliter om gangen og prøve deg fram. Men ikke mer enn et par desiliter per gang!

Ring CF maskin på Skiptvet og spør hva slags olje de anbefaler på turbinkløtsjen. Det står 10W olje i gamle bøker. Men mange har brukt automatolje / servoolje de siste 20 åra. Fordi den tåler mere varme og er mere temperaturstabil.

 

Til Power: Prøv å sette igang traktoren med fotkløtsjen, knappekløtsjen og vendegearet mens motoren går på 1800-1900 o/min og kjenn på forskjellen på dem. Jeg har undersøkt litt og de tre skal ha hver sine programmeringsmuligheter. Fotkløtsjen på Valtra er ikke verdens mest følsomme men det går an å få den bra.

Det er bare snakk om å få tak i en servicemann som faktisk kan det og som gidder å legge litt tid i kalibreringen. Autokalibreringene på dem fungerer heller dårlig så det må gjøres manuelt da traktoren er ordentlig arbeidsvarm. To turer fram og tilbake rett foran verkstedporten er ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...