Gå til innhold

Kjøpe 5455? Erfaringer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på og kjøpe meg en brukt 5455. Har noen erfaringer med denne modellen? Dyna 4 er vel ett must, kan det stemme att denne vart produsert fra 2007? og tier 3 motor fra 2008? hadde tenkt og justere den litt opp, da er vel tier 3 motoren som gjelder?

Hadde blitt takknemlig for erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har bare positive ting og sei etter 1000t i min 5455 med laster :)

 

Dyna 4 bør det absolutt være.

Tier 2 (2008) som eg har er mestrer lett dei fleste oppgavene den er laget til.

Har prøvt naboen sin tier 3 og 13hk ekstra merkes og heile traktoren virker &quot\;friskere&quot\;.

 

Tier 3 skulle være unødvendig og stille opp.

Eg ville heller ikkje gjordt det, da eg syns det er nok med 125hk på den litle motoern og radiatoren (skrå panser)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1

Hvor mange timer er din gått da? Vet du når tier 3 motoren kom?

Trodde det bare var 100 hk i tier 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har gått 1300t nå.

2008 har 112hk med boost, er og oppgraderet dyna kasse.

Føles litt smartere enn eldre dyna kasser.

Trur tier3 kom i 2010.

 

Hva skal du bruke traktoren til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1
Skal brukes til gardsdrift for det meste, pressing og slikt. men jeg skal kjøpe meg en fliskutter og har en dumperhenger, så skulle egentlig hatt en stor og en liten. tenkte og prøve med en slik en da den er lett med litt motor i. hvordan opppgraderer du kassa da? Boost, er det noe som er originalt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

MFs 5400 serie har gjennomgått en jevn utvikling fra lansering ca 2004, Dyna4 2007 og Tier3 ca 2010. Oppgradering på Dyna4 handler i hovedsak om software (siste heter 2.30) og gir ganske raske girskift i range kassa (1-4) og bra vendegir. Tier3 er common rail og må chipes, men tier2 har mekanisk pumpe. Mange er justert opp, og det ser ut til å gå svært bra i forhold til kjøling og drivverk (litt for svak svigningsdemper i tidlig stadium, men er forbedret). Dieselpumpa på Tier2 er ikke glad i vann!

 

Disse traktorene er ikke de sprekeste på vei, da er ny 5440 og 50 med ny Dyna4 kasse som har noe lavere oljestand og mindre friksjon i bremse sprekre, men dette er ikke den egenskapen du se først etter i en slik &quot\;allround&quot\;traktor.

 

Teknisk sett er byggekvaliteten generelt god og de starter lett når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strilen_1
Takker for svar! Har jo tenkt litt på 5500R og, men føler att masseyen er litt mer traktor. var og prøvde en på fk, Girkassa føltes som en langt ned på 90 tallet. har mer tru på driftssikkerheten til 5500R. Er dette tilfelle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Med erfaring som mekaniker på MF traktorer siden 5400n kom vil jeg si at det kvalitets og driftsikkerhetsmessige ikke ligger noe som helst tilbake for noe annet på markedet.

Det som har vært av problemer, er ofte mindre enkle ting og mye av det er oppgradert, som feks nedre kløtsjbryter, som var en dårlig bryter.

 

Se til at foraksel er smørt (i avlastet stilling for å få inn fettet hele turen rundt oppheng, hvis ikke vil slakken som oppstår slite splines på pinjong og mellomaksel) og at løftearms-aksel er kompakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Regner med du mente 5100R og ikke 5500R? Kjører JD 6320 og 6330 og er veldig godt fornøyd. Har ikke prøvd 5100R, men har litt troen på den også. Masseyen har sine fordeler den også. Helt clutchfri giring, hurtiggir i vendegiret, skrå nese, vet at du kan få den med store hjul, litt i tvil om 5100R leveres med 38&quot\; bakhjul. Ellers tror jeg som du sier at det er litt mere kvalitet på noen ting i JD kontra MF. F.eks elektriske brytere i hytta. Filleting, men dog så irriterende av et oppegående traktorerke.

 

Vanskelig å sette merker opp mot hverandre, jeg kunne tenkt meg massey sitt anser, fendt sin girkasse, JD sin trepunktsbetjening og hytte, Valtra sitt vendegir og rattilt, men jeg har ennå ikke sett denne traktoren..... Smaken er som baken - delt. Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
På den nye serien til MF, altså 5410-5450 er det kun spoleventilene og spaken for å løse ut kroken som ikke er elektriske så skjønner ikke helt kritikken mot MF der. Etter mitt syn er det ingen merker som kan konkurrere mot MF i segmentet rundt 100 hk. Det beste vendegiret, skrå nese, (kan leveres med)store dekk, genial betjening av hurtiggiret på vendegiret, motorer som er utrolig seige på lave turtall og etter mitt syn det beste utsende!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vippebrytere og blinklys/vindusvskerhendel og likn. ting er det jeg tenker på. Har ennå ikke sett slike ting gå i stykker på en JD. På MF kjennes de mye spinklere og klikkete ut, etter min mening er det dårligere kvalitet på slike ting i MF. Har også litt samme oppfatning av den gule pto innkoblingsbryteren. I den nye MF serien virket den spesielt spinkel (har bare sittet i den, ikke prøvd den), men der er jeg heller ikke kjempe fornøyd med den nye varianten JD kom med i 6030 og 5100 seriene. Den store runde fra 6020 og eldre virker solid og som en god nødstopp.

 

5100 kommer vel med tre pto-hastigheter? 5455 har vel bare to?5410-5450 mener jeg har tre?

 

Håper info og erfaringer er til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Har selv hatt 5435 i noen år, og er godt fornøyd med den. Naboen har 5455, og sier det er den beste traktoren han har hatt. Motoren er ikke den samme, men mener at det meste annet er likt.

 

Knappene er en svakhet. Har måttet bytte noen. I tillegg er spoleventilene mekaniske. Det er som oftest greit, men de henger ikke når man skal sette på konstant pumping. Kjører man redskaper som krever konstant olje, må man sette av høyre arm til å holde spake den dagen. Ser en del prøver seg med div tauverk rundt i traktoren med vekslende hell.

 

PTO:

De har 540 og 1000, med økonomifunksjon på begge.

 

Ellers skulle jeg gjerne hatt litt flere hester.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
På nyere 54xx modeller kan det bestilles med hydraulikkuttak av forskjellig type. Flyt, holdfunksjon og såkalt kick-back. Da gir den olje helt til hengeren eller slåmaskinen er på topp f.eks. før den smetter tilbake i midtstilling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har en 2006 modell med mekanisk dieselpumpe på originalt 100 hk justert og testet til 130. vil for det første trekke fram komforten. hytta er stille, har god plass og utmerket ergonomi - knapper og brytere er der du forventer å finne dem. Servostyringa er kraftig og presis og med rattkule har du en supersmidig traktor som snur på en femøring. viss det finnes slike mer da. Kan brukes med alt fra snøfres til pløying med fireskjærs vendeplog. Bra lyspakke på Privilege modellen m 8 lamper framover og til siden. Varmeapparatet er også effektivt. bruker nok mer diesel enn en moderne comming rail motor og krever selvsagt jevnlig service for å holde seg ship shape, som all annen mekanikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...