Gå til innhold

Fendt 309 c eller Fendt 510 Hva skal eg kjøpe??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp skal erstatte en fiat 100-90 dt med en nyere traktor og har funnet ut at eg vil satse på Fendt denne gangen . Men eg har ingen erfaring med Fendt fra før og har nå funnet 2 mulige kandidater Fendt 309c har gått 4500timer med ålo laster og 440 og 540 dekk og er fra 2002 dette er en strøken traktor men helt uten noe ehr eller slikt så skulle vere ganske lite tull med elektronikkfeil og slikt her , Den andre er en Fendt 510 som har gått 6500timer med trima laster og 480 og 600 hjul denne er og strøken men fra 1998 , det er litt mer elekronikk i denne men samtidig litt tyngre og kraftigere traktor og den går i 50km+ . Eg vil gjerne høre hva dere mener om disse 2 svakheter og goder på dei og brukererfaringer. Eg skal bruke traktorene til snøbrøyting og strøing i boretslag og interntransport av masser og gravemaskin samt gjødsling og grashøsting på egen og andres gård. det blir meg og en til erfaren sjåfør fast på traktoren , rekner med at traktoren skal gå 700-1000 timer i året og håper å kunne beholde den i 3-4 år før bytte og uten for mye reprasjoner. Har hørd at fent skal kunne gå mye timer og er lite tull med samt høy bruktpris ønsker derfor prøve en nå ... Lurer og på om det er mye styr å montere fronthydrolikk på disse da det gjerne blir gjort for å kunne bruke frontplog. Håper på svar hilsen anleggsbonden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Gå for 510 enkelt og greit. Det er en mye mer komfortabel og kjekk traktor. Har hatt Fendt i mange år og det eletriske har det ikkje vært noge nevneverdige problemer med. 309 c er etter min mening en litt

for enkel traktor men smaken er som kjent som baken, delt.

Siden du skal kjøre en del i året opp mot 1000t ville eg heller vurdert

en nyere brukt med vario og tms. Legger du ca 200tusen til på bordet får du en mye nyere med bedre innbyttepris om noen år. Og risikoen for reprasjoner øker jo på når timetellern nærme seg 10000t om det aldri så mye er en Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei , takk for svar . Ja skal erlig inrømme at er 510 som frister mest spesielt komfor og 50km lokker men ser det er veldig mye mer elektronikk i den og har hat en del tull med elektronikken i blå og røde traktorer tidligere , men slik eg forstår på deg så er det lite som kan gå galt med det her. Eg kunne tenkt meg en med vario ja men liker det som er utprøvd og enkelt . har invistert i gravemaskiner og annet knask dette året så budsjettet er ikkje så romslig at eg kan slenge 200000 til på kjøpet , tror eg skal greie meg med en litt eldre mod i 3-4 år så kan en vurdere en helt ny da om butikken går bra . Eg legger litt stein på stein her og bygger meg sakte opp i staden for å ta store sjanser og innvistere for hardt . så har eg litt å gå på i trange tider og. Tar gjerne imot flere råd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midtnorge_1

Hei

Etter min mening, ville jeg ha gått for en 510.

I og med at det er 50 km/t, er det også kjørende framaksel som øker komforten.

500-serien har 4-cluthfrie hurtiggir, mens 300-serien har 3-splittgir/hurtiggir i arbeidsgruppen(ikke 25/30/40-girene, og en må cluthe ved bruk av disse), noe som gjør det mer komfortabelt i arbeid og transport.

309'n du nevner, har mekanisk vendegir, mens 510'n har el-hydraulisk forvalg, noe som gjør vending litt enklere.

EHR-hydraulikken er stabil.

Har prøvd begge modellene, og jeg synes 500-serien er en meget god, kompakt og komfortabel traktor.

 

Lykke til med valget :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fendt 500 serie er veldig gode traktorer. Er selv på utkikk etter en pen 515, men er ikke enkelt å finne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg har ingen erfaring med disse modellene men har hatt en 412 vario 2003mod i godt over 4 år nå (denne ligger faktisk for salg nå men 310000 er vel litt over ditt budgett). Kjempe traktor og vi har aldri hatt tull med EHR hydraulikken, det har vi heller ikke hatt på noen av våre andre traktorer så dette virker veldig robust på både Fendt og Valtra som vi har hatt. Ville derfor ikke vært for redd for dette ved kjøp av ny traktor. Ser for meg at 510 har litt mer vekt og hk noe som kanskje kommer godt med om du skal henger med gravemaskin på slep.

Synes forresten det er fornuftig å bygge stein på stein og ikke gape over for mye i starten.

 

Mvh Jostein Våge

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Denne du leiter etter Fendt500?

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=34779153

 

 

Ville med det valget trådstarter legger fram gått for en 500-serie jeg og, en utrolig behagelig traktor. Det eneste som irriterer litt med den er plasseringa av betjeninga på tipputtaka, men det er vel rimelig klassisk Fendt :) Holder seg jo godt i pris, men det er mye traktor for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
@Kornbonden: Denne -97 mod Fendten som du viser til er ikkje eigd av ein bonde, Selgeren har så vidt eg veit kun ein enebolig, men bildet av traktoren er frå låven til naboen hans. Trådstarter er vel også like mykje entrepenør, som bonde, så kvifor du drar den med at bøndene klager på at dei ikkje tjener penger må du forklare nermere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...