Gå til innhold

Fjæring på traktor, hva bør en ha?


OS_1

Anbefalte innlegg

Begynner å bli mer og mer vanlig med fjæring på traktor og det er jo flott! Hva bør en ha av dette? Er sikkert det beste med både hytte og forakselfjæring, men hvis en må velge, hva er da det beste? Er jo forskjellige typer av begge to har jeg sett, på hyttefjæring så kan en få standard med vanlige fjærer og støtdempere eller en kan få litt mer avansert med luft/hydraulisk fjæring. På foraksel er det også litt forskjellige typer, har hørt litt av hvert om den første til Case, men det har vel også en del med at det er mange smørepunkter som må smøres ofte.. Er sikkert litt forskjellig hvor heldige de forskjellige produsentene har vært med de ulike systemene også. Flott med tilbakemeldinger på hva som fungerer både i forhold til helsa og holdbarhet.. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du må velge vil jeg absolutt anbefale frammakselfjæring. Vi har 2 JD med kun TLS og 1 JD med TLS og hyttefjæring. Neste traktor blir nok kun med TLS. Ikke fordi det er noe galt med hyttefjæring, men med hyttefjæring blir det stor klaring mellom hjul og skjerm, uten hyttefjæring på JD blir klaringen liten og jevn langs hele skjermen og det er mye finerer. For meg er utseende forskjellen større enn komfor føorskjellen. JD sin TLS er svært enkel og krever veldig lite vedlikehold. Den veier heller ikke mange kilo mer enn aksel uten fjæring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Hyttefjøring sparer kroppen, framakselfjøring sparer traktor og kropp. Skulle jeg valgt noe framfor det andre måtte det bli framakselfjøring. Som nevnt sparer du traktor og kropp i tillegg til at du øker trekkevnen til framhjula i endel tilfeller. Kjører du med en tung plog bak eks langs vei vil dette også være som natt og dag da det ikke blir så kilent i stor fart. Har kjørt endel Massey, NH og JD med framakselfjøring. Alle tre fungerer bra, kan ikke sette den ene over den andre ut fra komfort. Servicevennlighet er jeg ikke så kjent med, annet enn at jeg tror Valtra har en patent som er vedlikeholdsfri og at det på noen merker er plagsomt mange smørenipler hver 10. time.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Fjørende framaksel har i hodet mitt kanskje enda mer å bety på en 4-sylindret traktor enn en 6-sylindret hvis en tenker på akselavstand..

Kjører snø med en NH T6040 som har fjøret både hytte og framaksel. Framakselen jobber fint sammen med lasterdempinga ved transport og kanskje særlig ved lessing av henger osv. Mulig det blir ubehagelig ved presisjonskjøring med potetkasser e.l., men i verste fall kan den vel deaktiveres. Suser over fartsdumper i 30 km/t med lasterdemping, fjørende trepunkt, framaksel og hytte. En Deutz K410 over samme fartsdumpene med alt unntatt fjørende framaksel blir rene rodeoen i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en 6320 med TLS og en 6330 med TLS. Ingen av de har hyttefjæring. (Kunne kanskje tenkt meg det på 6330 for der er det et potensiometer til trekkstengene som fusker litt og det er visst mye lettere å komme til hvis hytta sitter litt høyere, hehe)

 

Veldig fornøyd med kjøreegenskaper, spesielt ved pløying. En kompis med Deutz sa han måtte slå av framakselfjæringa fordi den påvirket pløyekontrollen???

 

Det jeg savner på JD er muligheten til å kjøre med låst foraksel som andre merker kan, de har egen knapp for å velge av/på. På 6330 kan jeg riktignok gå inn i displayet og slå den av, men med en gang jeg begynner å kjøre så går den i auto. Noen som vet noe om det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hmm, dette må jeg sjekke ut. Har hele tiden følt at bare det minste rykk med clutchen eller lille bråbremsing får akselen til å jobbe opp og ned.

 

Når jeg går inn i Command centeret og slår TLS over i manuell høydejustering så går den over i auto med en gang og det er før jeg kommer i 5 km/t, så jeg kan ikke helt skjønne det du sier, HansA. Men dette vil jeg veldig gjerne finne ut av. Med palle kjøring og diverse laster kjøring hjemme på tunet kunne jeg tenkt meg å ha en stiv framaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tusen takk for opplysningen, dette skal testes!!!

 

Vet du om det finnes noe for 20 serien? Har vært litt inne på tanken å bare sette på en magnetventil med en bryter inne i hytta. Har du troen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. Kjøpte ny traktor ifjord vår, kjøpte da uten hyttfjæring.

Det var en JD 6630. Kjørt en del med hyttfjæring på 6830, og for min del, merker jeg ikke store forskjellen. Føler egentlig at jeg har spart 15 lapper da, men det største minuset jeg ser er at jeg ikke kan bruke kjettinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har fått testet TLS'en på 6330 nå, som nevnt tidligere at på MAX så er den låst og mye mer kontrollerbar ved lasterkjøring.

 

For moro skyld, er det noen som mener det er komfortforskjeller fra merke til merke på hytte og eller framakselfjæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har aldri hatt en traktor med hverken fjæring på framaksel eller hytte i mitt eie, men har kjørt en New Holland TS115A med hyttefjæring med henger.

Sammenlignet med min N92 som er omtrent på samme størrelse, føler jeg New Holland' en er veldig skranglete i hytta, der rykker det stadig vekk i hytta selv om man kjører på asfaltvei, kanskje på grunn av hengeren... mens i min N92 som ikke har fjæring i det hele tatt (bortsett fra dekkene) er stødig, fin og komfortabel. Synes også en gammel Fendt 300-serie er mer stødig å kjøre.. fordi den er stivere..

 

Sånn sett, er jeg ikke helt sikker på om hyttefjæring er så veldig kjekt å ha... det er ganske stor forskjell med tanke på kjørekomfort og traktor med eller uten hyttefjæring..

Jeg får kanskje også skylde på dårlig sete i New Holland' en..

 

Kunne godt tenke meg framakselfjæring, men er ikke så gærent uten fjæring i utgangspunktet :) Spørs jo litt hvor mye man kjører, dekktype osv...

 

Hvordan vedlikeholder man fjæringssystemet på traktoren - enten framaksel eller hytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...