Gå til innhold

Fendt 211


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

På 211 er det ikke bryter for å veksle direkte mellom kjørespak og kjørepedal i TMS slik det er på de større. Vil du ha TMS funksjon ved bruk av spaken må du inn i menyen. Trykker du på TMS knappen kopler du ut TMS. Da får kjørepedalen funksjon som gasspedal, og spaken funker som en ren utvekslingsregulator. Brukes oftest ved behov for konstant turtall når du blir lei/trøtt av å holde foten på kjørepedalen hele dagen. Ved pressing bruker jeg ofte å kople ut TMS i stedet for å kople inn cruisekontrollen. Hastigheten holder seg da konstant som da du koplet ut TMS, og du kan ta foten av pedalen. Men hastigheten lar seg regulere med spaken. Bruker du cruiseknappen, må du ut av cruisemodus om du vil endre hastighet/stoppe. Til forhåndsinnstilt hastighet(er) derimot er cruiseknappen ypperlig.

 

I/II knappen under variospaken forandrer kjørepedalens virkeområde.Det er ikke to gear på den. Dette er bare innstilling av elektronikken. Trinn 1 kan stilles inn fra 0-5 til 0-43, mens trinn 2 alltid er 0-43. Jeg pleier å ha min innstilt på 0-20 i trinn 1. Da har du en pedal som er fintfølende nok på jordet og tunet i trinn 1, og mer ideel til vegtransport i trinn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ravi_1

prøver igjen::

1Kommer det i stor nok grad varmluft fra varmeapparatet i taket ned til beina på 200en?

2 Har noen opplevd at det blir for lite startmoment i entrinns-variokasser (ved behov for å dra ekstremt tungt) sammenlignet med 400-serie og oppover der det er to trinn?

3 hvordan er kaldstartegenskapene?

4 Har fendt / Eiksenteret en fornuftig forklaring på hvorfor de ikke leverer lasterdemper på 3x65?

5 hvordan oppleves bakkeklaringen f.eks ved kjøring med tilhenger?

Det er jo ikke all verdens klaring under trekkroken.

Får parkeringslabben ofte kontakt med moder jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

@ravi:

 

1. Nei, men det er dyser i gulvet også.

 

2. Nei, skjønner ikke problemstillingen. Da spinner hjulene i såfall.

 

3. På et gjennomsnittsnivå for traktorer med common rail motor. Med motor og transmisjonsoljevarmer takler du det meste.

 

4. Nei.

 

5. For lav ved kjøring over store grasstrenger. Parkeringslabben på hengeren er ikke noe tema her. Den løftes opp \;-)

 

Var det noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ravi_1

@211:

Det er vel sånn at varioen er mest hydraulisk på lave hastigheter , og så blir den mer og mer mekanisk ettersom hastigheten øker?

Og med bare en utveksling vil vel startmomentet være lavere enn på variokassene med to trinn?

Jeg har snakket med en yppersteprest i fendt-menigheten om dette, og han refererte dette som et argument for 400 og oppover-seriene.. Men jeg har aldri hørt klage fra ML75-brukere på at traktoren bare står å uler uten å komme løs altså...

Bare så det er sagt: Jeg er en true believer, men man må jo komme med kritiske spørsmål av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

@ravi:

Det er veldig bra med kritiske spørsmål ravi! Jeg er kritisk selv også, og det er flere ting med 211 som godt kunne vært mye bedre. Men totalt sett er jeg veldig godt fornøyd. Traktoren passer ypperlig til mitt bruk der det viktigste er allsidighet. Jeg kunne selvfølgelig klart meg med en traktor til 200 000 mindre, men slik er det med mange ting i livet. Man klarer seg godt uten dyr bil, dyr båt, dyr hytte, og dyrt hus også. Det handler om hva man prioriterer. Jeg synes den er verdt merprisen, andre synes det er fullstendig galskap å kjøpe en slik traktor. Det er helt greit for meg.

 

Når det gjelder virkningsgrad i transmisjonen så stemmer det at den er nesten helt hydraulisk ved lave hastigheter. Du har alikevel moment nok, jeg har aldri opplevd at den står og uler :-) Men på lavt turtall/tomgang har du for lite trykk i transmisjonen til tung drift. Det er dette Fendt kaller turboclutchfunksjon, etter samme prinsipp som de gamle med turbinkopling. Du har stop and go funksjon på bremsepedalen pga denne funksjonen. Du kan kople ut turboclutchfunksjonen om du vil. Da vil den oppføre seg som en traktor med konvensjonell transmisjon der motoren kan kveles om utvekslinga og belastningen er for høy i forhold til turtallet. Om du f. eks står i en bakke på tomgang holder transmisjonen traktoren i ro. Du gir litt gass, og det blir nok trykk til at du får framdrift. Slipper du gassen, står traktoren i ro igjen. Husk at alt dette er uten at du har TMS innkoplet. Med TMS vil du kunne gjøre det samme med kjørepedalen, og traktoren vil som kjent selv øke turtallet.

 

Et lite minus er at du ikke kan kombinere kjørepedal og styrebrems. Dette er aktuelt i bratt sidehelling med sidemontert slåmaskin. Har du venstre fot på styrebremsen mens du har høyre på kjørepedalen, prioriterer traktoren brems, og den stopper. Dette løser du ved å kople ut TMS.

 

Bare en liten innføring i ulike måter å kjøre på dette. Egentlig veldig enkelt, men man må tenke litt annerledes enn på en konvensjonell transmisjon. Den bør egentlig bare prøves i praktisk arbeid. Du får høre med ditt Eiksenter om å få en demotraktor i våronna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Har kjørt litt 311vario å får ikke den traktorn helt ut av hodet,vurdere en 300 serie neste gang,. leste litt i boka om traktorn til eieren å--det står forklart hvordan en kobler ut turbo cluhts fuktionen-hvilke arbeid er det gunstig i? jeg sjønte heller ikke det der med 1/2 knappen,men det er kansje følsomheten da som beskrevet her,det håper jeg å få prøvd ut tror den sto på 4 km på trinn 1 å 12 på trinn 2? da jeg fikk kjøre med den. var et symbol som sto på 14 å som jeg tror gikk o-til 30,hva var det forno?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
1/2 knappen som du sier var antagelig cruise-controlen eller tempomat hvor du kan stille inn en framdriftshastighet akkurat som på bil. Du har da to forhåndsinnstillinger å velge mellom. Fint ved gjødselspredning, sprøyting o.l. hvor PTO skal gå på 540 og hastigheten varierer etter hvor mye du skal ha spredd pr. da. Jeg har ikke kjørt 311, men har hatt en 412 (ikke TMS) i noen år og der var det to trinn på transmisjonen, trinn 1 gikk fra 0-24? og trinn 2 fra 0-53. Vanligvis kjørte jeg bare på trinn 2, men til spesielt tungt arbeid som f.eks. pløying brukte jeg trinn 1. Noen kan sikkert forklare hva som skjer teknisk, men traktoren ville ikke gi seg så lett da. Var også mye tyngre å holde igjen på turboclutch-funksjonen med bremsepedalen. Du måtte tråkke skikkelig på bremsen for at den ikke skulle bevege seg framover. Man kan skifte mellom trinnene i fart bare ikke olja er for kald eller du har tung belastning/motorbrems. Det er lett å lære seg å kjøre Fendt, men hvis du får prøve en demotraktor noen dager er det fare på ferde, da blir du fort hekta \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...