Gå til innhold

Fendt 211


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Sørheim_Service_1
Hei. Eg kjøpte ein ny 211 i 2011. Den er ein suveren og lett traktor som er veldig lett å jobba med. Eg har hatt ein 4skj Kverneland ES80 plog på, men berre for å sette den inn. Løftekapasiteten var det ingen problem med, men den blir nok i minste/letteste laget om du tenker å pløye med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal evt ha en 4 skjærs kverneland S150 på den.

Er litt skeptisk på om den løfter høyt nok ettersom den vender med &quot\;undervending&quot\;

Med laster og noenlunde brede dekk,tror jeg den drar den helt greit.

Føles den lat med kun 3syl å vario?

Har du laster på den?trima elr fendt laster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde ein 211 med i-bio presse ein gong, og lat er det siste eg vil kalle den. 211 vario er ein kjekk liten faen eg har sakna kvar dag sidan eg prøvde den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørheim_Service_1
Den er langt frå lat. Er vel heller av dei sprekaste 110 hk traktorar. Før eg kjøpte 211 hadde eg ein MF 5455 som var oppskrudd til 119 hk på tappen. Den var sprek, men kune ikkje måla seg med 211 verken i transport eller med kraftuttaksarbeid. Eg kjørde 1.slåtten i fjord med i-bio på den. Det var ingen problem. Brukte 7.8 l/h i snitt på 3000 ball. Eg har orginal Fendt-lastar, men er ikkje heilt siker om eg hadde velt den i dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut.Har du 540/65-34 elr evt 600/65-34?hvis det er plass til 600 da.

Synest det ser ut som at den har litt dårlig bakkeklaring bak med 540 ,så hadde vært fint med evt 600.Hadde også fått større løftehøyde bak ved vendig av plogen.

Hva er negativt ved fendt lasteren?bruker du den orginale kryss spaken,elr har du annen betjening av lasteren?

Oversikt ved lasterkjøring er vel en del dårligere en på 5455'en vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørheim_Service_1
Eg har 540-34, men du kan få den levert med 600-30. Blir trangt med 600-34 trur eg. Eg har delux sett på min slik at eg velger med ein bryter om den orginale krysspaken virker på lastaren eller bak. Dette fungere veldig bra men Fendtlastaren synes eg går litt langt fram. Dette gir jo god løftehøgde og så er lastaren veldig sterk. Det andre minuset med lastaren er at ein må velge Euro ELLER SMS. På Trima Får ein jo kombi. Det er heller ikkje lastardempar på Fendt lastaren, og vil du ha det må du montere sjølv. Det har eg gjort sjølv om eg har både hyttefjøring og fjørande framaksling. Men Fendtlastaren er kvalitet. Ingen tvil om det. Den er også veldig lett å kopla av og på traktoren. Du sitter litt lågt i 211, men blir nok vansklig å laga ein så kompakt traktor som er 250 høg (låg) og med god øvesikt øve lastaren. Der va MF'n eneståande.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørheim Service: Har du montert lasterdemperen din i tverrøret på lasteren? Jeg skal sette demper på min og lurer på best mulig plassering. Har du konstant demping, eller bryter/stengekran? Har du vurdert kamera på lasteren? Jeg synes sikten ved kopling av redskap og pallegafler er for dårlig. Tenkte kanskje å prøve med kamera i knekken på ene lasterarmen. Tips mottas med takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørheim_Service_1
Eg har montert demparen rett ved sida av der slangane går inn i lastararmen. Dvs ca 30-40 cm frå låsinga av lastaren og fram. Det er ein ventil mellom dei to akkumulatorflaskene som eg kan stenga viss eg ikkje vil ha demping, men eg må ut og gjer det manuelt. Eg har ikkje kamera men har tenkt på det same. Er spesiellt ved bruk av pallegaffel eg synes det kunne vore betre sikt, då eg brukar eurokopling og det er veldig lett å kople
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om noen over på vestlandet som kjøpte BIO presse og en Fendt 200 til å drive denne. Eik måtte ta inn igjen Fendten fordi den ikke klarte å håndtere pressa.

 

Tror det er denne som er tilsalgs hos Eik i Førde nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kikket på en 211 med trima-laster på dyrskun, og konkluderte veldig fort med at denne traktoren passer bedre med fendt-laster. Trimaen kommer høyt og nært hytta.

Nå kan sikkert det også ha fordeler i en del tilfeller. Det blir litt smak og behag. Frontruta kan ikke åpnes med trimaen på. Og med fendt-lasteren knuses ruta okke som hvis du skulle finne på å løfte opp med åpent vindu.. Det er laget &quot\;horn&quot\; som hindrer åpning når laster er påmontert.

Hvis vestlendingen ikke fikk til å bruke 211 på bio-pressa så må det være ukristelig bratt der hun/han kjørte. jeg kjenner en kar som startet sin rundballkarriere med ford 4610 2wd og claas rollant 44. Det gikk det og.

AA: skriv referat fra pløying med 4-skjærs S150-plog.

Denne testen er verdt å kikke på:

http://www.maskinbladet.dk/webtv/powergear-tre-cylindre-med-trinlos-transmission

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at i denne tråden skamroses Fendtlasteren som faktisk er en grønnlakkert Trac-Lift ,produsert av agrostroj-pelmirov i tsjekkia. Har tidligere på forumet lest enkelte gulp om de lasterne som monteres på billige tsjekkiske traktorer her...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørheim_Service_1
Eg har berre hatt på kjettingane framme og då har eg tatt av skjermane. Er ikkje sikker på korleis då går med kjettingane bak, men det er ikkje den største klaringa mellom dekket og skjermen ved stigtrinnet. Har Trygg sine &quot\;Blåmann&quot\; kjettingar og dei er forholdsvis smekre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jeg gikk for en 312TMS istedet.Synest det ble mere til traktor en 211, den skal gå med 4skjærs vendeplog,3,6m frontmaskin,5m vaderstad harv osv.Sikkert godt med 211 også,men tamt å måtte ligge helt på grensa hele tiden for hva traktorn makter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AA: Gratulerer! Det blir helt sikkert en bedre balanse mellom traktor og redskap med 312 enn med 211.

Har noen erfaring med 211 på f.eks catros / carrier, eller en svær harv?

Det virker jo som den drikker veldig lite når den går på rundballpressing med under 8 liter/ time i snittforbruk.

Er hyttefjæring og framakselfæring på denne traktoren bare dyrt snobberi, eller har det god funksjon?

Det er jo forholdsvis lite vandring på disse fjæringene sammenlignet med store traktorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med ny traktor,må si denn 200 serien ser interesang ut å,ble litt fendt titting her nå. hvordan er det med vendegiret på 300 serien kan man trykke inn vendegirknappen der å slik de demonstrerer på filmen til 200 serien? regner med att 300 serien er enda dyrere....nå skjønner jeg ikke 100%dansk men synes tydlig de sier hytta er den samme på 200 å 300 serien-men det ser da ikke slikt ut?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ravi:

Framakselfjæringa har en vandring på 80 mm. I kombinasjon med hyttefjæring gir den traktoren en komfort du ikke vil være uten om du først har prøvd. Den er absolutt ikke &quot\; dyrt snobberi&quot\; mener jeg. Når du først kjøper så dyr traktor bør du ihvertfall ikke spare på dette.

 

Anders ny her:

Det dansken mener i filmen er nok at hytta er lik betjeningsmessig. Det er vel kun den malplasserte håndgassen på 200 som er ulik. Vendegiret har hold funksjon på 300 også. Ellers er hytta romsligere på 300, og du har mer plass på gulvet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ja da er jeg enig 211!,har vært å titta på en 311vario nå hvordan virker holdfunktionen på den? den orange knappen virka fram bak men kunne ikke se det mulig å trykke den inn eller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappen går bare fram og bak. Den spretter tilbake til midtstilling når den slippes. Traktoren går da i den retningen du har valgt. Om du holder knappen i den ene retningen vil traktoren stå stille, og kjørepedalen får da funksjon som gasspedal til knappen slippes igjen. Greit når du vil ha ekstra turtall på lasteren for å løfte raskt opp før du tipper skuffa f eks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullbarka JD mann her, som lånte en Fendt 312 for en stund siden, må si jeg likte den godt. Så du har nok gjort et godt kjøp! Jeg og har egentlig aldri blitt kjent med varmeapparatet på Fendt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en 211. TMS virker kjempefint. Ser det er mulighet for å slå av TMS. Er det behov for å kjøre uten TMS? I tilfelle når gjør dere det?

 

Når man kjører med TMS, så er kanskje også Variospaken unødvendig? Bruker bare den på rattet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

er vel om du trenger konstant turtall eller pto hastighet du må skru tå dænna tms funktionen,da bruker du kjørespaken.

 

En ting jeg lurer på ...det er 2 gear på den,jeg har trykt på knappen men den gikk like fint i begge gearene hva er forskjellen der egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...