Gå til innhold

Tips til kjøp av traktor og vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg vurderer å kjøpe en traktor og vedmaskin for å begynne å produsere ved som en liten tilleggs jobb/inntekt.

Jeg ser det er mange som sitter med mye kunnskap her inne, så jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd.

 

Vi har et totaltbudsjett på 200000,- ink mva. Vi har en Bm430 som kan drive vedmaskinen (forhåpentligvis), så traktoren vi ønsker å kjøpen nå må ha lessapparat. Den kommer også til å bli brukt med vinsj, fliskutter og snøfreser på vinteren. Er det mulig å få tak i en driftsikker grei traktor til feks 150000,- ink mva?

 

Når det gjelder vedmaskinen har vi ikke noen krav til denne, vi har veldig lite kunnskaper om dette emnet, så her trenger vi mye hjelp. Er 50000,- ink mva for lite?

 

Håper noen kan gi oss noen tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar fint vedmaskin med traktoren din, det går nok også med en Volvo 320. Du får en helt grei traktor til den prisen. Kjøp en som har laster og kjettinger slik at du slipper å kjøpe til noe, det vil du nok spare på. Skal du drive i skogen er det jo fint med bukbeskytter eller at den er mest mulig &quot\;ren&quot\; under (Valmet?). 4WD er et must mener jeg, men det har du sikkert tenkt. Hvor mye effekt du må ha for å frese vet jeg ikke. Du bør ha noe å henge bakpå til motvekt når du laster. Frampå bruker jeg en gammel steinsvans uten sidetinder. Mange bruker klo, men da må du ha 3. funksjon på lasteren.

Skal du lage mye ved bør du kanskje legge i litt mer i vedmaskin? Heller spare 10.000-20.000 på traktor?

Veldig rik blir du nok ikke av dette, men du holder deg i form og har noe å gjøre... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoen drar fint vedmaskinen. Har samme selv:) og drar Dalen 2052 lett som bare det. Trenger ikke 4wd. Det kommer ann på terrenget du skal hente ut og hvor langt i fra stokkene du skal stå med traktoren og vinsje. Jeg selv har en stor 4wd jeg har brukt, men kommer i år bare til å bruke volvoen. Finn.no er en fin plass og se på hva det koster det du trenger, sånn ca. Lykke til:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Takk for tips.

 

Har muligens en New Holland Ts110 på handa. 2001 mod som er gått ca 6000 timer. Noen som har erfaringer med Ts? Traktoren virker til å være i god stand.

 

Har dere noen tips til vedmaskin? Pris, ca 3-40000 ink mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en 2-hjulstrekker med laster har lite i skogen å gjøre hvis du skal drive i et visst omfang. Er det kupert og litt snø får du problemer med å komme deg fram med mindre du har en meget tung vinsj bak. Du får for lite vekt på drivhjulene. Du får også problemer med fres vil jeg tro, i en del situasjoner. Men alt går, du kan jo kjøre med hest også og naboen har slepekjørt en del med sin MF35.

Ville heller kjøpt en TL100 hvis det er en slik traktorstørrelse du ser etter. Den er enklere utstyrt og veldig robust.

Hvis du søker på vedmaskin får du opp en del tråder med dette emnet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Holder med en tohjulstrekker hvis du skal stå på veien å vinsje.

Du trenger heller ikke laster for å lage ved. Du kan lage deg lasteramper, det er billigere. Lastetraktorer har stor etterspørsel og er derfor dyre og vanskelig å få tak i. Har du laster så trenger du firehjulstrekk eller ett solid lodd bak.

For å lage mye ved så trenger du en god vedmaskin. Hadde startet med vedmaskinen til å begynne med. så ser du behovet etterhvert. Hvilke maskin som er best kommer vel an på strangene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en enkel valmet. Solide, seige sisumotorer, enkle og driftsikre. http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=38925834

Denne har noen timer bak seg, så du får vurdere selv.

Skal du ut i skogen er det ingen vits å kjøpe 2wd når det er oppfunnet 4wd.

Har hørt at en flishugger trenger til kraft. Brøyting og transport kommer helt an på hva en hekter bakpå traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristan: Den som skal satse på ved og investere i utstyr for 200.000 og har all vedskog max. 30 meter fra vei er heldig :-)

Snøfres og 2wd har jeg ikke erfaring med så det kan jeg lite om, blir bare antagelser.

Ja, det går an å bruke bakmontert redskap til lasting, men hvor lettvint blir det? Selv har jeg bygd en bukk med ruller som er i samme høyde som innmatinga på matebordet, laster alt med frontlaster og sparer mye tid og krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Er litt redd for høyt vedlikeholdsbudsjett på moderne traktorer med mye elektronikk når de får noen timer på nakken. Kanskje denne kunne være noe for deg, MVA-fri, enkel og robust og lite timer:

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=38946406

 

Evt. denne, kjenner eieren og tror denne har hatt et greit liv. Har bukbeskytter, eieren har sikkert noen kjettinger også du kan by på \;) :

 

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=39147440

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest j.h.va_1

Takker for alle svar.

 

Det ble ikkje TS´n, men heller en Massey Ferguson 675 1982 mod (Lang utgave). Ganske stor forskjell fra TS´n kan man si.. Men uansett, traktoren er veldig fin, all rust er tatt, den har en Bergsjø 1320 laster og det fulgte med kjettinger og snøskuffe. Vi fikk også traktoren til en veldig grei pris, så da ble det sånn.. :)

 

Vedmaskinen har vi enda ikke kjøpt, men vi har neeeesten bestemt oss for å gå for en Pilkemaster 36 evo. Vi tror att skal vi kjøpe en ny vedmaskin, så er dette den maskinen som gir oss mest for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...