Gå til innhold

Nytt batteri til MF 362 - hvilket?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å velge batteri til en MF 362. Traktoren skal visstnok ha et batteri på 115 ampere-timer. Denne traktoren trenger imidlertid så mye starthjelp som mulig utover vinteren og jeg forstår at her er Optima-batteriene gode. Men et Optima-batteri har vel bare 50 ampere-timer? Vil 50 ampere-timer i så fall fungere ok?

 

Traktoren har to fronlykter, samt fire lykter på hytta. I tillegg er det vifte og vindusviskere jeg bruker innimellom.

 

Hva slags batteri ville dere kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Viktigere enn Amperetimer er hvor mye strøm batteriet kan levere ved start, såkalt CCA.

Sønnaks SF1152 er på 115Ah, men leverer hele 870A i startstrøm. Lagervare hos noen få FK-avdelinger, men de fleste kan skaffe deg ett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Det er derfor jeg vurdere Optima-batteriet. Dette leverer 1000A i startstrøm, men kapasiteten er som sagt 50 Ah.

 

Jeg skal sjekke batteriet du nevnte. Lokale Eik-forretning har hadde et lignende sønnaks-batteri inne, det var på 100Ah med 900A i startstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
har en 372 fra 1993 som jeg fjernet batteriene fra stigtrinnene og satte inn et optimera batteri foran radiatoren pga skogskjøring.merket ingen forskjell på kaldstartingen annet enn at batteriet var kortere å file på,satte på boosteren på hjelpestarteren men det hjalp ikke mye,byttet så til iscra starter,så nå kan jeg starte den på -15 grader uten varmer,før kansje -7,iscra starteren går mye fortere rundt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt optima-batteri, men ikke start. Nå har det vært mellom -7 og -12 en god stund.

 

Nå går ikke starteren rundt i det hele tatt. Bare et klikk og ikke noe mer. Hva kan dette være?

 

Når jeg tenker så er det ført nå når jeg har brukt motorvarmer at starter ikke går rundt i det hele tatt. Tidliger gikk starter rundt, men sakte. Kan det være en sammenheng?

 

Jeg må vel gå over ledninger, måle spenning og evt. skifte starter.... Det blir mye å sette seg inn i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...