Gå til innhold

Eldre traktorer med vendegir....


Gjest

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en billig lastertraktor for å skrape ut møkk i skrapearealet i kaldfjøset, men har som krav at traktoren må ha vendegir, og aller helst kløtsjfritt. Når ble dette gjengs på traktorer egentlig?

Har sett en IH 844 på finn med vendegir, men kan folket komme med andre forslag så jeg veit hva jeg kan se etter?

 

(Har fra før en traktor med kløtsjfritt vendegir og laster, men vil ha en egen til å skrape møkk med, så jeg slipper å dra kumøkk rundt omkring over hele gården)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Steamer/varmtvannsvasker er det du er på utkikk etter. Lag en skikkeleg plass til å ha den, slik at du kan vaske traktoren året rundt. Garantert billigere en en traktor til, og denne har du gleden av til alt av redskap.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har en varmtvannsvasker, men den står i verkstedet, så for å komme dit, fra kaldfjøset, har jeg allerede kryssa gårdstunet....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor fra 1991 og nyere. Starter uansett og har mekanisk vendegig.

Enten det eller en minilaster,det kjøpte jeg i meg i høst.

Har på 2 mnd kjørt 75 timer på minilasteren og 5 timer på tidligere skrapertraktor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 300 serien er liten og lettkjørt, og kanskje de med vendegir som du kan få rimeligst til ditt formål. Men jeg har hørt om et par tilfeller der det ryker en fjær i girkassa som har med veksling mellom H-M-L og det ryker det 15-20.000 kr for å skifte ei fjær til 50 kr.

Ellers så tror jeg en liten New Holland eller forgjengerne fra Fiat også er veldig driftsikre og lettkjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challenger mt
Den fjøra i girkassa på MF, er bare eit problem på dei tramtorane med flatt gulv og ei girspak på sida. Kjøp deg ein MF med to girstenger midt på gulvet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant å vite at fjæra kun er problem på 18/6 girkassene til MF, det kan stemme med det ene tilfellet som jeg kjenner til. Kårkallen her hadde nok blitt litt fornøyd hvis det kom en MF her på tunet igjen....

Uansett, kikk etter en enkel og driftsikker traktoruten for mye leamikk, det er vi vel enige om alle sammen. Merke er nok ikke det viktigste, da er det bare smaken som gjelder. Har inntrykk av at de fleste merkene har traktorer som kan treffe behovet ditt hva gjelder krav og spesifikasjoner. Men jo mer man har lyst på å¨ha på traktoren jo mindre blir prishoppet opp til en nesten eller helt ny traktor. F.eks NH5000, JD5r eller MF5400/3600. Bruktimporterte kan disse bli veldig rimelige og kan kanskje brukes til andre ting også. Eldre lastertraktorer i Norge holder seg uforskammet høyt i pris etter min mening.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med så mange innspill!

 

John Deere 6000 er uaktuelt pga at dem blir for dyre. Hadde gjerne hatt en 2wd 6100 eller 6200, men de er sjeldne, og blir som sagt for dyre. Sitter laaangt inne å bruke over 80.000\;- på en traktor som bare skal gå litt tre-fire dager i uka! Det er jo galskap det og egentlig.

Eldre Fiat kan være noe, men spørs vel om jeg finner en høvelig til under 80'.

 

Er det noen som kan noe om disse gamle IH-ene? Ettersom 844s tydeligvis fins med kløtsjfritt vendegir! Kunne jo kjøpt en sånn for 50.000 i Sverige, for dem dukker vel oftere opp der enn her tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til møkkaskraping burde det vel holde med bare en gammel mf 35, 135, ford 3000, 4000 eller lignende. (ikke fordson dexta, ettersom de av og til har en lei tendens til å &quot\;låse&quot\; seg i et gir, når du skifter fra forover til revers.) Klart det er greit med kløtsjfritt vendegir, men når traktoren brukes bare noen få timer i uka, så er det ikke verdt å bruke 40-50 tusen mere bare for å bruke 2sek mindre på å gire. Denne tida vinner du fort tilbake med den utrolige svingradiusen til gamle tohjulstrekkere. Bruker du i tillegg sidebremsen, kan du i mange tilfeller svinge rundt i stedet for å rygge tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 serien med den berykta fjæra, er problem kun med orginalfjær. Dei som har skifta den har meg fortalt kraftigere/utbedra fjær slik at problemet er løyst. Veit ikkje om nokon som har fått problem med ny fjær iallfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en minitraktor med hydrostat ! Burde passe perfekt

F. eks.en JD 945 hagetraktor (vaktmester,kirkegårds,gressklippertraktor ) er utrolig snerten.Fåes også med lessapparat. Sikkert også andre merker. Overkommelig pris på de som er noen år .

Ellers er det jo etterhvert en del rimelige minihjullastere / Bobcat utgaver å få tak i. Utrolig snertene !

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående MF og fjæra, så er det noe som ikke stemmer helt. 300-serie med denne fjæra kom i produksjon i 90/91, og dette problemet hang med til 4200-serie som var i produksjon til rundt 2000, så da skjønner ikke jeg at den fjæra de har satt inn ved reparasjon før 2000 ikke ble brukt på MF-fabrikken etterhvert. Ifølge min lokale Eik-forhandler er det helt tilfeldig når den fjæra ryker, det er ikke noe som slites, og noen var så &quot\;heldige&quot\; at den røyk i garantitiden. Noen som har vært borti at den ryker flere ganger på samme traktor?

 

Men vil likvel anbefale MF 300, har 2 slike her i gården, og skal hvertfall ha en av dem i all overskuelig fremtid på bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått skikkelig svar på hvike MF som har problem med denne fjøra. har en MF 300 med 18/6 kasse fra 1995. Den ble skifta fjør i garantitida. Har og en 4200-serie med vendegir og 24+24 kasse fra 2001. Vil den ha samme problem?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår 382 røk fjære etter ca 1500t, traktoren er nå gått ca 5500t uten noen problemer etter det. 382 er en kjempetraktor til sitt bruk, veldig lettkjørt og smidig. Kan være litt lett i fronten uten frontvekter med feks rundballe bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Mf 300 serie og 4200 serie til 99mod kan denne fjæra ryke på.

I 1999 forandret mf &quot\;strukturen&quot\; i materialet fjæra var laget av.

Har ikke hørt om noen som har byttet fjæra mere enn en gang.

Uansett, 300 serien er gode traktorer og fjæra er ingen grunn for å styre unna........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville styrt unna MF 300 serien, heng ein tilhenger bak med lass så forståt du det er ikkje trekkkraft i motoren.Eg trur det er den daugaste traktor eg har kjørt dette var ein 362 med girspaker på siden.I tillegg så er ikkje massy kjend for god kvalitet.Eg hadde gått for ein Fiat 90 serien med mek.vendegir dei får du billigt, men pass på rust som er det store problemet på desse.Valmet og er eit godt alternativt robuste traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Honda_1

Er stive priser på traktorer med varmehytte, laster/vendegir.

Men får ikke stort for 80 000 idag.

Fiat 90 serie er super, men du bør kjøpe nyere en 1986, og med supercomfort hytte for og få vendegir, sitter det laster på den ligger de skyhøyt i pris.

 

har ingen erfaring med de, men hva med efks. Mf 3050 da? De har jo vendegir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ettersom det er en traktor for å lesse møkk med, så bør man jo tenke litt på høyden inn i gjødselkjeller eller hva du enn må gjennom for å hente ut dritten. Er litt begrenset med tanke på utvalg traktor (høyde) hvis du har en gammel gjødselkjeller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...