Gå til innhold

New Holland TM140


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått tak i en NH TM140 som skal brukes til brøyting.

Jeg hadde koblet på skjær og var rimelig klar for å ut å brøyte å satte ned skjæret , men når jeg kom på toppen av bakker merket jeg at den ikke tok neddi veien.

Når jeg kjørte rett fram så dro den som den skulle.

 

Det jeg er ute etter er om det er flytfunksjon på den?

Eventuelt hvordan settes den på? Prøvde å dra spaken begge veier, uten noe særlig lykke med det. måtte drive å justere hele tiden. blir noe lei av å justere for hver 50 meter jeg kjører.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Litt meir informasjon om du har skjæret framme eller bak, i lastar, parallellogram eller fronthydraulikk, om du løftar det med lastar, hydraulikk på skjæret eller fronthydraulikk, lastarsentral eller tipputak og ikkje minst kva skjær du har hadde hjelpt mykje...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dybdehjul på skjære? flytestilling på hydraulikken tror jeg det er når du dreier det store hjulet til høyre. Du må nok bare lese boka som fulgte med traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bakpå jeg har skjæret. ett igland 255 skjær.

 

Har prøvd det med å dra spaken til jeg får det kneppe helt fram der men det hjelper ikke. går ikke ned når jeg kommer opp på bakketopper eller opp i nedoverbakker.

 

Er hjul på skjæret ja.

Sist jeg prøvde det så kikket jeg etter om det var noe jeg gjordet feil (som jeg sikkert gjør :)

men kunne ikke se at hjulene tok neddi veien heller. de bare var i løse lufta.

 

boka som egentlig skulle vært med traktoren fulgte ikke med heller på kjøpet. tror selger ikke hadde den lengre når han leverte den inn hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Magne_1
Har ikke greie på TM 140 eller NH, men hvis det ikke er dobbeltvirkende sylinger på 3punkten så bruker jeg å senke ned maks for så å justere høyden med hyd. toppstag. Så lenge du har hjul bak funker det bra for meg ihvertfall!! Brøyter selv med JD 5720 og Dalenskjær. På vanlig vei har jeg aldri hatt problemer med at det løfter seg!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe instruksjonsboka til traktoren? Du får sikkert bruk for den senere uansett.

 

Velg selv om du vil kjøpe fra A-K eller Økonomideler.

Økonomideler på tlf 69102311, skal da komme til en som heter Andreas.

Boka koster 542,- hos dem og sikkert 3 ganger det hos A-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at du bare senker skjæret (med trekkstengene) til skjæret treffer bakken og at du dermed ikke har dem i flyt? I så fall: senk skjæret til det treffer bakken og still spaken/dybdehjulet som styrer trekkstengene helt til bunns, still inn ønsket arbeidsvinkel med toppstaget, still inn hjulene så skjæret ikke søker ned til Kina. (Tror det stort sett bare er Fendt som har dobbeltvirkende 3-pkt. og da må det stilles inn til enkeltvirkende)

 

Kan det også være at strekkfiskene som justerer løftehøyden er så korte (høyt stilt) at du kan løfte til himmels, men ikke senke til bakken?

 

Noe som slo meg nå... Er det elektronisk hydraulikk på alle TM? Muligens bare en innstilling inne i hytta. Kanskje trekkraftreguleringa står på pløying, da løfter trekkstengene seg hvis de får motstand. Snakk i så fall med noen som er rimelig oppdatert på nyere traktorer med elektronsk hydraulikk, merke er nok ikke så viktig. Meg bekjent så er de fleste merker like i virkemåten, og symbolene på bryterne er tilnærmet standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Slik jeg har (mis)forstått det er det toppstaget du ikke får til å flyte. Og er det antisigventil på det (slangene / røra fra stempel- og stangsida møtes i ei blokk før slangene går til traktoren) vil ikke toppstaget flyte uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fåretrekker også å kjøre skjæret slik Odd Magne beskriver, men kan det være noe som hindrer at trekkstengene går helt ned, f.eks. bøyde krokstag, eller at toppstaget tar tak i toppstagfestet når du senker helt ned?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er toppstaget jeg har drevet å justert litt for å se om det kan gå i flytfunksjon ja.

 

Men det er vel egentlig ikke den jeg vil skal gå i flyt men hele lasteren bak.

der må jeg da justere med hjulet hele tiden slik at den ligger ned på veien til enhver tid.

 

skal se litt mer på det i kveld tenkte jeg for å se om det er noe jeg har oversett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybdekontrollen er hjulet ved løftespaken, den skal stå så 10 tallet vises, da er den innstilt på posisjonskontroll. Da er det bare og senke løftespaken helt frem og justere toppstaget til ønsket posisjon. Flytestilling på toppstaget er tipputtaksspaken helt fra deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fineste - hvis du tar deg bryet med å stille inn det, er å kjøre skjæret på blandingskontroll. Hydraulikken føler motstanden skjær-bakke og hever/senker etter dette. Eks. Kjører du ned fra en bakketopp vil det senke seg for å finne mer motstand/gjøre jobben og visa versa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...