Gå til innhold

Bytte Til Vekselstrømsdynamo?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, har en -71 Ford 4000 som ladelampa begynte og lyse på nå idag, har ikke fått feilsøkt ordentlig idag men er vel gode muligheter for at dynamoen har tatt kvelden. Skal få feilsøkt ordentlig i morra for og finne feilen før jeg gjør noe. Men det var bare 12,7V på batteriet med motorn i gang, etter hva jeg har lest skulle vel den da vært høyere..

 

Men hvis det da er dynamoen burde man kanskje like gjerne bytte til vekselstrømsdynamo isteden for og bare kjøpe en likestrømsdynamo.. Har jo kobla opp litt mere arbeidslys som jo trekker litt mere enn orginalt.

 

Har sett rundt på nettet at det er vekselstrømsdynamoer og få tak i til den, og sett på koblingsskjema så det er greit nok og gjøre.

 

Men finner ingen priser på noe, noen som har gjort dette og veit hva det koster kontra bare og bytte til ny likestrømsdynamo?

 

Og hvordan blir det da med time/turteller? For den er vel kobla med vaier på dynamoen men det har jo ikke en likestrømsdynamo. Vaieren kobles da om på blokka ett sted? Eller blir man da uten turteller og timeteller?

 

Får vel svar på alt gjennom og ta noen telefoner på mandagen, men jeg er av den utålmodige typen. :D

 

Ellers noen som har synspunkter på fordeler og ulemper med og bytte til vekselstrømsdynamo?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Ingen problem med å byte til vekselstraumdynamo. Husk på at om Du tek ein dynamo frå bil, så sjå på reimskivediameterane, slik at Du får nok fart på dynamoen. ( Ein traktormotor har lavare omdreiningstal enn ein bilmotor ).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...