Gå til innhold

Variospak og kjørepedal Fendt 211


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan forklare hvordan Variospaken fungerer og hvordan man benytter kjørepedalen på en 211 med tms. Har ikke prøvd dette enda.

 

For å bruke Variospaken trykker man inn låseknappen på siden og så beveger hendelen fram eller tilbake for å kjøre?

 

For å bruke kjørepedalen til framdrift. Hvordan aktiveres dette?

 

(.. og så kan man også velge om man skal ha fast hastighet eller fast turtall på ett eller annet vis?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører vanligvis i kjørepedalmodus. Da bruker du ikke kjørespaken i det hele tatt, men regulerer hastigheten med pedalen.Turtallet regulerer seg selv. Spaken kan brukes til å bremse traktoren med transmisjonen selv om du kjører i pedalmodus, men det er sjelden jeg bruker. Om du trykker på TMS knappen kopler du ut TMS og har vanlig gasspedalfunksjon, og spaken benyttes for å regulere utvekslinga i transmisjonen. Dette er i korte trekk slik dette fungerer.

 

Om du vil kan du også kjøre med TMS i spakmodus, da vil traktoren selv finne riktig turtall og du regulerer kjørehastigheten med spaken. Pedalen vil da virke som en vanlig gasspedal og gi deg ekstra turtall om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast turtall får du enten ved å lagre et turtall i turtallsminnet og aktivere dette, eller du kan stille inn håndgassen på ønsket turtall. Bruker du håndgassen vil imidlertid turtallet øke utover innstilt verdi dersom du kjører med TMS og traktoren trenger ekstra krefter til framdriften. Det blir vel derfor feil å kalle det fast turtall.

 

Fast kjørehastighet får du ved å lagre en eller to cruisecontroll-hastigheter og aktivere disse. Dette kan du gjøre under kjøring. Du får også fast kjørehastighet ved å bruke kjørespaken i TMS modus. Traktoren vil da holde hastighet oppnådd med spaken uansett belastningsnivå.

 

Ved kjøring der det kreves både fast turtall og fast hastighet bruker du turtallsminne og cruisekontroll samtidig, og traktoren vil da selvfølgelig selv ta seg opp til forhåndsinnstlt turtall og forhåndsinnstilt hastighet når knappene aktiveres. En sikkerhetsfunksjon gjør imidlertid at traktoren må være i bevegelse for å kunne bruke cruisekontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arti lesning,hvordan er det å kjøre vario i utforbakker m tung henger?sammenligne med en med gir

er vario justeringsmulighetene de samme på fendt 200 å 300 de samme som på de store med slik terminal?

sett på store fendter at de har en firetrins klakk på vario spakens bakside,den finner man ikke på200,høres litt ut som det er noe man ikke trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utforkjøring med tung henger er vel ikke akkurat primæroppgaven for en traktor i kompaktklassen, men med litt sunt bondevett går det bra. Jeg har lite erfaring med dette, men har kjørt litt med tørrgjødselvogn. Så lenge du starter i lav nok fart på toppen, greier transmisjonen fint å holde igjen traktoren. Som sagt kan man også trekke spaken bakover for å bremse ytterligere med transmisjonen. 200 og 300 serien har samme kasse og betjening. På de større modellene er det en bryter på stikka med 4 trinn ja. Denne regulerer akselerasjons/retardasjonsnivået. På 200 og 300 serien reguleres hastighetsområde og akselerasjons/retardasjonsnivå i to trinn med I/II knappen under kjørespaken. Denne knappen brukes også for å skifte mellom cruisehastighet 1 og 2. Det er flere innstillingsmuligheter på de større bl.a regulering av turtallsområde og mulighet for mer enn ett turtallsminne. Men varioprinsippet er stort sett det samme. De større modellene med 50km/h kasse har to mekanske trinn, slik at du kan kjøre med større virkningsgrad ved lav hastighet om du ønsker det.

 

Sikkert litt knotete forklart dette, men det hele blir mye lettere å forstå når du prøver traktoren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne traktoren blir av mange sett på som liten og kompakt, og derfor ikke egnet til å kjøre tung henger og store lass med...

men med laster er den tyngre / like tung som f.eks Valmet 905, og har større kraft og moment.

(Jfr. Konedata)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Med braketter, laster, største hjulalternativ og fjærende framaksel blir den i overkant av 5 tonn. Du kan derfor greit dra dumperhenger med den, men som sagt, om dette er primæroppgaven ville jeg valgt en større traktor med lengre akselavstand og 50 km/h kasse. Vil vel også tro at en firer eller sekser holder mer igjen i utforbakke enn en tresylindret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg takker for all forklaring,var interesangt å lese.

Hvordan er det med en slik traktor trenger den kalibrering? eller er det bare tut å kjør med oljeskift-til det rykersundt no eller den blir byttabort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noe behov for kalibrering. Her er det tut og kjør ja:-)

Motoroljeskift¨på 500 timer. Separat gir og hydraulikkolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

hei jeg kjøpte en pen brukt vario 310 før jul,har akuratt fått den inn i låven,å driver å leser manualene,dette blir morro,kjenner igjen det som er skrevet her tidligere å det er gøy.

Har pratet med en som sa at på nyere fendter så er det ettermontert vannutskiller å at dette er meget viktig utstyr! på min er det pre fuel filter filter med en svart kladd under,er dette godtnokk eller må jeg se meg om etter ekstra filter-hvorfor er dette så viktig på fendten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Medfører det noe mer ulempe eller slitasje ved å kjøre med TMS enn å kjøre uten dette? F.eks bremser hvis det er de som holder igjen når man slipper kjørepedal?

 

Og hvis ikke, i hvilke tilfeller kjører man uten TMS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...