Gå til innhold

4-sylinder eller 6-sylinder ??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har lysst å få høyra folk sine synspunkt/erfaringar når det gjeld valget mellom 4 eller 6 -sylindra traktor...

Kjører for tida NH 6040 (50km/t), kjempetraktor, men i tillegg til gardsarbeid blir det meir og meir (entrepenørkjøring) ,gravemaskin, 13 tonns dumperhengar ++ Ein del meir kjøring langs vei rett og slett :-)

Ein god del trafikk i orådet her og ein del opp og ner kjøring (bakkar)

Eg vil bytta ut 6040 ien til neste år men vil bruka god tid på å bestemma meg for kva merke og ikkje minst om eg skal gå opp til ein 6-er :-)

Nokon seier at eg bør så lang eg kan holda meg til ein sterk firer, pga dieselforbruk, spesiellt. Også er firerane meir kompakte, så den blir ikkje for stor for gardsarbeidet osv.

Nokon som har synspunkter, råd, og forslag til korleis eg bør gå fram?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan ikke hjelpe deg så mye egentlig. Jeg hadde samme problemet, men valgte til slutt 6-cyl. Diesel forbruket er vel ikke noe større. Du trenger ikke kjøre så hardt for å få samme ytelsen.

Har ikke testet det ut enda, får ikke min traktor før i Des. Så det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå vet ikke jeg helt hva behov du har, men ville gått for en sekser. Den jobber lettere, lavere forbruk, å tyngdeforskjellen i forhold til en firer er ikke så stor visst du skulle tenke på det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med siste innlegg her. Men kan godt være største model av 4 sylindret. De fleste firere går vel opp til 140-150 hk nå, og er store nok til å dra graveren din. Angående drivstoff besparelse ved å kjøre 6er tviler jeg litt. Klart om du har en 6er som går på &quot\;halvgass&quot\; hele tida, men her er det snakk om 13 tonns dumper, og da kjører en det en klarer om en har sekser eller firer........Og ikke minst,om traktoren også skal være en alround gårdstraktor, så blir det dumt å dra rundt med gjødselspreier, trommel, åkersprøyte osv med en 6er.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Du har ei spesiell oppgave, her må du tenke vekt sammen med akselavstand. Lovlig totalvekt på traktor er også et viktig punkt. Akselavstand er en ting mange ikke tenker på, di større avstand di roligere kjøring etter veg med tung last på kroken. Her er et eksempel : MF 6470 med 4.syl. har samme aksel-avstand som JD 6930 med 6.syl. Diesel forbruket har eg testa, eg har ein 100 hk traktor som eg har målt til 7. liter i timen eg har målt den andre traktoren eg har med 251 hk, den har brukt 9,5 liter i timen på samme arbeid . Til den som snakker om at fire syldrer er xxxxx,xxxxx , gå ut i sandkassa og grav videre til noen sier at du har lært noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...