Gå til innhold

Bytte av traktor. JD 6R eller Fendt 500?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal bytte traktor, og valget står mellom Fendts nye 500 serie og JD 6R. Noen erfaringer? Har prøvekjørt begge, og synes traktorene alt i alt er svært like, med plusser og minuser jeg føler utfyller hverandre. Noen erfaringer/ meninger her om hva jeg bør velge? Fendt 500 er jo ny, så kanskje ikke så mange som har prøvd den, men den bygger på 700 serien såvidt jeg har forstått. Traktoren kommer til å bli brukt i variert landbruksarbeid, så ingen spesielle egenskaper jeg er ute etter. Kjørt JD i 15 år nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
hadde spørsmålet kommet med fendt 400, ville jeg ikke vært i tvil om å si at du måtte satse på gule felger, men den nye 500 tror jeg kanskje kan nå opp på JD sitt nivå. (men jeg har ikke prøvd den) Blir vel hva du føler for, og hvem som har best servicetilbud der du er....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er to veldig gode traktorer, uansett hvordan en ser det. Har ikke prøvd Jd r enda så er veldig spendt om kjørepedalen er like god som på fendten. Eller er fendten i særklasse når det kommer til girkasse å komforen med den. kjører Nh 6040 nå men vil prøve noe nytt, å en trinnløs kasse ville passet perfekt til mitt arbeid. har mest tro på kassene til JD og Fendt da, å så ønsker jeg en sterk firer, Fendten i følge spesifikasjoner i forhold til andre merke (utenom Valtra) har den sterkest ( seigeste ) fireren. Stemmer dette?

Synspunkter på mine tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører JD 6330 med trinnløs, og er til mitt bruk veldig fornøyd med gule felger.

Har ikke kjørt 6R, men har så vidt kjørt en ny Fendt 700 i 10 min. Har ellers kjørt litt Fendt 716, veldig behagelig å kjøre.

 

Hvis du mener Fendt 500 og JD 6R utfyller hverandre hadde ikke jeg vært i tvil. Selv om jeg kjører JD hadde jeg uten tvil kjøpt Fendt hvis prisene er relativt like. Liker i utgangspunktet &quot\;enkelheten&quot\; til JD, men gearkasse og kjøreegenskapene til Fendt føler jeg er helt overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke den nye JD R kan måle seg med verken Fendt eller Valtra. De to har suverene egenskaper ang kjørepedal og kjørespak, Valtra har i tillegg en kjempe transmisjons brems som henger godt i nedover bakker. De to kan og levere sterke 4 syl traktorer i kompakte utgaver, JD er blitt vel stor over pansere nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med pet anngående panseret på JD. Mens andre merker avrunder,skråner og senker panseret former JD sine som en boksehanske. Har bare såvidt vært inne i hytta på en 6115r og det har jo skjedd forbedringer her med tanke på betjeningsplassering,men jeg synes hytta virket litt kort.Det gikk helt fint for meg med mine 1,83m og plassere setet,men det var ikke stort rom mellom seterygg og bakrute.Så om man er høy i &quot\;skjitfallet&quot\; ser jeg for meg att man kan få problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har snakket med Eik, ang pris på 500 serien? Fendten er mer aktuell for meg da den har en mye sterkere firer enn JD. Hørte også rykter om at det vil komme en 518 på 180 hk.. Noen som hørt det samme som meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på utstilt Fendt 516 med fronthydr. og pto på agroteknikk var på rundt 950 000, viss eg ikkje husker heilt feil.

Må forøvrig vera ein kjempetraktor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med eikfolka på Agromekk og han mente at den mest utstyrte500 120hk sin sto der kom til å ligge oppunder 1,3 mill? Men han mente jo også at man klarte seg lenge med Power som var den simpleste \;)

Så ut til å være en kjempetraktor, også er det jo fendt da! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste-/veiledene-/villedene pris er ikkje noge å ta utgangspunkt i Rune. Såklart ein simpel deere har lågare listepris når du må plussa på ganske mange 10 000 kansje 100 000 for å få tilsvarande utstyr som fendten komme med standard. Så er deg også forskjell på kor møje selgaren har å gå på fra veiledende pris :)

 

At du får ein 6135R AP og ein 6135R for ein tilsvarende fendt e vertfall tull. Ein tilsvarende fendt te den traktoren blir nok ein 413 som eg tippe du kan få for rundt 7-800 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Testet i dag en Rød Fendt 720, flett ny. Må bare si det var litt av en traktor. Så slå til å kjøp en slik en :-) Ba blir du helt sikkert fornøyd!

Får snart min Grønne JD 6140R. Det blir spennende og sammenligne.

Mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med panser så har nye JD'ene kommet med høytsittende lys i nesa. Noe som er fordel med laster på, eller brøyteskjær. Da får man faktisk nytte av lysene i grillen. Der henger Fendt litt etter. Ellers veldig bra traktorer begge to.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Kan melde om at valget falt på JD 6150R, stort sett pga pris. Prisforskjellen ble på 200000, med samme pris på innbyttetraktoren. Syntes dette ble i overkant mye da jeg kjører rundt 700 timer i året (har flere traktorer). Av de to tilbudene jeg ble forelagt hadde nok JD mest ekstrautstyr, synes også ekstrautstyret var dyrere i anskaffelse hos Fendt enn JD. Som sagt over mener jeg traktorene er ganske så like, med det mener jeg de begge har fordeler/ulemper som utfyller hverandre. JD har best hytte, virker mest robust og kompakt, lavest på pris og utstyrsmessig. Fendt har best transmisjon (kjørepedal 0 - 50 er det største savnet på JD), flest alternativer for programmering og den beste samlingen av ulike funksjoner (f.eks. multispak). I tillegg er Fendts bruk av Adblue noe som talte i favør JD. Det å slippe Adblue ser jeg som et stort pluss, ihvertfall når jeg leste at det ikke var noen fordel i retning motor med SCR teknologi mtp drivstofforbruk (sjekk http://www.dlg.org/tractors.html) Tenker da både frysepunkt/ekstrakostnader tank og ekstrakostnader bruk. (Bytte av partikkelfilter JD medregnet) Håper jeg har gjort det riktige valget, den noe &quot\;enkle&quot\; girkassa er det eneste jeg per idag kan se skulle få meg til å angre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baard_1

:-) Gratulere med ny traktor.

Mitt valg ble også JD, men det ble en 6140R med AutoQuad Pluss kasse. Hadde selvfølgelig vært kjekt med Autopower, men men...

Så også på Fendt, New Holland. MF.

Så også mørkt på dette med Adblue. Kjenner flere som må bruke det, og de synes mye godt det er noe herk!

Har brukt min i et par uker nå, og må si jeg er godt fornøyd. Håper du også blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gratulera med ny traktor! Kjørepedal får du nok på din Jd. Fekk 6210R i midten av juli, og her er kjørepedal. Når det gjeld partikkelfilteret så oppgjer Jd eit intervall mellom 15 og 20 timar mellom rensing, men for våras del ligg det mellom 26 og 29 timar mellom rensing. Men detta avhenge mykje med kva arbeid traktoren går på. Våras traktor har gått på slåmaskin og dumperhengar sidan den var ny, snart gått 700 timar no, og snittmålaren viser 12,3 liter diesel pr. time. Vi er veldigt godt fornøgd med traktoren, håpar du og blir godt fornøgd. Lukke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

D har det blitt bestilt en 6R150 som blir levert til våren:-).

Valget sto mellom en Fendt 718 og John Deere.

Valget ble John Deere Pga pris på traktor og Dobbel så dyr service på Fendt.

Vi har en 720 ifra før å vet vilken service priser det er.

Så da gleder jeg meg til vårånn bynne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei dere som har bestilt 6R!

Er det noen som kan si meg om &quot\;transmisjonsstyringa&quot\; er den samme &quot\;skalan&quot\; som på 6030 serien, eller om den er bedre/dårligere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
dere som har kjøpt JD. blir morsomt å høre om dere er like fornøyd når dere har kjørt 3000 timer... Har selv hatt JD 6320 og 6430 hadde diverse feil på begge. 6430 var tippmodell med automat gir kostet 720 000 da jeg kjøpte den, ble plaget med girkasse etter 500 timer. byttet så til en fendt 412 kostet 80 tusen mere en JD. har kjørt 3000 nu og hatt en feil, rele til lang lys. målte forbruk på begge traktorer. spare ca 30 tusen i året etter bytte til fendt, så nu er fendten billigere totalt etter 3 år. KVALITET veier og KOSTER, men etter noen år LØNNER det seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
service er omtrent likt pris. her jeg bor må eik servicemann kjøre ca 3 timer, det må også JD servicemann. så da blir service litt dyre en normalt. hvis du husker så testet dem delepriser på traktorer i et blad for ikke så lenge siden. og den dyreste traktor hadde billigst service deler. Jeg har nu spart penger på å bytte fra JD til Fendt etter ca 2.5 år. og det blir nok en ny 514 eller 516 når jeg bytter traktor neste gang. HEILT suveren traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
snittforbruk er 4 liter i timen forskjell. etter mine kalkulasjoner vil det si 4x1000=4000Xlitt over 7 kroner= ca 30 000 i året for en som kjører 1000 timer i året. Huske folk som skryta at dem kun brukte 14-15 liter timen på harving, jeg bruke 9-10 på Fendten med samme harv og samme jord. Da snakke vi peng..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvilke problem hadde du med ap kassen da? Jeg har kjørt 5000 timer med en 6320 ap nå.....den har fått byttet bryter som slår inn parklås. Det er det eneste utenom service på 5000 timer.....meget fornøyd. Om du hadde problem med 6430 etter bare 500 timer var vel det en garantisak som ble ryddet relativt raskt opp i ? Naboen med fendt er glad han har maskinskade forsikring. Har vært ralativt mye tull med den....motor/hydraulikk. Flott at du er fornøyd med fendten altså, men det er ingen garanti for at du kjører uten problem samme hvilken traktor du har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...