Gå til innhold

trinnløs girkasse-erfarings problemer (fendt)


Gjest

Anbefalte innlegg

er det noen her med erfaring om vedlikehold å holdbarhet på vario kasser er den som en gammel enkel usynkronisert kasse da det gjelder holdbarhet eller er det overaskelser?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knubern_1

Har en 716 fra 2005. Nærmer seg 5000 t nå. Den har det aldri vært noe tull med. Har fulgt servicene (hos Eiksenteret) selvfølgelig.

Hørte at en entrepenør med en 716 måtte skifte girkasse. Grunnen var visstnok at de kjørte kun med arbeidsområde &quot\;2&quot\;, 0-50 i alle situasjoner, i følge verkstedet på Eiksenteret. Vet ikke timeantallet på den. Men er uansett et must at servicene blir fulgt til punkt og prikke.

Det gjelder egentlig alle maskiner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kommer overaskelser før eller siden på variokasser.det sier seg jo selv. Ingen kan forvente at slike kasser holder som ei mekanisk kasse der veldig lite kan gå galt så lenge det er olje i den.

Det blir litt som å samenligne sigd mot skurtresker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt uansett hva slags traktor med trinnløs man har å begynne i den laveste &quot\;serien&quot\; før man går over til høyserien. På min JD m AP er den mykere i vending med å bruke trinn 1, og det vet jeg Fendt også er spesielt ved rygging av henger, kjøringen blir ikke så rykkete.

 

Til Valtras fordel som har hvert debattert en del om at det MÅ byttes arbeidsområde fra D til C eller lignende, må det vel sies at det er lurt bruke riktig arbeidsområde uansett hva slags merke man har, ikke minst for å bruke alle delene i gearkassen og for å slippe havari som det ble nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten si at å kjøre trinnløs med full auto (slik man ikke har kunnet på Valtra Direct i følge andre debatttråder) betyr ikke at sjåføren kan være dum som et brød.

 

Man må bruke hodet, og kjøre med vett uansett om man kjører. Kjenner til en havarert Fendt 7xx kasse som havarerte tidligere i år, mest sannsynlig på grunn av sjåføren. Tunge lass i veldig bratte bakker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du googler,

cvt truth fendt farm depot, står det at gjenomsnittsvario kassa varer i 9000 timer men, di kan gå 14000 timer uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arti å høre,har lurt litt på fendt 310 eller 312,ser ut som om de ikke har 2 gear-kun 1 ifra o til 40,da er det vel konstruert slik?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,variokassa til fendt er ganske enkel. Skifte melom gruppe en og to gjøres elektrohydraulisk, ellers er det som høy og lav på ei mekanisk kasse.

Presser du variokassa i høyserien så må det bli veldig varmt da den virke som en hydrostat, med litt kjøretrening så oppdager du veldig fort hva variokassa takkler av arbeid på høyserien. Det er ikke rent lite p.g.a at den

vinkler pumpa mye mere enn noen av de andre på markedet.

Har hatt flere fendter og har nesten aldri behov for lavserien.

Reversen på vario går ut på og vinkle pumpa helt andre veien så slipper du vendekasse for og skifte kjøreretning.

Så jeg vil si at selve kasseoppbyggningen er enklere enn ei vanlig kasse med masse tannjul,kubber og lager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersant å lese for oss som liker Valtra Direct,men har blitt hakket på av Rune og andre. Det ser ut som Valtra har skjønt det med sine vario kasser, der er 4 arb områder du kan bruke etter hvilket arbeid du skal gjøre, du kan selvfølgelig kun bruke D-0-50km til alt, men det er å overdrive vist du kjører i ca 10-15 km i tungt arbeid, ett trykk og legg den i C, der har du det beste momentet og 0-25 km. Så langt har iallefall vario kassene til Valtra vist seg å holde mål. Mange nå som er gått over 5000 timer uten problemer. En av de få kassene med både kjørepedal og god kjørespak!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@batmal60: HELT ENIG, har kjørt lastebil en del år, og har også hørt/erfart at farten ned bakken bør være tilnærmet lik opp bakken (hvis man ikke har meget god motorbrems/retarder.)

 

Kjører JD AP selv, og ned en ukjent bakke begynner jeg sakte og sørger for at motor ikke går over 2500. Dersom den holder et mye lavere turtall enn 2500 (under 2000 f.eks.)så skyver jeg spaken forover slik at motoren holder nok igjen, men maks 2500. Ved små helningsendringer må det korrigeres med bremsa, og &quot\;gires&quot\; ned før traktor igjen kan trille videre uten å røre hendler eller pedaler. Dessverre tror jeg det er veldig mange traktorsjåfører som ikke har denne &quot\;lastebilkunnskapen&quot\; av hvordan man skal kjøre ned en bakke......

 

@pet: hvis du og enkelte andre Valtra-fans føler deg rakket ned på, så er det vel nettopp fordi det som blir sagt &quot\;mot&quot\; dere blir tatt personlig, men i realiteten så er det jo bare konkrete innspill av hvordan den finske traktoren faktisk er skrudd sammen. Ingenting å bli sur for det.

 

Veldig ofte er det slik at når noen må forsvare seg så veldig mye som i mange forskjellige debatter på dette forumet, så har noen absolutt truffet spikeren på hodet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg faktisk helt enig med deg Rune, det har veldig mye å si om kassen og motor er skikkelig varm, før du bruker den i tungt arbeid, og selvfølgelig og ang det med filter og olje skift!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Sørlandsbonde! Grunnen til at vi som kjører Valtra Direct må forsvare oss er at slike som du kommer med uriktige påstander som lenger oppe her med at Valtra ikke kan kjøres i auto. Det kan legges inn automatisk skifte mellom gruppe C og D men det er ikke mange som gjør det siden det ikke så ofte er nødvendig å gire Direct kassa ned.

JD har som Rune sier oljeclucher som gjør dette, men JD har som sagt i andre forum her mange andre mangler.

Har aldri vært noen hemelighet at du må gire Fendten når du jobber tungt med den, men mange tror det bare er å trø på peddalen og kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en del Fendt gjennom samarbeid med en annen og synes den er meget god å jobbe med. Silkemyk kjørepedal med stopp/hold funksjon er topp. Det at man kan f.eks. snu/stoppe i bratta uten å bruke annet enn kjørepedalen uansett hvor tungt det er veldig sikkert og komfortabelt. Det eneste som trekker ned er mangelen av retarder som virkelig holder igjen i nedoverbakkene. Der er Valtra overlegen. Ellers er det nevnt tidligere at man kan bruke sunn fornuft og legge inn rett utveksling utifra hva man jobber med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff visst spikeren på hodet der, ja. Jeg har aldri kjørt Direct, men det jeg prøvde å få frem ang. kjøring i auto gjelder alle merker. Å sette utfor en bakke som er for bratt til å fortsette i den farten du hadde på sletta før bakken tror jeg ingen merker har gearkasse til å takle. (Skal ikke uttale meg om retarderen på Valtra er så sterk at den holder et veldig tungt traktorvogntog i en altfor bratt bakke i altfor stor fart....)

 

Her er det sundt &quot\;bremse vett&quot\; som må ligge i bunn først: nemlig lavt nok gear/utveksling før bakken begynner.

 

Vel, kjære tradstarter, baklager for min del at jeg har hjulpet til å avspore denne debatten fra å gjelde bare Fendt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at Fendt er veldig behagelig å kjøre. Start/stopp/snu retning i bakke er ikke på langt nær like behagelig i min JD, men det er en annen sak.

 

Å skifte fra område 1 til 2 i Fendt, er det noe som kan gjøres både opp og ned uansett belastning? Gjelder en 716 2004 mod. (noen av de første med TMS???) Kjenner faktisk et lite rykk når jeg skifter fra 1 til 2 på Fendten, altså et bitte lite momentavbrudd.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer kjører dere i året da?ettersom dere kan investere i så &quot\;spekka&quot\; traktorer?

Har dere enorme produksjoner som kan forsvare disse investeringene??

Selv kjører jeg snaut 1000 timer i året med merker som ikke regnes som traktor av de fleste på dette forumet.

Men klart at 35-40 ammeku og 190-200søyer gir ikke grunnlag for traktorinvesteringer til hundrevis av tusen heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og kommentere noen innlegg anngående Fendt sine arbeidsgrupper. Man må ikke skifte mellom gruppe 1 og 2. Har man trykt inn knappen så den står i gruppe 2 så skifter traktoren mellom trinnene automatisk som på de andre merkene. Står den i trinn 1 så utelukker man det øverste trinnet slik att man ikke oppnår så høyhastighet og hastighetsreguleringen blir vesentlig enklere under tyngre arbeid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg maser ang. Fendts arbeidsgrupper, men er det skadelig å skifte mellom gruppene i fart/under belastning? Synes i så fall det er rart at det skulle gå an på en ellers så avansert traktor å få til et &quot\;gruppeskifte&quot\; i fart.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint og skifte fra gruppe 1 til 2 i fart. Skal du skifte fra gruppe 2 til 1 må farten være under det som er maks fart for gruppe 1.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg hadde en 412 (pre TMS, dvs uten kjørepedal), og der var det noen begrensninger på når du kunne skifte kjøreområde, det gikk bl.a. ikke om kassa var helt kald, dvs, rett etter start på vinterstid. Mener også at du ikke skulle/kunne gjøre det med full belastning, eller når du bremset på motoren. Det eneste som skjedde om du prøvde var at du fikk en feilmelding i displayet, det var ikke mulig å ødelegge noe. I praksis er det ikke noe problem. De gangene jeg brukte område 1 var ved tung jordbearbeiding, dvs. 4 skjærs vendeplog og 6,3 m Väderstadslådd. Hvis jeg glemte å skifte til område 2 før jeg kjørte ut på veien og skulle opp i transporthastighet var det selvfølgelig ikke noe problem å skifte i fart. Det var også greit å bruke område 1 hvis jeg skulle ha tak i noe med lasteapparat på toppen av låvebrua (bratt), på trinn 1 stod traktoren i ro når jeg slapp gassen helt, og det var lett å finregulere seg litt framover med gassen. I trinn 2 derimot ville den rulle bakover om jeg slapp gassen. (Husk at dette var en modell uten kjørepedal).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maskin_1

Er det vikelig ingen som har gløttet i innstruksjonsboka etter å ha kjøpt en traktor til 500 000+++?

Det står faktisk der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til burre:-)

Hva en velger å kjøpe av traktor kan jo ha litt med interesse og gjøre også, kjører selv New Holland av større type og med unødvendig mye utstyr som en helt klart kunne klart seg uten. Men når interessen er så stor så blir det gjerne slik at en kjøper noe som det egentlig er galskap å kjøpe seg iforhold til størelse på drift. Har 20 melkekyr å driver med mye forskjellig leiekjøring, å klarer fint å finansiere det siste kjøpet:-) Men slikt er jo opp til hver enkelt, blir litt hva en prioriterer\;-) Men nå er vi veldig langt unna det som egt. diskuteres i denne debatten så dette lar vi ligge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at vi får se modeller av trinnløs-kassene til jd , nh og valtra på agroteknikk. Såg fendt sin sist messe og den virket veldig enkelt oppbygd. Ikke en eneste clutchpakke der....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...