Gå til innhold

Valtra versu, er det bra?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på hvordan erfaringer folk har rundt valtra versu, tenker på noen av de seinere årsmodellene i N serien. Er det bedre evt å gå for hitech-5 eller direct isteden?

 

Er overhodet ikke noe problem dersom jeg må clutsje med beinet og klikke fra C til D for eksempel? Vil den da hoppe ned til rett trinn på powershiften av seg selv?

 

Også interessert i hvor pålitelig versu er. Har i dag valtra 6400 med godt over 11000 timer og er kjempefornøyd med den, dønn solid mekanikk. Bra motor, solid girkasse, veldig bra hydraulikk og 4wd.

 

-Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje lite intressant innlegg frå meg, men kjører en Valtra n142 direct, en traktor eg ikkje får skrytt nok av... Den var litt &quot\;treig&quot\; då eg fekk den, men med det siste girprogrammet er dette en drøm.. så eg vil på det aller varmeste ambefale deg en prøve med direct, før du bestiller versu, Har ingen annen erfaring med versu enn at eg prøvde den en tur en gong, synes prisforsjell på versu å direct var for liten til å gå for versu, versu har vel 5 hurtiggir i kvar serie, å med girseriebytte må du holde inne en cluchknapp når du veksler mellom 4 serier med pluss å minus knappane, noko eg ser for meg kan bli litt problematisk under belastning.

Den nye hitech 5 har eg bedtre tru på, med 5 hurtiggir i kvar serie, men seriebyttene gires også som hurtiggir med minimalt momentavbrudd, så viss du klarer deg med mekanisk hydraulikk osv, ville nok hitech 5 vore et bra alternativ??

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

 

Takk for svar, virker som du er fornøyd med direct! Tror jeg må få prøvekjørt og sammenlignet selv.. For meg er et kort momentavbrudd egentlig ikkenoe problem så lenge det er rikelig med hurtiggir tilgjengelig under f.eks jordarbeiding i bakkete terreng e.l.

Er du fornøyd med kraften/effektiviteten i direct? Ville tro at hitech-5 er en effektiv løsning mhp transmisjonstap, usikker på versu.

 

Synd at hitech-5 kom så seint, for jeg er egentlig ute etter et par-tre år gammel traktor..

 

 

-Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Etter hva jeg har klart å finne ut så er transmisjonen på Hitech 5 den samme som på Versu. Det er 4 semipowershift-grupper, og 5 hurtiggear på hver gruppe. Det er litt overlapping på gruppene, slik at det høyeste gearet i en gruppe er litt høyere enn det laveste i neste gruppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje sei at effekttapet på direct er noko å klage på, iallfall ikkje med nyeste girprogrammet, viss du er på utkikk etter en som er 2-3 år kan du kansje få kjøpe min? 142d med laster, 650-520 xeobib hjul osv, 2010 mod med 1600timer på telleren.. Vurderer overgang til en med fronthydraulikk....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...