Gå til innhold

problem kjøpt brukt traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

kjøpte en brukt traktor i januar ...nå har den vert på reperasjon grunnet toppdekselpakning gåen..

 

de sa garantien varte i 3 mnd ...men er det noen som vet om det er lengre garanti hvis man ikke er mva registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg greie på det, men jeg kan ikke skjønne at det skulle ha noen betydning om du er mva registrert eller ikke når du kjøper brukt. Det er vel selger som bestemmer hvor lang garanti man skal få på brukt utstyr. Det blir noe annet når det er nytt og forbrukerkjøpsloven gjelder.... Vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven gjelder også på brukte ting, så lenge selger er næringsdrivende, og kjøper ikke er det. (om begge er privatpersoner, eller begge er næringsdrivende, så gjelder kjøpsloven, som man også kan avtale seg bort fra.)

 

Så er jo spørsmålet om en slik reparasjon er en mangel i juridisk forstand, eller noe mer eller mindre påregnelig, sett i forhold til traktorens alder og generelle tekniske stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men er kjøper privatperson og selger næringsdrivende, gjelder altså forbrukerkjøpsloven. Det står vel ingen ting der om hvor lang garantien skal være på brukt utstyr. Har selger sagt at man får tre mnd garanti kan jeg ikke skjønne at man kan komme etter fire mnd med loven i hand, og kreve feks en lekk toppdekselpakn reparert. Det blir en annen sak hvis selger har gitt tilstandsrapport, og det viser seg å være en rekke alvorlige mangler. Men en lekk pakning........ not
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av toppdekselpakning er en bagatell å regne når det gjelder brukt traktor. Dette fikser du lett selv eller et verksted bruker noen få tusenlapper (alt etter hva som må fjernes for å komme til.) Dette er bare skruing og ikke avansert mekanikk.

Tips: greit å sjekke ventilklaring når du først er av med dekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada skrev: &quot\;Det står vel ingen ting der om hvor lang garantien skal være på brukt utstyr. Har selger sagt at man får tre mnd garanti kan jeg ikke skjønne at man kan komme etter fire mnd med loven i hand, og kreve feks en lekk toppdekselpakn reparert.&quot\;

 

Nei, det står ingenting om garanti verken i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Det som derimot står noe om er reklamasjonsfrist/rett, og på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, så er denne fristen på _fem år_, enten selger vil eller ikke (den kan ikke avtales bort).

 

Reklamasjonsretten gjelder imidlertid kun for &quot\;mangler&quot\; i juridisk forstand, det var derfor jeg nevnte det allerede i forrige innlegg. Det &quot\;klassiske&quot\; eksemplet er f.eks. en banan som råtner etter noen uker, men likevel har to års reklamasjonsrett. Det er imidlertid ikke en mangel med bananen at den råtner etter det som må regnes for &quot\;normal levetid&quot\; for en banan, men fortsatt lenge før reklamasjonsfristens utløp.

 

Les mer om dette her:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1450617&amp\;view=findpost&amp\;p=19525174

 

På samme måte er det ikke nødvendigvis en mangel at toppdekselpakning må byttes ett år etter kjøpet, (det kommer an på traktorens tilstand ved eierskiftet, osv\; enkelt sagt pakningens forventede levetid/skiftintervall) selv om reklamasjonsretten er på fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpsloven gjelder for privatkjøp, ikke for næringskjøp. Mener å huske en sak for noen år siden da en privatperson kjøpte traktor for å brøyte veien til sin private villa. Det ble likevel sett på som næringskjøp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...