Gå til innhold

Reelt diselforbruk på Fendt 716 ved transportoppgave?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer en slik traktor på gården, hvor vi har relativt utstrakt transport av rundballer.

 

Tenkt eksempel:

 

25km en vei, ca 350 høydemeter totalt på strekningen (mest svake stigninger, noen bratte bakker)

Rundballehenger med 18 grasballer vekt totalt på kroken ca 17tonn lastet, 2700kg tom. (Dette skal gå hårfint gjennom med denne traktoren)

 

Hvor mye diesel må man erfaringsmessig bruke på denne strekningen, ønsker forbruket delt i to på belastning ene veien, og tomt andre veien. (Tenker å sammenligne litt med forbruket i en lastebil)

 

Her er det fint å få noen erfaringer fra de som har denne traktoren og kjenner den godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellbonde79_1

Med lastebil har jeg blitt fortalt at man nok kan regne ca 3,5-4l/mil med samme lass, men tomt går en slik lastebil fortsatt på 3,5l/mil. det er derfor ikke all verdens forskjell i forbruket med eller uten lass, så fremt det ikke er mye motbakker. Da renner det nok gjennom en god del mer med lass enn uten...

 

Kostnadsmessig er det kanskje lurest å ha en enhet å holde i orden, og droppe lastebil, men dersom jeg har lastebil kan jeg godt klare meg med en betraktelig eldre og enklere traktor på jordet. Der er ikke forskjellen i komfort og driftsøkonomi så enorm mellom gammel traktor og Fendten som den er etter veien...

Totaløkonomien da trenger ikke bli så gal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...