Gå til innhold

Ekstra traktor til åkersprøyte?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på å skaffe meg en rimelig og enkel 2wd traktor til en 600 l åkersprøyte. Er som regel problematisk å finne riktige forhold til sprøyting, så lettvint å ha en traktor stående klar med sprøyta. Er MF-mann så valget faller vel naturlig på en gammel MF. Men selvfølgelig kan jeg vurdere andre merker også.

Kravene må vere at den løfter greitt en sprøyte med 600 l og 12 m bredde, bør ha høyest mulig bakkeklaring da den kjørest i potetåker. Bakdekk på 11-12 tommerx36/38. Driftsikkerhet er viktig. Lettkjørt, god sving. Åpen hytte er ok, da jeg uannsett kjører med åpent bakvindu og må bruke beskyttelse. Servo bør den også ha.

Har foreløpig vurdert å finne en ok MF 165/185. Er det ok traktorer til slikt bruk? Andre tips? Bør koste minst mulig, men ikke så lite at det er snakk om vrak. Må vere en traktor å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

De traktorens du nevner vil nok håndtere ei slik sprøyte helt greit, kanskje du må legge en hundrekilo eller to i fronten for å sikre stabiliteta.

 

Ellers er jo MF 500- eller 600-serie et alternativ, ligger en del tohjulstrekkere av disse ute til en ok pris og. Disse er og bedre om du har hydrauliske bommer på sprøyta, mindre å koble om for å bruke eksternhydraulikk enn på 100-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...