Gå til innhold

Fjerne trykket på 3. funksjon Valtra m/original joystick


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, har en Valtra A93 på prøve og har satt på blokkuttaker, når jeg skal ha den av igjen klarer jeg ikke å få av trykket på 3. funksjon på lasteren. Det er en Q36 med original joystick i armlenet. Har prøvd å stoppe traktor, sette på tenning, slå på laster og aktivere 3. funksjon (slik jeg gjorde på Fendten med Ålø-joystick), men det ser ikke ut til å virke. Selger sa jeg skulle holde inn knappen for 3. funksjon og skyve joystick fra meg mens traktor var i gang, men da åpnes jo blokkuttakeren. Prøvde å sjekke håndboka, men der var det ikke beskrevet hvordan man gjorde dette. Anyone?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har Valtra N92 m/samme joystick.

To muligheter: lukk klype helt og ta av den andre slangen som da ikke har trykk, prøv så å &quot\;åpne&quot\; klype så den første slangen også blir trykkløs så kan den siste slangen kobles av. Du må inn og ut av traktoren to ganger da.....

 

eller hvis den har hydraulisk redskapslås: dette kommer litt an på hvordan du har koblet slangene. Jeg lukker klypen nedover når jeg tilter inn mot meg (fylle skuffen=fylle silo= fylle rundballeklypa etter min mening). Da kan du åpne klypa helt, låse opp låsen, og så klype igjen, men når du da nærmer deg bunnen, må du kjøre veldig forsiktig så ikke låsen går helt igjen\; redskapslåsen må bare gå halvveis i lås, for da er det ikke trykk på noen av slangene samtidig som klypa de er helt lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Joysticken er slik fordi den trenger oljetrykk for å fungere. Mener det heter pilotstyring.

Et annet alternativ er jo å montere multidoc på hurtigkoblingene, men det koster jo litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Gjør ett lett trykk på 3.funksjons knappen uten å bevege stikka. Da vil du se de to slangene til 3. &quot\;slipper&quot\; litt taket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har også N 92 med samme problem. Løste dette på permanent basis ved å montere Faster-kobling/Multidock på rundballeklypa. Nå kobler jeg av og på så mye jeg orker uten problem... Elektrisk styring av joystick skaper noen problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Det ble denne løsningen: lukk klype helt og ta av den andre slangen som da ikke har trykk, prøv så å &quot\;åpne&quot\; klype så den første slangen også blir trykkløs så kan den siste slangen kobles av. 2 ganger ut/inn av traktor - litt trælet. Et trykk på knapp for 3. funksjon fungerte ikke. Nuvel, det går sikkert an å venne seg til dette og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Da har du fått koblet av slangene, men du får jo ikke fjernet trykket når du skal koble. Med hydraulisk lås kan du låse halvveis og så koble.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
@xeobib: Ja, det blir litt trangt å nå hydraulikkspakene med armlenet på plass, men jeg sjekket, og det kan vippes opp slik at du kan få det vekk om du kjører redskap bak der du bruker hydraulikken mye, eks. slepeslåmaskin. Ellers vil jeg si at det er som natt og dag å kjøre med joystick vs. gammeldags vaierstyring på laster. Det blir så mye mer presist med joysticken. Lasterspak på venstresida er vel ikke noen god ide så lenge du bruker venstrehånda til vendegiret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Alt må jo være bedre enn den originale plasseringa av lasterspaken i a-serien, der den sitter helt framme ved frontruta på høyre side..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...