Gå til innhold

Kunstgjødselspreder


LilleBonde

Anbefalte innlegg

Gjest øystein_1

Kvernland Accord EL er en rimelig og grei spreder som gir ett greit resultat. Enkel å stille inn og rommer en storsekk.eksempel: FINN-kode: 20538695

Min anbefaling er kjøp uansett en med to spredeskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei,

bruker selv en Amazone ZA-F 603 fra 1985 som har kjørt ut ca 50t med kunstgjødsel pr år. Kun skiftet vinger på spredeskiver to ganger. Ellers er maling hel og fin i hele beholder. Det bør nevnes at spreder vaskes etter endt bruk- også hvis det kun er kjørt ut et par storsekker på beite.. og sprayes deretter inn med olje/dieselblanding.

 

Så min anbefaling er kjøp Amazone.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazone za-x. Ingen er enklere å stille inn å bruke, i tillegg til at den har meget god nøyaktighet. Justering av spredebredde ved å stille vingene på skivene og det er standard med kantbegrenser og rist.

Lakkvaliteten og drivverkskvaliteten er bedre enn noen annen, det tør jeg å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1
Jeg anbefaler bogballe L1plus. De er rimelige i pris, har arbeidsbredde på 10-18m og opp til 1600L tank. Med 4 ganger overlapping og kantspredningsfunkjson får du et veldig nøyaktig resultat. Disse sprederne er enkle i drift og solide. Kjøper du en slik en og behandler den fint, holder den i hvertfall ut din tid som aktiv bonde. Stikk innom LMB-senteret, så får du sikkert et godt tilbud på en bogballe:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En ting jeg mener er en stor fordel med accord sprederne, er at når du stiller inn mengde, så er sitter den stopperen du justerer med slik at det er spjeldet som går i mot stopperen. De fleste andre er det en spak som går mot stopperen, og ofte med en arm og noen kuleledd ol. mellom denne og spjeldet. Her kan det bli slakk i leddene, og også bøyde stag som gir feil spredemengde Etter min mening har da accord sprederne mindre mulighet for feil enn de fleste andre. De er konstruert for hydraulisk åpning og lukking, noe som gjør at alle spak og \&quot\;utvekster\&quot\; i forkant er borte.

Det gjør det lett med triangel eller HMV kobling.

I tillegg har accord regulering av utslippspunktet, noe som er viktig ved endring av spredebredde.

Har kjørt Amazone før, noe som har blitt skrytt litt av her. Prinsippene til accord er suverene i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Amazone har du kjørt da? Justeringen på Amazone er med en spak (i bakkant på sprederen) som går direkte på spjeldet. I tillegg så har den separat hydraulisk åpning og lukking..

Med regulering av utsippspunktet mener du da hvor gjødselen slippes ned på skiva?

Den bør nå slippes ned på skiva så nær senter som mulig, der farten på skiva er minst. hvis den slippes ned der farten er stor så vil gjødsla forstøves, og spredebildet bli unøyaktig.

På dette punktet er ZA-M modellen til Amazone enda bedre. Den har skivehastighet på kun litt over 700 rpm og gjødselnedslippet i senter.

Skjekk spredetabeller i tillegg. Amazone/A-K sin tabell er meget enkel og lettfattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte gammal Amazone. To hendler foran med sylinder på den ene der du med en del knot kunne koble ut den ene siden for kantspredning. Vet at de nå har dette bak. Jeg sa ikke at amazone hadde det foran, bare at accord ikke hadde noe foran.

Men for å ta noe et par ting i forhold til Amazone:

Accord slipper gjødsla ned i en \&quot\;tønne\&quot\; på ca 20 cm. da treffer den spredeplatene som der ikke har noen kanter. Gjødsla begynner da å bli dratt med rundt, og blir med sentrifugalkraften dratt ut til veggen i tønna. Denne tønna kan dreies. den har åpning et sted i siden der gjødsla slippes ut. Det er justering av utslippspunkt. Dette må justeres etter økende/minkende arb.bredde. Så glir gjødsla videre utover til den kommer så langt at den kommer ut til vingene og blir kastet av gårde. Dette siste er nøyaktig som hos Amazone. Mener at amazone har mindre diameter ytterst på vingene enn accord, og da må jo omdreiningstallet og dermed også farten være høyere ved lik spredebredde.

Amazone har så vidt jeg husker noe du kan justere ytterst på vingen for større/mindre spredebredde som låses av en M8 eller m10 vingemutter på undersiden (her kan jeg nok arresteres på noen detaljer). mener da at hakkene til accord er bedre enn å skyve noe bortover et spor og dra til med vingemutter. Accord byttes noen vinger ved å dra ut en hårnålsplint og vippe ut hele vingen. Bakdel accord med vingebytte, fordel ikke å låse med liten vingemutter. Alle delene der nede hos accord er ihvertfall i rustfritt.

Accord er bygd med dobbeltvirkende hydraulikk.

De fleste andre har hydr.åpning med fjærretur. Hva skjer da ved en liten lekkasje i sylinder, ventil på traktoren, eller i O-ringen i hydraulikkuttaket på traktoren??? Da vil spjeldet gradvis stenge og det er ikke sikkert at det kan merkes. Hos Accord er det runde liggende spjeld med hull i som dreies. Om du da får en oljelekkasje vil du ikke få problemer med spjeld som forandrer posisjon under kjøring.

Minuset med accord er tungvindt kantspreding på rimeligste utgave.

Her må man ut for å sette på en plate. De dyrere har god hydraulisk betjent kantspreding

OBS: Vet at ihvertfall Amazone og sikkert flere merker har en løsning med å bare åpne en side ved kantspreding. Den kan jo også brukes på rimeligste accord, men dette er etter min mening ikke nøyaktig kantspreding!!!!

Accord har også en fin finesse. De har utstyr for små spredemengder, slik at en kan kjøre meget nøyaktig gjødsling i ømfintlige kulturer.

Som de fleste skjønner er jeg brukbart fornøyd med min accord, men føler jeg har beskrevet grundig hvorfor. mener ikke at det har noe med merke / forhandler å gjøre, men konstruksjonsmessige fordeler.

 

Oppfatter også spredetabellene som greie å bruke og forstå

 

Husk at ved 10 m sporavstand som trådstarter vil bruke, bør sprederen ha spredebredde på 20 meter for overlapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farten yttert på skivene/vingene har ikke så mye å si. Det er farten på skive der gjødselen treffer skiva som gjør at den blir knust.

Den delen du snakker om som du vipper opp ytterst på vingene på amazon er for øvergjødsling.

Til opplysning så har amazone også syrefast materiale i bunnen, samt at resten er av høykvalitets pulverlakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

AH:

Dette er godt ved siden av emnet, men hvordan i allverden kan du kalle Jf en B-vare??

 

Til trådstarter: Jeg vil fremdeles anbefale Amazone på det sterkeste. Det er kvalitet tvers igjennom.

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Nå spurte jo trådstarter etter \&quot\;enkel,grei maskin til delgjødsling\&quot\;, og med minimumskapasitet på 600kg.. Syns endel av forslagene her blir litt \&quot\;overkill\&quot\; i forhold til kriteriene..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe her er \&quot\;overkill\&quot\; som deerer påstår.

Rauch er nevnt her, og etter min mening er det kun den som konkurer med amazone. Støtter også det at bøgballe ikke holder mål. Veldig dårlig holdbarhet sammenlignet med spesielt amazone og rauch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Er det bare mekaniske ev hydr. reguleringer som er aktuelle? Har kjørt Rauch med el.styring en del år, det nærmere seg vel 1000 tonn som har gått gjennom nå. Er en del dyrere, men med prisen på handelsgjødsel blir nøyaktig spredning ekstremt viktig og lønnsomt.

Med med unntak av 1 tilfelle der en el-motor gav opp, har den gått uten noe form for havari eller feil. Ekstremt nøyaktig. Svært brukervennlig databoks med mange reguleringsmuligheter som samtidig er lettbetjente. Relativt rimelig databoks (1/2 prisen av Bøgballe da vi kjøpte den.) Mye rustfritt, god lakk untatt påbygget (økte volumet fra 900 til 1200 l) Har ikke angret ett sekund på den sprederen.

Kjørte en spreder med hydraulisk åpning tidligere. En ørliten lekkasje i det hydr. systemet, og sprederen ble helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

JF- b-vare?

Etter det jeg har hatt og sett av JF, er B-vare en god karakteristikk. Medmindre de har blitt bedre de siste årene. Klok av skade har jeg holdt meg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Ein får eit jamnere spredebilde med to skiver kontra ein med ei skive. Den som har ei skive vil spre meir til den eine siden under kjøring.

Kjøpte ny spreder i fjor og valget sto mellom Amazone og Sulky. Valget falt på Amazone ZA-X Perfect 902. Sulky er ein meget bra spreder, men den var ein god del dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ValtraN92_1

Den gamle Nordsten maskinen klarte ikke mer enn 1,5 sekk i vår før gearboks gikk i stykker. Så da ble det en ny Rauch til 22.000 +karmsett +triangel. Kverneland sin var helt lik i pris.

 

Faren min kjørte Kverneland sin, og en kompis gjør det samme. Jeg føler ikke det er like god kvalitet på dem som Rauch.

 

Plastdelene som man flytter for å bestemme mengden og reguleringen går lett i stykker. (kompisen min kjøpte ny Kverneland og knuste plast delene etter en uke eller to. \&quot\; Du må ikke ha fullt turtall når du åpner og stenger, sa selgeren. Det blir jo fin spredning med å redusere turtallet hver gang, eller hva? svarte kompisen min. Nye deler måtte han uansett ha, men det var ikke garanti, åneida. Regningen kom på ca. 30kr eller noe ingenting fra FK)

 

Ellers: Beholderen er to delt på Kverneland, kan få mer i den ene siden ved lite gjødsel igjen - minus. Bare et kammer på Rauch +.

Gummi pakninger/tetninger i bunnen av hvert kammer på Kverneland blir etter min mening for fort morkne, og er ikke veldig gøye å skifte.

To hydraulikksylindere på Kverneland sitter mitt i smørøyet av gjødsel og varer ikke evig. Heller ikke slangene.

På Rauch sitter det en sylinder beskyttet foran et plastdeksel +++.

Sylinderen betjener enstang ( nedslepp til den ene skiven) som manuelt er koplet sammen med stangen til den andre skiven. Enkelt å bare slippe ned gjødsel til en skive.

 

Lagring

Rauch: Full åpning på justeringsstagene og åpne opp da til begge skivene. Da er stempelstangen gjemt inne i hydraulikksylinderen. Det er motsatt på Kverneland. Jeg har erfart at det kan være et problem. Også det at etter vinterlagring eller tilsv. så må man sjekke at begge hydr.sylinderene jobber likt på Kverneland. For all del, jeg er enig i at over tid så er det noen stag som kan gi ekstra slark på Rauch sin maskin kontra Kverneland med anslag rett mot åpningsluka.

 

Standard med rist på Rauch og en veldig kraftig ramme. Kantspreder utstyr tilgjengelig.

 

Jeg vil anbefale Rauch, men vil ikke påstå at den ene sprer finere enn den andre.

 

I neste uke skal sannsynligvis jeg og en del naboer ha test av gjødselspredere.

 

Da tror jeg følgende skal testes:

2 stk Rauch MDS 85

Vicon

Kverneland EL

En 10-15 år gammel Bøgballe med to skiver

En 10-15 år gammel Rauch med to skiver

Kanskje en Amazone og flere typer

 

Det er i samarbeid med Forsøksringen så det blir moro å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest ValtraN92_1

Testen har dessverre blitt utsatt to ganger av forskjellige årsaker.

Onkelen min skal også teste Bredal kalkvogn med kunstgjødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest navara_1

Gir nytt liv i en gammel tråd. Hva mener menigheten om kunstgjødselspredere i dag?

Min gamle på 25 år er utslitt, så hva må jeg velge som holder like lenge?

Noen som har kjørt mange år med kverneland accord EL?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er vel mye bra på markedet nå i dag. Kjøp 2 skiver for jamt spredebilde. Kjøpte ny Amazone Exacta for ca 3-4 år siden da den gamle hadde tatt kveld. Fekk tilbud på Amazone, Bogballe og Sylky. Alle desse 3 merkene er bra, så det var prisen som gjorde at jeg kjøpte Amazone. Er fornøyd med kjøpet. Har ein nabo som har Amazone også som er 14-15 år gammel og lakken er nesten like god. Han vasker den etter hver gang den er brukt å setter den inn med eit tynt oljelag før vinterlagring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...