Gå til innhold

Gafner Tørrgjødselvogner.


Anbefalte innlegg

Gjest Svein_Ulrik_1
Har ikkje Gafner men konkurenten Anovi . Har heller ikkje hønse møkk men kan ikkje sjå at det er eit problem . Anovien er noke biligare enn Gafnern . Men vist du kjøper med alt ekstra utstyr på Anovien så blir prisen omtrent den samme og utstyre også . Det vill si att vist du ikkje treng alt så kann kansje Anovien vere noke og sjå på også . Forhandler av Anovi er Borg Maskin i Spydeberg . Har no hatt Anovien i 3 sesong og er veldig førnøyd . Berre eit havari og det var berre ein låse splint som hadde løsna .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe som sprer i rett mengde og lengde, så er det bare gafner som gjeld. Anovi kaster kun noen få meter ut fra vogna - Gafneren 15 meter. Med Gafner kan du spre frå veg - opp skråning og ned skråning, og du kan dosere i rett mengde, noko som er svært viktig med hønsegjødsel. Det er ikkje lett med ei Anovi. Vognene har klasseforskjell!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Ulrik_1
Naboen har gafner og det ser ikkje ut som den sprer noke bedre enn Anovien min . Men der er sikker kvalitet forskjell Italienerane er jo ikkje dei beste når det gjeld finish . Men det spørs jo kor mykkje ein vill betale for det da . Og Anovien kan du få heil galvanisert og den verkar ivertfall solid . Har brukt den blant anna til og spre talle fra saue fjøs med gamalt tregolv og tregolvet følgde med ut . 3\&quot\;7\&quot\; såg ikke ut som var noke problem ingen skade ifertfall . Men det var berre eit tips er jo kjekt og ha fleire arlternativ når ein ser seg etter nytt redskap .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Det selges ganske jevnlig brukte gafner-vogner på finn. Er det fordi de er  for små ? eller blir folk lei av at de ikke tåler stein og andre fremmedlegemer i gjødsla? Jeg vurderer å få tak i en sånn  spreder, men vil gjerne først vite om det er bare sol og glede , eller om stygge ord lar seg høre der mekking stadig  pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er størst ved spredning til venstre, men løste dette delvis med en skjerm som stopper møkka fra og gå i hjulsporet ved høyre spredning, da hindrer den spredning oppover når jeg sprer til venstre(har roto aggregat)blir også fort litt søl når man svinger brått

men problemet er ikke stort, vogna har mange gode sider som oppveier for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har sett bilde av denne skjermen på vanlig vario-spreder . Den er bevegelig med hydraulikk.(?) -en rød plate som kan skjerme helt eller delvis for spredeorganet? har du inntrykk av at roto kaster like langt både til høyre og venstre? Er det talle eller fjørfegjødsel du sprer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Veldig interessant det du skriver! Nå har jeg kjøpt granulert kalk så det skal bli greit å spre med kunstgjødselsprederen. Men to kroner kiloen er for dyrt, så på sikt skal jeg jammen prøve blanding i gjødsla. Hvordan dette gjøres er jeg usikker på. Har ikke gravemaskin. Har ikke lyst på det heller. Men gravemaskin er vel best?

alternativt legge et lag nederst eller oppi hvert lass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det slik at han lasta oppi møk med laster på traktor, og så strødde han oppi ein skuff og  to med kalk. Det blir nok dårlig fordelt sammenligna med kalkspreder, men når han tar litt kalk i kvart lass og kvar vår så blir det kanskje ikkje så galt når ein ser det over nokre år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...