Gå til innhold

Fronttank til åkersprøyte


Anbefalte innlegg

Gjest Henke_1
En mulighet er vel å kjøre tom sprøyta bak, deretter pumpe vannet i fronttanken bakover og deretter tilsette middel til den tanken, og dermed bruke pumpa du allerede har bak til å blande neste sprøyte. Er ikke helt sikker på hvordan dette gjøres til vanlig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Gjør som Henke sier. Ellers får du 2 tanker å holde rent med alt det medfører. Bruk fronttanken som ekstra renvannstank, pump over til tanken bak når den er tom og sett til plantevernmidler på vanlig måte.

Jeg setter PTO på 1000, turtallet på 1000 (mindre bråk når jeg jobber ut på sprøyta). Da pumpes mine ekstra 600 liter over på knapt 5 minutter, omtrent den tiden jeg trenger for å tilsette plantevernmidler. Ofte pumper jeg over på transport mellom skifter.

Forutsetningen er å ha vendekran slik at du velger om pumpa suger fra tanken bak (for sirkulasjon eller sprøyting) eller fra tanken framme. Har du utstyr for oppsuging fra ekstern vannkilde, så bruker du det. Vannkilden er da fronttanken.

Du kan kontakte meg på e-post om du vil ha ytterligere beskrivelse på hvordan vi har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har kjørt med fronttank i mange år. Tanken er plassert i frontlaster.Slange( 40-50 mm. ) går fra bunnen av denne og bak til sugesiden på pumpe. Der må du montere kulekran på slangen, og T stykke til sugeslange.

Videre må du montere slange fra sprøytas trykkside frem til ekstratank.Hvis du ikke har ekstra uttak på sprøytas trykkside , må du montere 2-veis kran.

Ved fylling stenger jeg kran på sugeside, og jeg kan fylle ekstratank ved hjelp av pumpe fra sprøytetank .Du kan også fylle direkte.

Bland ferdig sprøytevæske i fronttank.

Deretter kan du fylle åkersprøyte. Da har jeg ferdig sprøytevæske i begge tanker.

Omrøring i fronttank kan nok bli noe mangelfull.

Dette mener jeg å unngå ved at jeg setter opp kran fra fronttank med en gang jeg begynner å sprøyte.Derved bruker jeg væske både fra fronttank og sprøytetank samtidig. Fronttank tømmes først fordi bunnen står noe høyere enn på åkersprøyte.

Dette fungerer greit. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg har nok også mest trua på metoden til P L S dersom man ikke har egen pumpe som kan sørge for røring og reingjøring...

 

Jeg har en eldre 600 liter Hardi som vurderes som fronttank.

 

Har noen erfaring med å ha denne i laster? Hvordan blir det med sikt og stabilitet? Kjører med en JD1640. Sprøyta bak er 800 liter + .

 

Noen som kan tipse om hva slags vendekran man bør sette på sugeslangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...