Gå til innhold

Vicon pendelspreder


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe meg ein gjødselspreiar. Nokon som har erfaring med pendelspreiarane til Vicon? Fordeler og ulemper i samanlikning med talerkenspreiarar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg skal kjøpe meg ein gjødselspreiar. Nokon som har erfaring med pendelspreiarane til Vicon? Fordeler og ulemper i samanlikning med talerkenspreiarar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Pendelsprederen har et helt annet spredebilde enn tallerkenspreder. De krever mer nøyaktig kjøring.

En tallerkenspreder sprer i en bue der det stadig blir mindre etter som man kommer lenger fra sprederen. Neste drag overlapper til en viss grad og da skal det bli temmelig javnt.

Pendelsprederen sprer svært javnt helt ut til det er bråstopp. Den kan være svært nøyaktig, men krever at man kjører i eksakt riktig avstand fra siste drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Sørg for att spreiaren vert kopla på ein traktor slik att du ser at røreverket i botn av tanken sviv og att pendelen bevegar seg normalt. Sjekk og pendelen/røyret i ytre enden og sjå om denne er heil. Det skal og væra eit blad festa inne utløpet på pendelen. Denne må og væra i orden. Er pendelen skada på noko vis så ikkje kjøp spreiaren før du ha sjekka kva ein ny kostar.

Kan og væra greit å sjå att opning/lukking fungerer som det skal.

Ellers så er det gode spreiarar når dei vert kjøyrt på rette måten. Har sjølv køyrt ein del i utmark med desse og er godt fornøgd. Toler meir sidehelling enn tallerkenspreiarar før spreiebiletet vert ujamnt. Men det krevs som nemnt tidlegare i tråden att ein er veldig nøyaktig med kjøyringa. Er nok noko lettare å få til fin spreiing på dyrka mark med tallerkenspreiar, men det er fullt mogleg å få perfekt resultat med pendelspreiar visst ein berre tek seg god nok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

jeg var på besøk hos fabrikken som lager denne(kverneland) i niew vwennup i nederland for ett par år siden. der sa de at denne sprederen er uten tvil den mest nøyaktige som er på markedet. den sprer heller ikke langt bakover slik en tallerken gjør( disse sprer like langt bakover som de sprer brett), det vil jeg si er en fordel! grunnen til at det ikke er så mnge å se av dem lenger, er pga av at arbeidsbredden ikke var mulig å få større enn, tror det var 15m.

alikevel var det denne modellen de solgte flest av til eksport.(østen)

så dette er uten tvil ett helt riktig kjøp. uansett hva man har skal man kjøre med riktig avstand med traktoren, hvis ikke blir det jo feil uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Hadde en slik spreder tidligere.Helt ålreit spreder det,men ikke kjøp en som er brukt til kalkspreding.Da er det stor fare for att du må bytte lager om ikke lenge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...