Gå til innhold

Økologisk vs. Konvensjonelt


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har innspill for eller imot økologisk landbruk?

Registrerer økt motstand og nedgang i salg av produktene. Er dette bare en "hipp" greie som er en saga blott om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Noen som har innspill for eller imot økologisk landbruk?

Registrerer økt motstand og nedgang i salg av produktene. Er dette bare en \&quot\;hipp\&quot\; greie som er en saga blott om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg har alltid sagt at det er bedre om 90% tenker økologisering, enn at 10 % er med i Debio.

 

Ellers veit jeg ikke helt om jeg tror på det økologiske landbruket. Noen steder kan man jo sykle gjennom åkeren uten å få et eneste strå i kjedet!

Danskene er flinke, men de virker også som de eneste som faktisk har ambisjoner om å matche den avlinginga og ytelsen de hadde før de la om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Harald_1

For å sitere en gammel bonde på 81år som bor her,

før så dreiv vi økologisk, å gud kor vi sulta :) det va no hannes mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Hei!

Overtar en del jord neste år som er drevet økologisk i ca 10 år.

Hva lønner seg best for meg økonomisk? Fortsette økologisk? Eller gå tilbake til konvensjonelt?

Det er kornprodukjon,uten husdyr.Har vært beskjedene avlinger på gården ser det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Ensidig kornprod. uten husdyr tror jeg er vanskelig/nærmest umulig økologisk. Hvis du har stabil tilgang til husdyrgjødsel fra en nabo kan du lykkes, evt. supplere med kjøttbeinmel e.l. Mitt utgangspunkt for å lykkes med økologisk drift (jeg driver konvensjonelt) er at du har husdyr/gjødsel og kan drive vekstskifte, i det aller minstre med gras.

Uansett må du være en god agronom og alltid være i forkant. Du kan ikke \&quot\;redde\&quot\; avlinga ved å f.eks. overgjødsle eller sprøyte.

Hvis du er medlem i Norsk Landbruksrådgivning kan du få gratis førsteråd.

Den store fordelen må være at det går veldig fort å treske, men det er mangel på mat i verden!

 

Hva har de tatt i gjennomsnittsavling pr. dekar de siste 10 år? Hvordan ser det ut med \&quot\;vanskelig\&quot\; ugras i åkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei igjen.

Dette er en gård jeg har kjøpt nå,så veit ikke så mye om avling osv. Men er godt med kveke og annet ugras!

Trur nok jeg går for konvensjonelt ja,har liksom det i blodet..

Spørsmålet er jo om det økologiske tillskuddet er så\&quot\;rått\&quot\;at det kompenserer for 1/3 avling?

Men i og med at denne gården er drevet økologisk i mange år,får jeg vell ikke no omleggingstillskudd som ny eier!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Larse_1
Må vel kanskje tenke at ein bør drive så økologisk så mulig. Det passer vel mer for heil tidsbønder, da det tar meir tid før å gjære det skikkeleg. For mange er det ikkje mulig å drive økologisk pga lite beite og at ein må veksle på den dyrka jorda. Tenke deg å luke i eit bed på 100da for hånd =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du får vel bare vanlig øko-tilskudd ja. Hvis du regner med 1/3 avling blir vel ikke regnestykket så vanskelig om du vet tilskuddssatsene?

Jeg ville ikke ha fortsatt med dette under de forutsetningene du beskriver hvis det er mye rotugras allerede før du starter. Du vil slite med all ugraskamp i en tynn åker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...