Gå til innhold

Kunstgj. spreder


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Nils_Petter_1

Planlegger å invistere i ny gjødselspreder. Noen erfaringer med ulike merker.

Har tenkt meg en med rom til 3 storsekker, og kjørehastighetstyrt utmating.

(hvor mange liter er 600kg gjødsel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å invistere i ny gjødselspreder. Noen erfaringer med ulike merker.

Har tenkt meg en med rom til 3 storsekker, og kjørehastighetstyrt utmating.

(hvor mange liter er 600kg gjødsel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
kjøpte en kverneland accord exacta cl med to ekstrakarmer på i vår. den rommer 3 sekker akkurat. har ikke kjøreavhengig og har egentlig ikke helt skjønt greia med det heller. veldig enkel og grei maskin som har ett fint spredebilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først kjørt med kjøreavhengig spreder så forstår du ikke hvorfor du ikke kjøpte det før. For det første er det meget behaglig å kjøre, du kan enkelt regulere mengde underveis og den er jo heilt suveren på beite då. Det er heilt umulig å kjøre nøyaktig på kupert beite uten. Mener bestemt at med dagens gjødselpriser er dette en bra investering. Kjører sjøl ein Rauch, og denne har ikke noe avskrekkende pris heller. Dessuten går gjødningspreder greit i nabosamarbeid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Kjører også en Bogballe L1, riktignok uten Calibrator. Veldig fornøyd med den, men den er nok i minste laget for 3 storsekker selv med to forhøyningsringer. Tore: Hvordan fungerer skifte av rotasjonsretning på skivene med Calibrator?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Rotasjonsretningen snus ved kantspredning. Vingene på den ene skiva har en annen utforming på baksiden, slik at spredebildet blir forandret på denne. Du kan derfor kjøre langs kanten av jordet uten å spre gjødsel over til naboen. Jeg synes den sprer veldig jevnt helt ut til kanten. Er godt fornøyd! Tore: Jeg hadde ikke trodd at du klarte 3 storsekker! Har ikke prøvd selv da jeg har for liten traktor til to påbygningskarmer, men ser i tekniske data at de oppgir maks volum til 1600kg. Men kjempebra at det går i praksis, så nå har Nils P. et godt alternativ å vurdere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Rimligst listepris er på Rauch MDS735.

33 900,- i Norsk landbruks nøkkeldata.

Tilsvarende uten elektronikk koster

25 800,-

Men det paserer vell fort 50 lapper for en med litt kapasitet og utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Lurer også på å kjøpe meg en ny spreder med kjøreavhengig spredemengde. Det står mellom Bøgballe L1 plus med Calibrator ICON, eller en Rauch MDS 735Q med Quantron M. Kan spredebredden stilles med disse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1
Har kommet til at valget for min del står melom bogebale M2 eller Rauch Axis. Bogebalen koster ca 8 lapper mer, men er kanskje den beste..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Bogballe M2Wpluss. Den er lav men brei. Den tar fint 3 sekker med 25-2-6 (som er større i volum enn 21-4-10) uten at maskin behøver å være helt tom.Jeg har ikke på byggnings karm.

Den har vektstyring og julavhengig utmating, som er helt suverent å kjøre med. Dette blir helt nøyaktig så lenge avstanden mellom kjøresporene er riktig. Vekta kommer virkelig til sin rett fordi gjødsla har svært ulike sprede egenskaper, selv innenfor samme gjødsel slag..... Dette avsløres via vekta, og eksakt mengde blir spredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonym
TIL TF..angående kjørehastighets styrt utmating..på din 6410 sa du at du hadde kontakt..hvor nøyaktig fant du den??har en 6910 og lurer på om jeg kan gjøre det samme..trenger den sårt til bredal kalkvogn..Det var den lille med 7-stikk??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...