Gå til innhold

gjødselmixar


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Kva med hydraulisk miksar, da kjem du til over dei fleste kummar. Eg veit om to hydraulisk miksarar: Samson RV 150 og den som du kan ha på

lastaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
jeg skal ikke påstå noe etter egene erfaringer, men jeg har sett moi proff mixer i aksjon, og mener denne fungerer meget bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Har gode erfaringer med Hill sin 4-bladers propellmikser. Som sagt er nok Samson sin hydrauliske knall, men den koster ja... Hill er i alle fall absolutt å anbefale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trebladers 60cm Samson tårnmikser som kan anbefales på det varmeste men da bør du ha en traktor på min 80 hk for å dra den.

Den gjør et meget godt arbeid uansett gjødselkonsistens bare du har plass til å tilsette tilstrekkelig med vatn slik at du har noe å blande inn. Det jeg brukte to til tre timer på å blande med gjødselpumpa gjør jeg problemfritt på femten til tjue minutter med gjødselmikseren og da har jeg blanda tre ganger så stort volum. Men du må ha minium en meter med fyllhøyde i gjødsellagret ellers suger propellen falskluft og da blir røreeffekten mild sagt elendig.Kan nevne at jeg sparer inn to dager på våronna i mere effektiv gjødselkjøringa etter at jeg invisterte i gjødselmikser sett i forhold til da jeg brukte gjødselpumpa å røre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest ToreD_1
Har selv hatt en SAK mikser i mange år, men etter ombygging av fjøset får jeg ikke satt inn denne lenger, og er derfor på utkikk etter veggmontert. Min erfaring med miksere skriver seg fra SAK og Duun sin 4 m og 7 m. Min erfaring er at Duun sin er lettere å dra, og ikke setter like mye fart på gjødselen som SAK-mikseren. Jeg tror dette kommer av at arealet på bladene på Duun-mikseren er mindre enn på SAK sin. Brukte en NH TL 90 på alle mikserne og denne klarte nesten ikke komme opp på maks turtall med SAK-mikseren, men dro jevnt og fint med Duun sin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Hold deg unna Duun mikseren.

Har skifta ut en slik nå, er lei etter kr 10.000,- påkost annethvert år.

Dette er en 7 m, problemet er at lageret på midten løsner og det blir kast i akslingen.

 

I tillegg er det lite motstand i proppellen, dvs den gjør lite jobb.

 

Har kjøpt Pichon nå, men ikke fått den i møkka enda.

Valgte Pichon pga kniver på propellen slik at fôrrester ikke skal surre seg på. Noen som har erfaring med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Har hatt Sollied i mange år. Svært nøgd. Har 3 m fyllhøgde. Propellen står 1 m over golvet. Må ha ca. 160 cm med gjødsel for å få full effekt på siste omrøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også syrefast Sollid veggmixar. Har denne montert så lågt som råd, dvs. ca. 10 cm. klaring mellom propellblad og golv. Som "Df" nevner må det likevel vere ca. 1,5 m. gjødsel for å få rørt. Sollid er nokså lik Moi, med 2 blad og 75 cm. diameter. Rører svært godt! Har traktor med over 200 hk. på tappen, men denne klarar berre 900 omrdr. på mixaren... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en rekordmixer (modellen heter vel z3-hy) til å blande opp sauskiten her, grunn kjeller (bygd for tørrfrau opprinnelig) som skråner innover slik at dypeste punkt der jeg står og rører er maks 1.5 meter, normalt sett ned mot meteren når jeg rører opp. Med mye vann går det helt greit å røre opp. Må gjerne kjøre ut et lass med litt grovrørte masser først for å få inn nok vann (pumper inn sigevann fra gamle siloer). Men ja, med såpass lite dybde går mye effekten bort. Klarer likevel å få løst opp ca 15-20m innover i kjelleren selv om det er bare halvmeteren dypt innerst inne. Trikset er å skifte røreretning, og få bevegelse i hele kjelleren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...