Gå til innhold

Full gjødselkjeller


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har et småbruk på si. For tida er det ikke noe drift på gården, men vi drev med griseproduksjon inntil for fem-seks år siden. De siste årene hadde vi ganske få dyr, så gjødselkjelleren fikk fylle seg opp år for år mellom ca. 1999 og 2002. Den er fortsatt ganske smekkfull, anslagsvis et par-tre hundre kubikk.

 

Planen var å kjøre ut en del av gjødsla høsten 2003, uten at det ble noe av. Jeg fikk imidlertid rørt gjennom massen da.

 

Nå har jeg et par spørsmål, og håper noen gjødseleksperter kan hjelpe meg:

 

1) Hvordan bør jeg regne med at konsistensen på møkka er? Kan jeg fylle på vann og røre i det, eller må jeg opp med porten og kjøre det ut tørt, med skuffe?

 

2) Forutsatt at møkka kan pumpes ut flytende, har jeg fått anslag på utkjøring av entreprenør på ca. 35 kr. pr. kubikk. Med tanke på gjødseleffekten sett i forhold til å bruke kunstgjødsel, hvor mye av dette kan jeg forvente at en kornbonde ønsker å dekke? Det er få store gårder i bygda, men en god del mindre kornbønder med mellom 100 og 300 mål korn som kanskje kan være interesserte i å ta imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Jeg er student og har et småbruk på si. For tida er det ikke noe drift på gården, men vi drev med griseproduksjon inntil for fem-seks år siden. De siste årene hadde vi ganske få dyr, så gjødselkjelleren fikk fylle seg opp år for år mellom ca. 1999 og 2002. Den er fortsatt ganske smekkfull, anslagsvis et par-tre hundre kubikk.

 

Planen var å kjøre ut en del av gjødsla høsten 2003, uten at det ble noe av. Jeg fikk imidlertid rørt gjennom massen da.

 

Nå har jeg et par spørsmål, og håper noen gjødseleksperter kan hjelpe meg:

 

1) Hvordan bør jeg regne med at konsistensen på møkka er? Kan jeg fylle på vann og røre i det, eller må jeg opp med porten og kjøre det ut tørt, med skuffe?