Gå til innhold

Full gjødselkjeller


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har et småbruk på si. For tida er det ikke noe drift på gården, men vi drev med griseproduksjon inntil for fem-seks år siden. De siste årene hadde vi ganske få dyr, så gjødselkjelleren fikk fylle seg opp år for år mellom ca. 1999 og 2002. Den er fortsatt ganske smekkfull, anslagsvis et par-tre hundre kubikk.

 

Planen var å kjøre ut en del av gjødsla høsten 2003, uten at det ble noe av. Jeg fikk imidlertid rørt gjennom massen da.

 

Nå har jeg et par spørsmål, og håper noen gjødseleksperter kan hjelpe meg:

 

1) Hvordan bør jeg regne med at konsistensen på møkka er? Kan jeg fylle på vann og røre i det, eller må jeg opp med porten og kjøre det ut tørt, med skuffe?

 

2) Forutsatt at møkka kan pumpes ut flytende, har jeg fått anslag på utkjøring av entreprenør på ca. 35 kr. pr. kubikk. Med tanke på gjødseleffekten sett i forhold til å bruke kunstgjødsel, hvor mye av dette kan jeg forvente at en kornbonde ønsker å dekke? Det er få store gårder i bygda, men en god del mindre kornbønder med mellom 100 og 300 mål korn som kanskje kan være interesserte i å ta imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Jeg er student og har et småbruk på si. For tida er det ikke noe drift på gården, men vi drev med griseproduksjon inntil for fem-seks år siden. De siste årene hadde vi ganske få dyr, så gjødselkjelleren fikk fylle seg opp år for år mellom ca. 1999 og 2002. Den er fortsatt ganske smekkfull, anslagsvis et par-tre hundre kubikk.

 

Planen var å kjøre ut en del av gjødsla høsten 2003, uten at det ble noe av. Jeg fikk imidlertid rørt gjennom massen da.

 

Nå har jeg et par spørsmål, og håper noen gjødseleksperter kan hjelpe meg:

 

1) Hvordan bør jeg regne med at konsistensen på møkka er? Kan jeg fylle på vann og røre i det, eller må jeg opp med porten og kjøre det ut tørt, med skuffe?

 

2) Forutsatt at møkka kan pumpes ut flytende, har jeg fått anslag på utkjøring av entreprenør på ca. 35 kr. pr. kubikk. Med tanke på gjødseleffekten sett i forhold til å bruke kunstgjødsel, hvor mye av dette kan jeg forvente at en kornbonde ønsker å dekke? Det er få store gårder i bygda, men en god del mindre kornbønder med mellom 100 og 300 mål korn som kanskje kan være interesserte i å ta imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei!

 

Vis du ikke har rørt møkka siden høsten 2003, så er nok møkka rimelig tørr og da anbefaler jeg deg å lesse den ut med skuffe og spre med tørrgjødselspreder.(Hill spreder)

 

Er nok ikke vitsi og bruke tid på å fylle vann og styre med det, en entrepnør gjør nok hele jobben for en total pris, vis du vet sånn ca hvor mye kubikk du har i kjellern, så setter han en total pris på hele greia og jobben er gjort på en dag!

 

En nabobonde er nok ikke villig til å gi mye for møkka di, men litt kanskje vis du er heldig. Jeg kjører møkk for et meget stor Oksestasjon og vi sprer møkk hos mange i ommang rundt oksestasjonen. Disse er vilige til å ta imot møkka, men er ikke villige til å betalt noe og det er jo forstålig fra mine øyne, møkka er rent piss og det som er tørt, er bare flisa, min litt hjelper den på!. Vis det er det du spør om i ditt andre spørsmål, så er det min anbefaling til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Heisann!

 

Svar på spørsmål en:

Møkkas konsistens avhenger av om kjelleren din er tett. Er den det, vil den i utgangspunktet være plaut, men det tørre og våte har nok skilt seg. Avhengig av hvor full kjelleren er, kan du vurdere å fylle på med vann og så røre, men det vil nok til endel vann. Er ikke dette mulig, må den kjøres ut gjennom portene, men siden det er mye væske inne i kjelleren, blir dette fort mye griseri.

 

Spørsmål to er interessant. Svein veit nok desverre ikke hva han prater om her. Husdyrgjødsel har en stor verdi, og med dagen kunstgjødselpris har den anslagsvis en verdi på 20 - 30 kroner pr. tonn, avhengig av innholdet, selvsagt. dette er rein gjødselverdi. I tillegg kommer positiv effekt ved tilførsel av org. materiale. Hadde jeg drevet ensidig med korn, kunne jeg helt klart ha tenkt meg å koste utkjøringa, i alle fall, og attpå til betale litt for møkka. Men det spørs jo selvsagt om de i nabolaget ditt har forstått hvilken verdi som ligger i dette. For mer infofmasjon om verdien av møkka, følg linken under:

http://www.fk.no/article/articleview/6762/1/242/

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Verdien på møkka di er avhengi hvor stor Nitrogen innhold det er i møkka di.Jeg anbefaler deg at du måler nitrogen innholdet ditt.Har møkka di lite nitrogen innhold er den ikke verdt stort,men generelt er det mere krutt i grisemøkk enn det er i feks.ku møkk.Anbefaler deg å måle innholdet,måler får du kjøpt til en billig penge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Lars Halvor: Selvfølgelig ser jeg verdien å få husdyrgjødsel, men det jeg mente er at det blir feil av Geno som vi kjører for å forvente at de skal ha betaling for møkkjøring hos de bøndene vi sprer hos. Ifjor så sprede vi 14 000 kubikk med møkk og det er veldig store mengder. Nå som kunstgjødsel prisen er høy, så må møkka brukes riktig og er enig med Lars Halvor at du må få betaling om de få kubikkene med møkk du har i kjellern.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Riktig at verdien avhenger av bl.a. Nitrogen, men også Fosfor og Kalium, som er dyre komponenter i kunstgjødsla har stor verdi.

 

Dessuten finnes det andre possivie sider, som jeg skrev i stad.

 

Hvis du vil vite eksakt gjødselverdi er det lureste å sende inn en analyse. Dette koster ikke stort. Forsøksrtingen eller landbrukskontoret hjelper deg med det praktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bolgebah_1

Hei igjen, og tusen takk for meget gode svar! En spesiell takk til Lars Halvor, dette var interessant lesestoff.

 

Et moment som må tillegges er at kjelleren er noe upraktisk, i og med at høyden ikke er noe å skryte av. Jeg frykter at jeg bare kan bruke en liten traktor, noe à la en MF 135 eller noe slikt for å komme inn. Da kan jo jobben med å tømme kjelleren bli litt drøy. Derfor er det en klar fordel om materien lar seg røre i.

 

Kjelleren er tett, naturstein som er sprøytepussa innvendig.

 

Blir kvaliteten på gjødsla noe forringa av at den blir liggende noen år, forresten? Det dannes kanskje noe ammoniakk og at man dermed får et visst nitrogentap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...