Gå til innhold

Hydraulisk gjødselmikser for lesseapparat


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med de danske gjødselmikserne som Traktor og Landbruk selger? De som kan monteres på lesseapparat. Virker som disse er fleksible for å komme til i ulike gjødsellager. Men blir det effektiv omrøring med dem, og er må en ha en traktor med stor oljekapasitet for å bruke disse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Noen som har erfaring med de danske gjødselmikserne som Traktor og Landbruk selger? De som kan monteres på lesseapparat. Virker som disse er fleksible for å komme til i ulike gjødsellager. Men blir det effektiv omrøring med dem, og er må en ha en traktor med stor oljekapasitet for å bruke disse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Stephan_1

Gammek tråd... men jeg lurer også på om noen har erfaring med denne mikseren? rører den bra, får den bra fart i kjellern\\kumen? Kan det være fare for at olja på traktoren går varm da den må stå å pumpe konstant?

 

Jeg har sett på den propellen som T&amp\;L annonserer på Finn.no til rundt 35000,-

 

Mvh Stephan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med en selger på TogL, han sa røreren krever minst 65 liter/min. Den hadde god kapasitet ,men når nok ikke helt opp til en kraftutakdrevet. Fordelen er jo at den er fleksibel.Har du en nyere traktor med oljekapasitet rundt 100l/min, tror jeg nok den kan være bra....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sånn i høst og den rørte opp møkk-kummen på 2000m3 greit.

Så klart er en pto-drevet mikser mere effektiv, men skal du ha en som rekker opp i en kum så er jo det til en helt annen pris..

 

Jeg hadde den da på lasteren på en NH TS115 med 3\'\'\'\'e funksjonen på konstant pumping. Var selv litt i tvil om oljen kom til å bli veldig varm. Etter en times pumping var oljen 67 grader, og det er vel ikke så ille..

Men siden oljen på en laster først skal gjennom sentralen og så 3\'\'\'\'e funksjon så blir det mange plasser hvor oljen strupes.

Så jeg tror en bør legge opp lange slanger så man får brukt tipputtakene bak på traktoren.

Da får man litt mer fart på propellen.

 

Propellen er jo veldig fleksibel, jeg har planer om å kappe bommen å sette på ledd slik at jeg får svingt propellen sidelengs.

Da får jeg rørt opp fjøskjelleren med den og. Det var en del av grunnen til at jeg valgte den, så min slitne Flygt-pumpe som må flyttes mellom flere hull i flere uker kan få fri..

 

Så til mitt bruk så tror jeg den vil fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym

Eg har ein slik. Er godt nøgd med den, betre kapasitet enn eg hadde forventa.. Eg har kopla den til hyd.uttaka bak på traktoren. Det bør ein, for liten kapasitet på 3.funksjon. Stor traktor er ikkje nødvendigt, Det går ikkje meir enn ca. 65 l/min. igjennom standard ISO-uttak. Eg køyrer med 50% oljestraum, og 1100 o/min. på ein Fendt 413.

Den kan med fordel forsterkast litt. Om den ikkje blir plassert i botnen av siloen, blir det stor påstand på den. Men det er relativt enkelt å få til. Det har eg ikkje gjort enda. Høg oljetemp har ikkje vore problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...