Gå til innhold

Moi gjødselvogn med \&quot\;minilaster\&quot\;


Gjest

Anbefalte innlegg

Vet at Moi leverer vanlige gjødselvogner (altså ikke vakum) med en liten lasterobot forran, som gjør vogna selvlastende.. Noen som har erfaring med disse...? Hvor godt "sug".? Lastekapasitet.? Brukbart.?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Moi leverer vanlige gjødselvogner (altså ikke vakum) med en liten lasterobot forran, som gjør vogna selvlastende.. Noen som har erfaring med disse...? Hvor godt \&quot\;sug\&quot\;.? Lastekapasitet.? Brukbart.?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Tanken er veldig god, men jeg har hørt litt av hvert om den patenten der når den har stått som pumpe på et slangesprederanlegg. Kan jo være brukerfeil og da, jeg har aldri prøvd systemet selv.

 

Det finnes jo andre vogner som er selvlastende uten å bruke vakuum da, som f.eks Speed og Hill. Har kjørt litt med Speed sin, det funker utrolig bra. Ei Cobrapumpe i enden på lasteroboten, som pumper slangen full, og så tar pumpa på vogna over og pumper full vogna... Det går i alle fall veldig greit, og med god kapasitet. (12 kubikk grisemøkk på litt over minuttet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig å høre fra gamle kjente Vegard.. Fordelen med Moi er for min del at den er klargjort for DGI da. Tenker bare for å laste vogna jeg da, ikke for slangespreder, vet du hva som ikke funka helt da...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden av. Men så på tyske Zunhammer sine vogner av glassfiber og likte hva jeg så. De kan også leveres med en såkalt

\&quot\;jumbofyller\&quot\; foran på vognen. Her kan man velge glassfibervogner fra 6.000-27.000 l som nok skulle være nok til de fleste.

Ang. nedfeller så liker jeg Slootsmid sin slepeskjærsnedfeller som kan kjøres på både åker og mark. Prismessig ligger en 7.2 m på samme nivå som en 12 m slangebom, eller nesten 100.000 billigere enn DGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Tror nok ikke Speed-vognene til CF er noe særlig dyrere enn glassfibervognene til Moi (med minilaster). På Speed får du da store hjul (700/30,5), svingbar boggi, lasterobot og de har og trepunkt bak for å henge på en nedfeller / DGI.

 

Var bare en antagelse dette med pris, men jeg er VVELDIG imponert over Speed-vognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men syns personlig at Speed-vognene ser litt rotete ut. mener med det at mye av ekstrautstyret ser ut som det bare er plassert etter hvor det er plass til det. Syns i forhold at Samson er mye ryddigere. De kan nå leveres med en enklere fyllekran, såkalt \&quot\;Jumbo\&quot\; foran på vognen. Men ulempen er jo at de er veldig dyre, og kun lages i størrelser fra 15.000 og oppover.

Vil igjen anbefale alle som tenker glassfiber å se litt på Zunhammer. Kan leveres med hjul opp til 30.5\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Kan til en viss grad være enig med deg i det Magne, men personlig ville jeg klart å overse det når man tar med prisforskjellen opp til ei vogn av \&quot\;annerkjent merke\&quot\;, som Samson og Hill.

 

Speed-vogna er i alle fall en drøm å kjøre :) Og jeg tror prisen er ganske gunstig, pluss at det er mye utstyr og store hjul på ei vogn av litt mer fornuftig størrelse (12 m3 som minste vogn i den \&quot\;store\&quot\; serien).

 

Interressant med den \&quot\;alternative\&quot\; glassfibervogna du nevner, har du ei nettside å vise til Magne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Gøy å se noe man ikke har sett i Norge før da. Har ikke studert de så nøye, men ut i fra bilder virker de relativt høybygde. Byggeteknisk er det sikkert en enklere og billigere løsning, men for Norge er det ikke sikkert at det er så gunstig alle steder. Akkurat tyngdepunktet er jo en av fordelene til Moi-vognene. Det er relativt lavt, selv med store tankvolum - samt at bredda ikke blir alt for stor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i brosjyren athøyden for

11.000 l er 2550

12.500 l er 2800

15.500 l er 3200

27.000 l er 4000.

 

Vet ikke om du la merke til det, så plasseres hjulene i innsparring bakerst på tanken, men skrår jo ikke så mye ned mot draget som på moi sine plastvogner og vil selvfølgligvis gi ett høyere tyngdepunkt.

Har noen bilder jeg kan sende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...