Gå til innhold

Gjødselmixer


Gjest

Anbefalte innlegg

Har gått over fra tørrgjødsel til bløtgjødsel i kjelleren på sauefjøset, og skal investere i en traktormontert gjødselmixer for å røre med. Lurer derfor på om det er noen som har noen anbefalinger eller råd og komme med. Kjelleren er 130m2 og ca 2 meter høy, traktoren er 75 hk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått over fra tørrgjødsel til bløtgjødsel i kjelleren på sauefjøset, og skal investere i en traktormontert gjødselmixer for å røre med. Lurer derfor på om det er noen som har noen anbefalinger eller råd og komme med. Kjelleren er 130m2 og ca 2 meter høy, traktoren er 75 hk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Har du vakuumvogn eller må du laste med pumpe? For hvis du må laste med pumpe, kan du vel røre/mikse med den også, ettersom det ikke er så stor kjeller.

 

Rekord har bra propellmiksere, og Star/Hill også. Vår Star funker problemfritt og har gjort det i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Nei, det burde absolutt holde til å få rørt opp sauegjødsla. Kan´ke skjønne annet. Bare ved store kummer/kjellere, og propeller med kraftig stigning, blir større traktorer nødvendig. (Og hvis det er tørre hjørner eller hauger i kjeller´n.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjødselmiksing

 

Ser du har 260m3 lort som skal ut, det er ikkje rare skvetten.

Det må vel være en i nabolaget som du kan leie til å gjøre jobben.

Kjøpe en maskin for en times jobb i året må være lite lønnsomt.

Me har flere tusen m3 og leier miksing ,får det ikkje til å lønne seg

heilt å kjøpe sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass langt mellom gårdene her at det blir like dyrt å leie som å eie over 20 års tid. Så da velger jeg heller å ha eget røreutstyr, så får jeg det gjort når det passer meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hill/Star har trelager. Det er vel og bra.

Disse har også reimdrift på tårnet (hvis du trenger tårn). Reimer skjærer seg ikke slik vinkeldrev kan gjøre.

Alt i alt er det enkle og solide miksere. men prisen klatrer fort opp i mer enn 60 K. Og du skal jammen levere mye sau for å betale en ny mikser.

Mitt råd: halvbland kjelleren med vann.

Bygg en liten enkel gjødselsilo ved siden av.

Du får en veldig lettrørt gjødsel med mye høyere N-utnyttelse. N koster mer enn 11 kroner nå. Regn på det!

Er sauemøkka di ublandet kan du stå og røre med propellen til dieseltanken er tom uten at du har fått særlig rundgang i gjødsellageret, selv med en fancy propell. Sann mine ord. Jeg er medeier i en Hillmikser. Kjører den på en 70-hk. Men andre hevder den trenger mer enn 100 hk for å yte maks.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Blir nok ikke aktuelt med 60K+ for en gjødselblander, tenkte mer på 15-30K. Å leie noen til å røre vil bli ca 1500-2000 kr pr år, hvis vi regner 20 års levetid på røreren vil det bli 30-40.000. Alternativet er å leie kun røreren, skal se om jeg får noen på glid. Fyller kjelleren godt med vann før innsett, så god omrøring ser jeg ikke som noe problem i en så liten kjeller. Hvorfor mener du jeg skal ha en ekstra gjødselsilo ved siden av? Er det noen som har erfaring med rekord eller sollied sine rørere, eller andre i den lavere prisklassen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får noen til å røre for 2.000,- pr år, ville jeg uten vidre ha valgt det.

Har selv en SAK tårnmixer og den er langt fra vedlikeholdsfri. Om du skal kjøre med egen traktor, så koster den en del pr time, arbeidstiden koster pr time og vedlikehold koster. Dessuten skal den vaskes og den skal lagres.

Rørereffekt: min rører bør helst ha 100 HK. Har kjørt med 85, men da blir traktoren farlig varm. Har ennå ikke opplevd et lager som trenger mer enn 2 timer for opprøring. Det du ikke får gjort på 2 timer, det får du ikke gjort. De fleste går på 30 -60 minutter.

Røre med pumpe: den som har prøvd propell, går aldri tilbake til pumpe. Du trenger 10 ganger så lang tid, minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...