Gå til innhold

Røre opp hard møkk


Gjest

Anbefalte innlegg

Har et gammelt fjøs med møkkakjeller inndelt i flere sammenhengende rom. Pga. alle hjørnene er det vanskelig å få rørt med all møkka, og det blir mer møkk fra år til år. Må spyle med slange under røring.

 

Jeg har hørt om et stoff man kan tilsette slik at møkka løser seg opp. Noen som vet noe om dette?

 

Jeg har også lest om en spyleinnretning for slike tilfeller som dette. Der man spyler ovenfra og ned. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frhamnes@online.no_1
Takk for svar! Da kjøper vi ikke mirakelpulver. Har prøvd alt det du nevnte ovenfor... Men med vegger som dekker for pumpestrålen blir det fortsatt ukesvis med møkkarøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme problem.

fylte opp med vann og rørte, så tømte jeg det som gjikk med vakumvogn.

etterpå slo jeg hull i muren og kjørte inn med avant.

kjørte rundt med den så gjødsla løste seg opp.

kjørte ut det tørreste med skuffe, resten ble det brukt vakumvogn på.

Da brukte jeg skuffa på avanten til å `mate` sugeslangen.

brukte en ukes tid inkl meisling, og 20000 + for å tette hullet.

men så fikk jeg også gjort nødvendig reprasjoner av kjelleren samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Microkalk skal ha effekt på flyteevnen, viss du får rørt den inn. Det beste stoffet er dihydrogenmonoksid, men dette må som alle kjemikaler brukes med varsomhet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har det samme problemet selv der det sitter igjenn i hjørnene. Ting som fungerer her er å bruke vatningsannlegget til å pumpe inn vatn i kjellerer gjerne direkte på de utsatte stedene, men det jeg gjør oftest er å koble slange på stangpumpa og trekker slangen så den spyler ned der det er hardt om du har muligheten til det må så klart være mye vatn for å bruke pumpa slik. Håper det ordner seg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at kjellere er delt inn i flere rom. Må disse rommene være tette? Kan det være en løsning, når man får tømt kjelleren, å lage hull i hjørnene på veggene nede ved gulvet slik at det er åpning mellom rommene. Det blir da færre hjørner som det er mulighet til og samle seg møkk. Er ikke sikker på hvor kraftige slike omrørere er, og om det er mulig og få de traktorpumpene med spyling til og nå langt. Klarer man og plassere pumpen nede i et hjørne slik at pumpen spyler mott de hullene som er laget. Klarer man da og få møkka til og rotere i kjelleren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et vedvarende problem kan du løse det med å lage et stasjonært spylesystem fra utsiden av kjelleren ved å grave fram veggen og kjernebore inn et eller flere 6&quot\; hull der du har problemer. Der monterer du et 6&quot\;pvc rør med pakning tilpasset hullet (finnes hos rørlegger) herfra legger du et system med rør og slange som tilkobles pumpa du har og kjører sirkulasjon der det trengs.Finnes også spjeld som kan monteres på rørsystemet for å styre strømmen dit du trenger den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...