Gå til innhold

fanespreder vs stripespreder


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

sammdrifta lurer på å kjøpe slangeanlegg til neste års gjødsel sesong. å det blir nok kjøpt slurrykat. men veit ikkje kva vi skal kjøpe av fanespreder eller stripespreder. anlegge skall brukast i grasseng. kjører i dag kun med vogner med fanespreder. å er i grun nøgde med det.

 

vill vi utnytte gjødsla bedre med stripelegger, vilke erfaringa har dokke med dei forskjellige utstyra.

 

vi har 3 gjøødsel siloar som gjør at vi ikkje treng meir en maks 2000m slange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye kjøring forsvarer du greit stripespreder. Du blir mye mindre væravhengig med tanke på sol og vind. Det er ingen tvil om at det går mye bra gjødsel til lufta her i landet. Flere steder i landet får en tilskudd for å kjøre med stripespreder,feks på jæren, og i bl.a Danmark er det påbudt. Har du hørt på andre anlegg en slurrycat? Kan anbefale Agromiljø sitt anlegg også. Og spesielt koblingene de bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over dette: vil du ha like mye møkk ut i den ytterste slangen på stripesprederen som i den korteste slangen som går rett ned?

En del stripespredere har fordelerhuset fullt av møkk. Det går mest møkk ut der den kommer lettest ut.

Det er ofte hydraulisk drevet rotor i disse husene, men de kan ikke forhindre ujevn fordeling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Tenk over ravi, om du vil ha like mye møkk ut på begge sider av en fanespreder når du kjører i sidehelling, med en kul over på ene siden og ei søkk på andre siden.

Tenk også over eventuell vind, og hvordan denne påvirker spredebildet.

Tenk over det enorme nitrogentapet når møkka spres utover, istedenfor rett ned på bakken.

Tenk over hvor lite gunstig det er å lakkere ei eng med møkk, hvis det er en sommer i vente uten regn.

 

Møkka kommer vel dessuten rett opp i fordelerhuset, som er sirkelformet og sørger for like mye møkk ned igjen i hver slange. Er det et faktisk problem eller noe du har kokt sammen? Finnes det forsøk som viser at økt motstand i en lenger slange betyr at det kommer ut særlig mindre møkk? Føler meg ganske sikker på at stripesprederen ligger skyhøyt over fanesprederen i nøyaktighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke 12 meter? Er vel det de fleste andre kjører.... Pumpa klarer du nok med 130 hk. Angående kapasitet, er det tre faktorer som spiller inn. Slangedimensjon, lengde og ikke minst konsistensen på møkka! For enkelhets skyld er det like greit med en slange dimensjon på alt. Ser slurrycat her reklamerer med 4 toms. Med 1000 meter slange å pumpe gjennom klarer du muligens vel 100 m3 i timen med tynn møkk,og 4 toms slange. Etter hvert som du jobber deg nermere kummen kan du koble av lengder, og kapasiteten vil gå opp. Doda pumpa i annonsa er også mulig å kjøre opp i 6-700 o min. Da auker også kapasiteten, men dess større slangedimensjon,og større mengde m3 i timen, dess tyngre blir pumpa å dra. Pass på å få beste slangekvalitet, i alle fall den du skal slepe på. Og igjen...jeg ville valgt 12 meter stripespreder.....mye mer behagelig å kjøre, og selvsagt mindre kjøring.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kjører med slurrykat anlegg, 9 m bom og 1000 m slange.

Kor stor traktor du treng på l27 pumpa veit eg ikkje eksakt. Eg har HD 35 pumpe å bruker 180 hk. Så 130 hk burde gå greit. Men det veit leverandør.

Det med ujevn spredning med stripespreder er berre tull. Eg kjører på kuperte Sunnmøre, å fordeleren til slurrykat fungerer meget bra. Blir like mykje møkk i alle slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doda L27 må ha min 80 hk. 1000 m 4&quot\; og tynn gjødsel gir ein kapasitet på ca 110m3 pr time ved 600 o/m. Kjøp 12 meter bom. Eg har sjølv 12 m, og har aldri tenkt at eg burde hatt ein mindre. Det er jo tross alt eit poeng å få minst mogleg køyring på jorda! Men slurrykat pleier ikkje markedsføre 12 m. Pga pris kanskje? Kv kostar 6m utgåva? Eg vil anbefale agromiljø sin spreiar pga av at den ikkje treng hydraulikk til å drive fordelaren, og på grunn av enkel mengdemåling som er svært nøyaktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henke: du misforstår totalt hva jeg mener.

Selvfølgelig skal det være stripespreder!

Men bare Agromiljø har en løsning som gir jevn fordeling i alle slangene.

Dette er ikke en ide som jeg har kokt ihop.

De andre : Vogelsang, samson, Hmv, slurrykat og hva de heter alle sammen, har huset fullt av møkk. Det vil naturligvis kome mest møkk ut der det renner lettest. Sjekk hvorfor f.eks. HMV har plassert fordeleren så himmels høyt. Det er for å kompensere for en elendig patent i fordelerhuset. Muligens brukbart på flata, men når du bor på Voss og går for en sånn løsning, ja da kan ikke jeg hjelpe deg...

Så to ord om Agromiljø sin patent.

Først må jeg si at jeg ikke har annet med Agromiljø å gjøre enn at jeg har utstyr derfra som er betalt av egen lomme og til full pris. Dette utstyret ble kjøpt etter at jeg har kjørt med moi og Hmv-utstyr i noen år.

Agromiljø overgår disse to BIG TIME.

Fordeleren til Agromiljø sender møkka inn i to og to slanger, det er dermed fullstendig lik mengde som kommer i alle slanger uavhengig av lengde og fall.

XT: om du kjører med stripesprederen omtrent nedpå bakken vil du ikke oppnå noe annet enn å øke faren for å klemme slangene under tilførselsslangen når du svinger i endene. Da kan du risikere å røske av eller å bøye ramma i bommen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være helt riktig Ravi? Fordelerhusene er jo hydrauliske, så da regner jeg med det er en patent som stenger for eller åpner nedløp alt etter som. Da vil det etter mitt hode bli lik mengde i alle slanger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotoren i f.eks Vogelsang fordeler ikke møkka på samme vis som AM sin rotor. Vogelsang-rotoren bare sørger for at alle hull er åpne vha kniver som kutter strå og lignende. Nå skal det riktignok sies at de har to utgaver, og jeg har kun kjennskap til den ene.

Spør HMV om hvorfor de har lagd sprederen sin så enormt høy, så innrømmer de det selv. -de må ha fall på slangene for å få jevnt nok spredebilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Om du skal starte opp med slangespreiar,annbefalar eg stor å starte med slangekoblingar av typen som er vist på bilde i denne linken. Fleire fordelar som: Ingen X-over mellom ulike dimensjonar - like i begge endar så ein kan spole inn som det måtte passe. - opnar seg kkje så lett som Bauer koplingar. - ingen pakningar.

http://bygda.traktor.no/photo/dsc-0197?context=user

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing her. Har en gammel Doffx5 som holder noen år til men må byttes om noen år. Har da veldig lyst til å kjøpe slangeannlegg istede. Men noen har fortalt meg att det ikke går ann å dra slanger på åker, stemmer dette? Isåfall er det uinteressant for meg. Det er jo på åker det virkelig er viktig både med møkk og minst mulig pakking. Info/ kommentar mottas med stor takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...