Gå til innhold

Kunstgjødselspreder - 36 m


Gjest

Anbefalte innlegg

Driver og skaffer ny kunstgjødselspreder for tiden. Ser at det nå markedsføres spredere som sprer 36 meter ( og enkelte enda mer).

 

Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan fungerer dette på småteiger? Jeg har noen teiger på under 30 da, og atter noen med dårlig arrondering.

 

Jeg ser for med å spare en del kjøring på bøen, samt lettere spredning på beiter som til tider er vanskelig fremkommelige. Jeg må opp en prisklasse i forhold til hva jeg hadde tenkt meg, men det kan kanskje være verdt prisen?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo

Du skal ikke tenke så stort. Det skal vær tilnærmet flatt hvis du tenker å spre 36 meter. Husk at spredebildet ditt er helt vannrett ut fra maskinen, så faller det mot bakken.

Du kan nesten sammenligne det som å kjøre med sprøyte bom, vil det passe med 36 m da?

 

Min erfaring spesielt på beiter som det er kuppert arrondering. 12 - 20m

 

Husk, det viktige når det sprer gjødsla er ikke hvor fort du gjør det, men å få ut riktig mengde, på riktig plass!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil du ikke bli veldig væravhengig med såpass bredt spredebilde?Tenker da spesielt på vind da det ikke er mye fart igjen i den lille kula da du når opp mot 36 meter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Beitebruker_1

En sprøytebom på 36 meter ville neppe vart mange minuttene her på gården. Det var spesielt med tanke på beitene jeg hadde tenkt. Det var egentlig ikke for å spare tid, men heller traktoren og egne nerver i kuppert terreng.

 

Må vel innse at med så stor spredebredde vil det bli vel mye i hytt og vær hver gang traktoren gjør et krumspring i vanskelig terreng.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvernerland Accord Cl 1.100 l er mer en stor nok. Når du bare har noen små skifter på ca 30 mål så går det fint med en 24 m spreder. 36 m kan en bare glemme i Norge. Jeg har en Accord CL 1100 og denne er nesten for stor for meg selv når jeg kjører på skifter som er ca 100 mål. Når jeg får litt bedre økonomi så tenker jeg å bytte ut denne med en litt mere avansert en. Min samarbeidspartner har investert i N sensor og dette er ikke en dum ting, men problemet med N sensor er prisen som er 150.000 kroner. Kan nok tjene det inn igjen, men fortsatt usikker på det. Hvis jeg finner en billig brukt en så blir det nok kanskje vurdert, men nå med det første så er det bare til å droppe.

 

Jeg kan annbefale Accord Cl! De ser solide modeller og jeg har ikke hatt ett eneste problem med den enda, men dette er jo noe du bør vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...