Gå til innhold

Kjøp av ny kompipresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe nye kombipresse til neste sesong. Å lurer derfor på hvordan presse som er lurt å kjøpe, har sett litt på bio presser og vanlige kombipresse. Slår rundt 900 mål i året å kanskje til noen naboer hvis man kjøper nytt. Har en John Deere 6330 som yter rundt 105 hk lurer på om den er egnet til dette? Kjører på forholdsvis flatmark.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du bør vurdere en Lely Welger RP 235DA , lett å trekke , lager kjempefine baller, har et skikkelig kutteagregat med 25 kniver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Du klarer nok å dra en del presser men det vil begrense seg med hvor fort du klarer å kjøre. Om du pakker samtidig som det nærmer seg fullt i kammeret vil det stoppe ganske bra opp. Har du tålmodighet og slipper av ballen i god tid før du får ny vil det nok gå bra. Du trenger jo heller ikke nødvendigvis ha 25 kniver det blir naturligvis litt tyngre å dra da.

Bio er jo omtrent 2 tonn lettere en de flesta kombipresser og i da denne ikke pakker samtidig som du presser vil den selvfølgelig være lettere å dra. Billigere er den vel også.

Vi har hatt tre kombipresser i løpet av 7-8 år nå ( Claas 255uniwrap, Vicon Balepack , Kuhn Balepack) De to første gikk på en 125hk Valtra, den siste har gått på en T191 Valtra. Det gikk helt fint å kjøre med 125hk men en merker selvfølgelig at nå er det ikke traktoren det står på lengre i bakkene.

Vi samarbeider litt med et par som kjører bio og dette går helt fint men selvølgelig litt saktere i og med at de må stoppe å pakke samt at de har mye mindre traktorer å dra med. De kjører forresten med en 110hk MF og en 90hk JD.

Vil også legge til på slutten at vi presser 5000-6000 baller i året og har dårlig tid når vestlandsværet endelig er med oss. Med egen presse har du stort sett bedre tid til å berge foret ditt og kan sannsynligvis akseptere at det går litt saktere.

 

Håper det var til hjelp.

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Krone sine presser er lette å drive, de er også solide og velprøvde.

Ser at det er kampanjepriser på de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er 45 år og drevet som bonde og entreprenør siden 1987. Synes selv jeg begynner å få sånn noenlunde erfaring da jeg presser ca 5000 baller pr. år i snitt.

 

Jeg har kjørt og eid de fleste kjente merkene innen presser. Har de siste tre årene kjørt Orkel Hi Q og kan med hånden på hjertet si at service og ikke minst holdbarheten til Orkel ligger langt foran alt jeg har kjørt til nå.

 

Lagrene har 50 000 balls garanti, det forefinnes ikke til noen av de andre. Lagrene ryker fra 5000 baller og oppover til max 15000 ball hos konkurrentene.

 

Skal ikke nevne merker, men jeg er sjokkert over at noen av pressene kan kalles entreprenørpresser da de står nesten flere timer på verksted enn hva de produserer.

 

Så min anbefaling er, kjøp Norskprodusert presse og tenk på at det faktisk er hverandre vi jobber for i Norge. Vi er jo alle opptatt av prisene i landbruket og Norskprodusert mat skal bli i varetatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Trodde poenget med et forum var å være objektiv å litt ydmyk. Men det ser jo slik ut at det ikke er vits å diskutere i denne tråden mer, eller hva &quot\;Fendt&quot\;?

 

Siden du er så bestandig om at Orkel er så bra. Ja de lager gode presser, men andre lager også gode presser. Fordelen med glidelager er at de varer så lenge de får fett. Men minuset er at det er tungt å dra. Når trådstarter 105 HK til rådighet er vel det et vesentlig punkt.

 

Har kjørt Orkel 1250 agronic 25.000 baller 1260 agronic 16.000 baller. Byttet ikke glidelager på de. Men kjeder, innmaterlager, nye ruller på førstnevnte, pakkemotor osv osv. Kjøpte HiQ og der kan jeg si at jeg sto mer på verksted enn å produsere baller. Kjøpe så McHale fusion 2. Og siden andre er så bastante her, tillater jeg meg selv også. Det var rett og slett som å komme til himmelen. Min McHale nærmer seg forøvrig 20.000 baller og jeg har enda ikke byttet et lager på en rull. Dog tok jeg noen strammelager da et var på randen til å ryke. De anbefales å byttes på hvert 10.000. Det kalles slitedeler. Har også kostet på meg nye lagre i banen, for å hindre driftstand. Kjeder har jeg også byttet. Ellers går den pressen som en drøm. Kan komme noe småfeil, som at plasten ryker annenhver dag og noe nettull hver 1000.ball. Eneste minuset med pressen er visst det blir skikkelig vått, så får pakkeren noe problemer. Særlig i sidehalling, da den pakkeren ikke har band på rullene.

 

Når det kommer til service var Orkel gode, men Maskindrift er minst like gode om ikke bedre. Lokal forhandler med mye deler og en mekaniker som er på vakt. Jeg råder trådstarter til å sette service høyt når man skal velge. Det viktig!

 

Det med effekt er egentlig ikke så stort problem. Det vil gå senere. Men kjøp med LS. På 30-serien er det en blokk å monter om du ikke allerede har. Har kjørt 1250 med 6410 med 105 hk, gikk som bare f... Så finnes det jo powerbokser til din traktor og.

 

Men for din del tror jeg at Claas 455, HiQ og Fusion blir litt for hardt for traktoren din. Du vil ikke klare å utnytte kapasiteten og da er merkostnaden egentlig bortkastet.

 

Ta en titt på 1260, Bio, welger, claas 355 osv. Har du BG med den store pressetesten? Der kan du få ett bilde av effektbehov og kapasitet.

 

Til slutt så synes jeg det er riktig å støtte norsk industri til et viss punkt. Alle har godt av å strekke seg etter noe. For min del, støtter jeg en lokal forhandler som selger et utenlands merke. Men han holder jo et par arbeidsplasser i live han også. Så jeg støtter jo da opp i lokalsamfunnet, gjør jeg ikke?

 

God natt og lykke til med valget. Håper du blir fornøyd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser det er mye erfaring her . men er det mchale som er mest driftsikker?

Claas er jo en stor aktør i grasmarkedet. Hvorfor greier de ikke lage ei presse som varer og ikke gir eieren bare ergrelser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store prdusenter som krone og claas leverer hele spekteret\; alt fra &quot\;hobby&quot\; presser til entreprenørpresser, Mchale er utelukkende det siste, orkel vil jeg hevde er i den mottsatte enden av skalen. Man får det man betaler for uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...