Gå til innhold

Røring i gjødselvogn


NKS

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

hei du.

om gjødsel kummen er nyleg rørt i før du laster vogna, so ska d gå veldi bra.

transporterer sjøl en del grisemøkk, med kjøring i overkant av 30 minutt uten røring, og d funker fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Min erfaring er at det går fint uten røring i vogna. I en kum med grisemøkk må man jo ha konstant røring uansett. Skal du absolutt røre i vogna vil det kun være røring med pumpa (sirkulering) som vil virke. Har prøvd sånn hydraulisk propell i framveggen på vogna, det la seg i sumpen på pumpa uansett :)

 

Et tips er å ha noe turtall på motoren når du setter i gang pumpa på vogna. Ikke spesielt snilt med hverken traktor eller pumpe, men bunnfallet får litt fart, og du sparer deg for trøbbel med tetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skal du kjøre med lass i nedoverbakke, kan omrøringa brukast som motorbrems. Doblar du turtalet på pumpa, åttedoblar effektbehovet seg. Eg hadde ei Kyllingstad GB-vogn med omrøring. I tillegg har eg nesten 500 m med nedoverbakke til jorda lengst unna. Her var omrøringa svært effektiv til å bremse ned turtalet på motoren. Bruken tok slutt då opprusting i vendekranen førte til lekkasje som ga gjødsel ut lasterøret ved bruk av omrøringa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...