Gå til innhold

vedr.overtagelse av landbrugseiendom


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest plassbakk-kallen_1

Min bror tok over gården for ca 7 år siden, det ble brukt ligningstakst som grunnlag for overtagelsen. Jeg synes det var en lav takst,da det er både seter å hytte med fiskelott som følger gården,nesten 2000 mål skog også.. Alle husene var i bra stand,men jeg gikk nå med på det til slutt. Nå har min bror solgt en liten bit av skogen til boligtomter,dette tjente han masse på.

Har jeg noe som helst krav på noe av dette? Er det noe som helst mulig å forlange mer penger for gåden enn jeg fikk? Har snakket med min far om dette,det gikk ikke bra. Jeg føler meg lurt,sitter igjen med lommerusk.

Fint om noen kan jeg meg noe svar på dette,er virkelig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror tok over gården for ca 7 år siden, det ble brukt ligningstakst som grunnlag for overtagelsen. Jeg synes det var en lav takst,da det er både seter å hytte med fiskelott som følger gården,nesten 2000 mål skog også.. Alle husene var i bra stand,men jeg gikk nå med på det til slutt. Nå har min bror solgt en liten bit av skogen til boligtomter,dette tjente han masse på.

Har jeg noe som helst krav på noe av dette? Er det noe som helst mulig å forlange mer penger for gåden enn jeg fikk? Har snakket med min far om dette,det gikk ikke bra. Jeg føler meg lurt,sitter igjen med lommerusk.

Fint om noen kan jeg meg noe svar på dette,er virkelig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er feil småbruker.

Om man selger deler av gården med stor gevinst innen 10 år, så har de andre arvingene krav på sin del av gevinsten.

I og med at det ble brukt ligningstakst som vanligvis er lav ved overdragelsen, vil gevinsten sikkert være ganske stor.

Sikkert noen hobbyjurister her påforumet som kan utdype forutsetninger og regler rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plassbakk-kallen_1

Hei. Jeg er takknemmelig for alle svar å meninger,er derfor jeg lufter det her på forumet.

Men jeg mener fortsatt det er kraftig urettferdig når jeg går med på ligningstakst som er lav, å han etter noen år selger noe areal som skal brukes til boligtomter.

Da kunne jo jeg også ha forlangt takst på gården,å fått mere penger. Når det gjelder området som er solgt,er det utbygger som står for vann/klokk.

Vet det er en vanskelig sak,men synes vi som yngre søsken også må få litt igjen. Vi lever tross alt i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nå er det da slik at du i utgangspunktet skal være gla for å i det hele tatt fått noen kr av far din da han solgte gården til din bror. Fordi du i utgangspunktet ikke har krav på noe som helst, og det at din bror fikk gården billig er et spørsmål mellom far og bror din. Kjenner til flere saker i distriktet hvor søsken ikke snakker med hverandre nettop pga penger vedr salg av gårdsbruk.

Når det gjelder pris og takst så er det flere momenter som spiller inn her, Bor din far fremdeles i et av husene på gården? I så tilfelle vil det i seg selv kunne skrives godt av på prisen, fesk om din far er 67 år og boligen han disponerer kunne vært utleid for kr 120.000 pr år (10.000 pr mnd) og forventa levealder i norge er 83 år vil prisen bli redusert med kr 1.920.000. Dette er noe som ikke søsken tenker over når de trenger seg på en overtakelsessak.

 

Beklager at det kan virke som et angrep ppå de3g men du må tenke gjennom hva du gjør før du gjør noe. Alt henger sammen med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plassbakk-kallen_1

Dette er en vanskelig sak,synes det er interresant å lufte temaet litt.

Mine foreldre lever å bor fortsatt på gården,vet at det ble noe fratrekk pga dette. Har ikke tenkt å foreta meg noe som helst ang. saken før jeg vet om jeg har krav på noe som helst, men at det gjør vondt det må jeg innrømme.

Først hogger han nesten 1000 m3 tømmer, noen år etter dette kasserer han inn penger for boligtomter. Å jeg sitter igjen med smårusk,jeg klarer ikke selv om jeg prøver å finne mye rettferdighet i det.

Høres sikkert sytete ut,men synes det er greit å høre andres syn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo!

Jeg har også vært på kurs,mener dem sa at gevinst etter tomtesalg skal deles på søsken.Hvis salget skjer innen 10 år etter overtakelse.

Ang.pris,skjønner ikke hvorfor det er værre for odelsgutter/jenter å låne mange mill til en gård,enn oss andre.Har selv kjøpt gård på det åpne marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Jeg vil også prøve meg på en meningsytring. Har selv tatt over en gård for 2 år siden, og jeg fikk nok også en del \&quot\;Rabatt\&quot\; på salget. Mine yngre søsken har hele tiden stått på min side, og i det store og hele vært glade for at gården, og ikke minst deres tidligere hjemmsted, fortsatt er i familien og i drift, og ikke blitt solgt på det åpene markedet. Det er et faktum at i dag er det ikke er alle som vil kjøpe og drive gårder, om de får aldri så lave takster og kjøpesummer.

 

Når det gjelder denne saken, så vet jeg jo ingen ting om omfang og drift, men til forsvar for din bror, så skal jo regningene hans betales også. Skogen står ikke til evig tid, og gir økonomi bare om den fornyes. Og så må du tenke på at det er jo tross alt gått 7 år. hadde han gjort det etter ett eller to år kunne kansje mitt svar vært annerledes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Det er rett som flere skriver at søsken og andre kan ha krav på del av gevinst ved salg av tomter m.m. innen 10 år etter overdragelsen. Dette står i odelsloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19740628-058-013.html#57

Har ikke noen erfaring med hva som regnes som \&quot\;monaleg gevinst\&quot\;.

Ved overdragelser av gardsbruk der det kan være mulighet for tomtesalg m.m. kan det være lurt å ta inn et avsnitt i kjøpekontrakten om hva som skal skje med en eventuell gevinst. Da slipper en slike situasjoner som hos dere. Dette er antagelig ikke gjort i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plassbakk-kallen_1

Til Odd Magne. Jeg er glad for at gården er i fam eie,det hadde den vært uansett. Hadde ikke min bror tatt over hadde jeg gjort det. Den ble som sagt tatt over etter likningstakst minus diverse rabatter,synes som sagt taksten var for lav men lot det gå. Har ikke tenkt så mye over det heller,før jeg plutselig ser i avisen at min bror har solgt og fått dertil mange kroner.

Jeg fikk hakeslepp,hadde jeg visst han skulle gjøre det på den måten hadde jeg forlangt egen takst.

Derfor jeg lurer,å ikke har gjort noe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror du ikke du hadde solgt tomter om muligheten hadde dukket opp du også om det var du som hadde kjøpt gården? Hadde du da gitt av inntekta di til dine søsken? Tomtesalg er tross alt bare noe en kan gjøre en gang. Deles den inntekta over alle årene en skal leve av gården, så gir ikke det den store gjennomsnittsinntekta. Tømmerhogsten er det i hvertfall ingenting å si på.

La din bror passe sin jobb, så passer du din jobb. Over tid så jevner det nok seg ut. (Og vel så det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg har bare ein ting å sei avensjugå (sjalusien) lenge leve...

 

Off, at det går an altså. La nå bror din få tjene dei kronene han kan for å bli værende bonde i plassen for at han ska legga ner driftå og la familiegården forfalle. For alt du vett har han gjerne planer om å innvistere dei pengane han får for tomtesalget i nye driftsbyggninger eller andre driftsmidler til gården for å kunne fortsette å leva av den!!!

 

Ett godt råd, hold denne tankegangen for deg selv og la bror din styre med det han kan, nemlig å drive gård og tjene til livets opphold, og vær gla du i det hele tatt fikk noe som helst utav det. Den dagen jeg gir fra meg min gård til mine barn skal de få kjøpe gården for den summen jeg har i gjeld mot at jeg får bo i ett av husa på gården. Og er det noen av søsknene som legger seg borti overtakelsen skal jeg gjøre hva jeg kan for å hindre en avt arv den dagen jeg faller bort. Makan til frekkhet altså!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til JE ,og sikkert andre også..

Hvordan gjøres dette i praksis??

Starter man tidlig i barneårene,med at odelsbarnet da også blir forfordelt...Jeg tenker da med stadig nye leker,sykkler,10 ganger så mye lørdagsgodt som søsknene osv osv.

Så får de yngre søsknene evt arve og dele de smulene odelsbarnet ikke vil ha selv??

Jeg bare lurer????

(beklager til trådstarter,for å dra ting litt langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I mitt/vårt tilfelle har vi i familien blitt enige om at det er den av søsknene som er interesert i gården og som ønsker å drive den videre som får lov av meg til å overta. Dvs at det er nr 3 i rekken av 6 barn som er den som har vist interesse, tatt landbruksutdannelse og jobbet hjemme på gården sammen med meg de siste 10-11 årene som skal overta.

Jeg har ikke gjort noen ting for å framheve den som ønsker å overta men jeg har forlangt at de som er eldre og ikke har vist sin interesse må skrive fra seg odelen til fordel for den som er yngre. Noe som i vårt tilfelle ikke har vært et problem.

Jeg har ikke gjort noe for å fremheve hverken den ene eller den andre og de har alle stillt likt. For meg så er odel en uting og den som overtar et gårdsbruk skal være skikket til å drive gården videre og ikke overta bare for å få seg en billig plass å bo slik mange gjerne gjer i dag.

 

Nå kan det jo også sies at jeg har en del gjeld etter at vi har satt opp flere nye driftsbygninger både til melk, kjøtt og eggproduksjon de siste 5 årene, så en billig fornøyelse blir det ikke å overta etter meg. Men den som overtar skal få kjøpe gården til en pris begge to kan leve med og ikke slik at jeg blir rik og han skal måtte snu hver en krone for å få drifta til å gå rundt. De resterende søsknene har begge godt betalte jobber og egne hus og lever godt, hvorfor skal ikke den som overtar gården få den muligheten til å leve like godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Til J.E

 

Det er stooor forskjell på overtakelse der kun én er interessert, kontra der flere er interessert. Tro det eller ei, men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Til JJ\; Med å vise interesse er det ment å drive gården videre. Eldste dattera vår VILLE overta men jeg nekta blakt si hu ikkje va interesert i å drive gården men legge melkekvota ut for enten leie eller samdrift og leie bort jorda for å kunne gå på jobb som vanlig. Jeg satte meg på bakbeina og fortalte hvor ståa var og at dette ikke ville bli akseptert av meg og derfor forlangte jeg at både nr 1 og 2 i rekka skrev fra seg odelen til fordel for nr 3, dersom så ikke skjedde ville jeg med vitende vilje ikkje gi fra meg gården før jeg hadde endt mine dager og prisen ville vært en helt annen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...