Gå til innhold

ønskes kjøpt


Gjest

Anbefalte innlegg

Kritikk e vel og bra i saklige former og diskusjon e meget bra, kommer ikkje så langt uten, men man trenger ikkje bli rappkjeftet og arrogant, då går den saklige diskusjonen dårlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Helt greit med kritikk peter men jeg skal IKKE ha på meg at jeg skal ta fra noen går den sin som det virker her!!!! jeg spurte bare om tips for hvor jeg sku henvende meg jeg...

utfra det er det kommet frem som det virker som jeg er ute etter å rane noen for gården deres...

hva du tenker om hvor lenge jeg blir i næringa driter jeg egentlig i...

får bare håpe jeg ikke havner i nærheten av sånne som deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med kritikk peter men jeg skal IKKE ha på meg at jeg skal ta fra noen går den sin som det virker her!!!! jeg spurte bare om tips for hvor jeg sku henvende meg jeg...

utfra det er det kommet frem som det virker som jeg er ute etter å rane noen for gården deres...

hva du tenker om hvor lenge jeg blir i næringa driter jeg egentlig i...

får bare håpe jeg ikke havner i nærheten av sånne som deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta var ein trist tråd..

Skal ein kjøpa gård må en ha tolmodighet viss ein skal finne noe i nærhet til der ein bur.

De er ikkje ofta til salgs, sånn er de bare...

Prisen på gard stort sett greie når dei er til salgs.Den blir taksert. Men bland nå ikkje inn småbruk der de e bare eit hus og ei gammal løa igjen. De er ikkje lenger å rekna som driveverdig gardsbruk. Hobbybruk i beste fall,

Og de må og bli lettare å få kjøpt jord som tilleggsjord. De begynne jo bli eit stort problem når ein ska leige jord fra 10-20 smågardar, burde vore lagt til og kjøpt av det driveverdige bruka som er igjen ,ideelt sett.. Da hadde de ikkje vore så gale å slakta eit gardsbruk, så kunne tun å hus blitt ein fin boplass dei rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta var ein trist tråd..

Skal ein kjøpa gård må en ha tolmodighet viss ein skal finne noe i nærhet til der ein bur.

De er ikkje ofta til salgs, sånn er de bare...

Prisen på gard stort sett greie når dei er til salgs.Den blir taksert. Men bland nå ikkje inn småbruk der de e bare eit hus og ei gammal løa igjen. De er ikkje lenger å rekna som driveverdig gardsbruk. Hobbybruk i beste fall,

Og de må og bli lettare å få kjøpt jord som tilleggsjord. De begynne jo bli eit stort problem når ein ska leige jord fra 10-20 smågardar, burde vore lagt til og kjøpt av det driveverdige bruka som er igjen ,ideelt sett.. Da hadde de ikkje vore så gale å slakta eit gardsbruk, så kunne tun å hus blitt ein fin boplass dei rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble vist helt feil og be om hjelp og tips...

jeg er helt klar for å betale det gården er verdt jeg...om det er igjen en gård...har ALDRI sagt at jeg skal ha noe gratis som noen her har fått det til å virke som..IKKE er jeg ute etter å ta fra noen noe de ikke vil selge heller,jeg er bare på jakt og vet at jeg ikke får gård på 2dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble vist helt feil og be om hjelp og tips...

jeg er helt klar for å betale det gården er verdt jeg...om det er igjen en gård...har ALDRI sagt at jeg skal ha noe gratis som noen her har fått det til å virke som..IKKE er jeg ute etter å ta fra noen noe de ikke vil selge heller,jeg er bare på jakt og vet at jeg ikke får gård på 2dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvilke du sikter til bonde men jeg har fått pes fra enkelte her om at jeg skal nesten skal ha gården deres gratis og det har jeg aldri sagt eller ment...

Jeg har sett på en del gårder og vet at det koster om jeg skal ha en grei gård som trenger vedlikehold eller oppgradering og dette er jeg like klar for som å betale en eventuell eier som har en oppgradert gård..

jeg er ikke ute etter å rasere livsverket til den jeg eventuelt kjøper fra med høye gjerder eller skilt med adgang forbudt som enkelte også har sagt her!!!!

Å ja jeg har MASSE og lære fra ALLE som har og har drevet egen gård men jeg gidder ikke å bli hogd hue av fordi jeg har penger til å kjøpe meg gård og har lyst til å bruke de til å skaffe meg en masse arbeid jeg liker og trives med istedenfor å kjøpe meg en leilighet,fin bil og leve livet....

Beklager at noen utenfra landbruket også vil dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje trist lesing her no! Og de som er bønder her inne og kommenterer, virker som dykk har fryktlig lite tru på oss som vil inn i bondeyrket, flesteparten av oss har nok gjort oss opp meininga om å ville kjøpe eit gardsbruk fordi vi stortrives med det å drive gard, som vi har lært gjennom mange års avløyser jobbar, tidlig og seint, i helger og feriar.

 

Ynskjer \&quot\;ønske\&quot\; og alle andre som vil starte med gardsdrift lykke til og håper det ordner seg! Eg vil vidare oppmoda alle andre pessimistar og svartmalarar å sjå litt lysare på at det kjem nye og flinke sinn inn i næringa, det kan nok trengast ser det ut som...

 

Likte godt det innlegget om at \&quot\;har ein ikkje snekkerrøtter i familien kan ikkje sonen bli snekker heller.\&quot\; det er jo nesten det nokon her prestere å sei om bondeyrket.. Eg trur godt at ein snikkar som har bygd opp firmaet heller vil selge firmaet til ein flink medkollega/eller eit anna firma, når han går av med pensjon, enn å avvikle det berre fordi ingen av borna ikkje fortsette som faren, satt litt på spissen, men synes no litt av hovudpoenget ligg der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten har spora litt av.

Her er det ein som ynskjer å kjøpe og ber om tips. Og det kan han vel få.

 

Gode råd for å finne eigedomar som er til sals:

* Spre ryktet i aktuelle bygder om at du er interessert i å kjøpe.

*Prat med jordbrukssjefen i kommunen. Han er ingen eigedomsmeklar, men han kjenner bransjen og folket. Meir eller mindre uoffisielt kan han nok bidra til å opprette kontakt med nokon som vurderar å selje.

*Annonser i Bondebladet.

*Annonser i Nationen.

*Følg med på Finn.no.

 

Uansett framgangsmåte må du få fram at du er ein seriøs kjøpar og har tenkt å drive profesjonelt.

 

Pris er ein sak mellom kjøpar og seljar og for meg heilt uvedkomande.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt fornuftig svar hjb:)

tar med meg de gode tipsene jeg har fått og leter videre for gård skal jeg ha og melkebonde skal jeg bli og håper jeg kan få mange gode råd og tips fra dere som kan da:)

også vil jeg bare si til dere alle igjen jeg er ikke misunnelig eller noe på dere som har gård og er klar over at det er hard jobb og har kostet dere mye jobb og penger...jeg skal og vil betale hva den gården jeg skal kjøpe er verdt uten å klage:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sutring! Ta på deg en kjole å begynn å grin!......eller kan du sile ut det du synest er fornuftig informasjon, og overse det du ikke har bruk for. Uansett lykke til videre med gardskjøp, hvis du finner noen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med litt fra sidelinja på denne tråden. Det hender at tråder sporer av. Jeg ser at noen er misfornøyde med forumet. Selv synes jeg det stort sett er topp og er innom hver dag. Vi er her primært for å hjelpe hverandre og diskutere saker som angår oss. Ta bare en titt på andre tråder, så får dere se hvor bra det meste av dette er. Har selv fått en del hjelp, bl.a. til skurtresker og traktor, og forsøker å hjelpe andre så godt jeg kan. Det er veldig mye bra info her om en også leter litt. De fleste her har en positiv innstilling og er her for å bidra positivt!

Det er nok ingen som ønsker at gårdsbruk står tomme. Til dere som vil kjøpe: Følg med i de kanaler dere er tipset om. Hvis dere ikke har urealistiske høye krav så blir det gård. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er enig at forumet er veldig bra,har lest masse her inne derfor tenkte jeg henvende meg her med spm mitt også:) vi skal se på den gården du nevner der anonym:) har snakket med eier og avtalt:)

har sett at det står utrolig mye bra tips til de som trenger råd her så jeg kommer nok med flere teite spm til dere etterhvert....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en fantastisk morsom og interessant tråd. Ikke fordi den er så informativ med henblikk på utgangsspørsmålet, men som en antropologisk studie. Den viser klart hvor vanskelig kommunikasjon er, og hvor lett det er å snakke forbi hverandre.(Ironi på nett er vanskelig, det kostet nettopp en lærervikar jobben.) Selv i skriftlig form der en har alle innlegg svart på hvitt foran seg slik at en har god tid til å få med seg innlegget. Den er også en fornøyelig studie i debatteknikk og skyttergravsstrid fordi alt er tolket i verste mening. Nærmest prototypen på hvordan eskalere en konflikt. Den viser også klart hvordan verden ser forskjellig ut fra hvilket ståsted en har. Denne tråden burde kvalifisere til forskningsmidler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, det ble litt krangling her ser jeg. Nesten litt redd for å skrive. Men jeg eier en gard selv i Hedmark. 110dekar dyrket, 80d skog 2 fine bolighus (og drifstbyggning som ikke er noe å skryte av). Mitt problem er at jeg gjerne kunne tenke meg å selge, men den eldre generasjonen som er knytta til gården har store problemer med dette.

At gården skal komme ut av slekta (selv om slekta ikke er de som kan ta best vare på plassen).Så med odelslov, prisregulering og følelser er vi mange som føler oss ganske fastlåste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;irene\&quot\;\; Dette er en helt vanlig problemstilling i landbruket i dag. Der de som har odel vil ha den uten å være best skikket. Men dillemaet ditt at den eldre generasjonen fortsatt er i live og ikke vil at gården skal ut på det frie markedet, er det da verd å få en \&quot\;familiekrangel\&quot\; nå, eller er det best å vente? Jeg ville nok i ditt tilfelle leid ut gården i en del år fremover og satset på et salg når det ikke er noen igjen av den eldre generasjonen, Legg gården ut på det frie markedet og la de odelsberettige være med på en evt budrunde. Det er ikke noen krav om at de skal ha en lavere pris enn de som evt kommer utenfra.

Men dette er mitt syn på saken og ikke en fasit. Jeg var heldig som fikk tak i en meget bra gård der de som hadde odel skrev den fra seg og ikke var interesert i å drive eller bo der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret. Det er nok det jeg må gjøre, men det er jo en trist avgjørelse da jeg vet at det er mange som klør i fingrene etter å sette i gang på en plass som dette. Og det ville være det beste for alle parter, og viktigst av alt, gården.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud!

Hvor går et ann å bli?

Hvis den generasjonen som har gitt seg, ikke lar barna bestemme over sitt eget liv, så syntes jeg det er barna det er noe galt med.

 

Hvis \&quot\;barna\&quot\; ikke vil drive gården og i stedet legger den brakk i påvente av at foreldrene dør, ja bør de heller gå den runden med foreldrene nå mens de lever spør du meg. En kan egentlig lure på hvem av partene som holdes for narr!

 

Det er konsesjonsloven som mer eller mindre bestemmer prisen på garden (landbrusktakst) å foreldrene må la barna leve det livet de selv ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...