Gå til innhold

Harv vs. slodd


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med kun bruk av slodd i stedet for harv? Har brukt harv med sloddeplanke og etterharv i alle år, men synes det blir mye kjøring på endene og for å fylle til plogfårene på kantene. Tror kanskje at slodden kan bli for lett, men vet ikke. Har både leir- og lettere moldjord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med kun bruk av slodd i stedet for harv? Har brukt harv med sloddeplanke og etterharv i alle år, men synes det blir mye kjøring på endene og for å fylle til plogfårene på kantene. Tror kanskje at slodden kan bli for lett, men vet ikke. Har både leir- og lettere moldjord.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Har ikke svar, men håper noen andre har\; er nemlig i samme situasjon. Bruker harv med sloddeplanke og synes jeg må kjøre i evighet for å få det resultatet jeg vil ha, og vurderer å kjøpe en brukt slodd. Vet også at forsøksringen fraråder overdreven harving fordi det tørker ut jorda, logisk nok egentlig. Vet ikke om en slodd vil bli for lett, er jo mulighet til å legge på vekt oppå slodden. Noen erfaringer?

 

En sambygding av meg skryter forresten veldig av sin crosskiller med springboard eller hva det nå heter, og hevder han max kjører over to ganger for å få ferdig såbed. Er imidlertid snakk om en helt annen prisklasse, og litt usikker på om en crosskiller er tingen på tyngre jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnest tunge gode slodder å få tak i, til en overkommlig pris. Har du stiv leirjord, knuser kansje ikke slodden klump godt nok? Støtter skryten av crosskill trommel med hydraulisk sloddeplank (crossboard). Bra multiredskap som takler det fleste jordtyper bra,drar ikke opp stein( i motsetning til harv), og bearveider ikke jorda for mye. Den er også god til å knuse klump dersom du har en del leire. Gå i sammen et par tre naboer, så er det overkommelig i pris ....eller se etter brukt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Pakker/fyller ikke trommelen seg lett hvis det er endel fukt i jorda?

Syns den høres suveren ut, og gjør suverent arbeid hvis det er tørt i toppen, men lurer allikevel litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Jeg føler det er viktig å presisere at crosskill-trommel ikke er like fleksibelt som det kanskje gies uttrykk for. På fet svartjord på deler av indre østlandet vil en slik trommel fungere mot sin hensikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med min crosskilltrommel med hydr. fjærslodd, vel og merke har den sine sterke sider på vårpløyd mark. Stiv jord må tas til riktig tid, så også med slodd. Har selv mye lett jord og er det pent pløyd holder det med en kjøring på skrå for å få til bra såbed. Jeg tar en tur rundt med slodden først og kjører igjen sluttfåra etter plogen samt der det er større stein som er synlige for å få disse helt opp i dagen. Jeg bruker den i tillegg til rask nedmolding av fjørfegjødsel (som kjøres ut rett i pløgsla) og får blandet dette godt synes jeg, betydelig bedre enn med en vanlig harv. Det har blitt mye mindre steinplukking etter at jeg tok trommelen i bruk. Der det er mye stein kjører jeg som tidligere slodd, harv, steinrive og steinplukker.

Her er det nokså bakkete så min 110HK traktor har mer enn nok med en 4,5m trommel om man skal dra med seg litt jord oppover også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Kommer fra jordbruk hvor det var mye leire. Våronna ble utført 1-en gang hver med følgende redskap: Slodd - Skålharv - Fjørharv -Såmaskin - tromling (3-delt slepetrommel). Etter hvert fikk vi en stor fjørharv med tromler bak og denne erstattet en god del områder hvor vi tidligere måtte kjøre skålharva, men helt borte ble den ikke:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...