Gå til innhold

Såbed


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver å utdanner meg til agronom og har en oppgave med endel spørsmål, blandt annet:

Gjør rede for tillaging av såbed.

Derfor lurte jeg på om det var mulig å få litt hjelp her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å utdanner meg til agronom og har en oppgave med endel spørsmål, blandt annet:

Gjør rede for tillaging av såbed.

Derfor lurte jeg på om det var mulig å få litt hjelp her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Kan sikkert fortelle deg en del, men skal du ha om alt innen temaet?

Bare jordarbeidinga, eller jordstrukturen også? Og bare et generelt såbed? Ikke rettet mot korn, oljevekster eller eng for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du robert angående såbed for oljevekster(raps i dette tilfelet). Må man pløye raps etter raps?

Eller kan man skålharve å så med en rapid og få bra vling?

Er det pågrunn av di lange røttene att man må pløye?

 

Lurer litt på dette har hørt man må pløye rapsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det bare gjelder jordarbeidingen sånn generelt, og ikke rettet mot f.eks korn da det ikke står noe om det i spørsmålet. Det trenger heller ikke være så grundig og veldig detaljert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har funnet hittil:

Forskjellige forhold må tilfredsstilles for å oppnå et gunstig såbed.

Ulike kulturplanter har ulike behov.

Forskjellige varianter av de samme redskapene trengs på de forskjellige vekstene.

Såbedet kan tilberedes når jordoverflaten kvitner på toppen, for da er fuktigheten i jorden gunstig.

For de fleste frøslagene gjelder håndregelen om at sådybden er gunstig når den er ti ganger større enn frødiameteren.

 

Det gunstige såbedet får vi oftest når frøet blir sådd på den ubearbeidede sålen etter harvingen og blir omsluttet av

finere jordpartikler. Gjødselkornene bør ligge ut til siden og noe dypere enn frøet.

Jordoverflaten bør bestå av grovere partikler eller aggregater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert_1

Pløye raps etter raps? Om jeg har forstått riktig, har du da et vekstskifte med raps 2 år på rad? Det er så absolutt ikke gunstig med tanke på soppsykdommer, deriblant storknollet råtesopp!

 

Nei, hold deg til oljevekster hvert 4. år på samme skifte, da uten erter i vekstskifte, da disse har mange felles sykdommer... Samme greia som på potet egentlig!

 

På spørsmål om du må pløye FØR du sår raps vil jeg mene at det ikke er noe must for å få god avling, men husk at frøene er mye mindre, og kravet til såbed er desto større. Om du velger redusert jordarbeiding kan du fortsatt hente ut gode avlinger, men da kreves det at harva og såmaskinen lager et godt nok såbed.

Jeg vet om flere som bare kjører redusert på rybs og raps, uten at det senker avlinga i større grad!

 

Om du har ei skikkelig (kompakt)skålharv og en rapid vil det holde i massevis for oljevekstene.

 

Hvorfor skulle de lange røttene være grunn til å pløye? De er jo med på å bedre jordstrukturen, og vil bli omdannet som alle andre røtter etter vekstsesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...