Gå til innhold

grasfrø sådjupn


Gjest

Anbefalte innlegg

Me slit litt med spiringa til attlegga av og til,brukar ei gammal såmaskin som legg frøet oppå jorda , tromlar for jordkontakt.

Kva såmaskin er best for grasfrø med tanke på sådjupn og spiring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsastova_1

Me slit litt med spiringa til attlegga av og til,brukar ei gammal såmaskin som legg frøet oppå jorda , tromlar for jordkontakt.

Kva såmaskin er best for grasfrø med tanke på sådjupn og spiring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøet skal vel såvidt jeg husker ned 8-10 x diameter på frøet. Jeg bruker ei vanlig 2,5m maskin med labber. Skruer labbetrykket helt av, og er det løst så tromler jeg før såing for at det ikke skal komme for dypt. Jeg kjører Juko, og det er helt greit men Nordsten har fin innstilling, og det finnes ekstrautstyr for å få nøyaktigere utmating på såvaren. Sikkert mange andre brukte kombimaskiner somfungerer også. Jeg har skrudd av gjødsellabbene.

Å så gjennom labbene gir frøet bedre kontakt med jorda, og gjør det enkelt å se når det er frøet, og ikke ugress som spirer, siden du ser radene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tretten_1
Har kjøpt ei gammel Nordsten kombimaskin på 3.10 som fungerer ypperlig til grasfrøsåing. Sår grasfrøet i kornkassa, enkelt å justere inn rett såmengde. Har funnet ut at å tromle før og etter såing gir det beste spireresultatet. En billig og bra løsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alt an på grastype jordtype og årstid.

Me tromler før og etter såing, raigras helst 3-4 cm i

laglig jord timotei ca 2cm. har funnet fram den gamle

gode stokklandmaskinen for grasfrøsåing da den kun har

8cm mellom labbene får mye tettere og finere gjenlegg då

føler me. Av og til er det gamle best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...