Gå til innhold

Påbygging av Plog


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en gammel 3 skjærs Kverneland plog og ønsker meg 4 skjærs, går det greit å sette på et skjær til eller tåler ikke vendehodet det? noen erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Edvard_1
Har en gammel 3 skjærs Kverneland plog og ønsker meg 4 skjærs, går det greit å sette på et skjær til eller tåler ikke vendehodet det? noen erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

skal selv bygge på min 3-skjærs plog nå..bare jeg får tak i en ekstra kropp..

 

det kan lønne seg å forsterke det første \&quot\;mellomstykket\&quot\; (vet ikke helt va det kalles) som kommer ut ifra vendehodet..

men det skal gå å bruke den som 4-skjærs hvis du har grei jord uten for mye store steiner og uten at du tar ned i moder jord..i følge de jeg har snakket med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Forhørte meg med Kverneland om samme sak en gang, var snakk om å bygge ut en treskjærs E-plog. Den hadde 120 vendehode, og på grunn av det ble vi frarådd det. Men de så ikke noen problemer med å gjøre dette med en plog med 160-hode. Så det er nok det vesentlige her.

 

Nå er det vel stort sett 16-tommers ploger som har 160-hode. Hvordan det er med de 14-tommerene som ble levert med 4 skjær veit jeg ikke, men jeg antar at de ikke har 120-hode, i og med at vi ble frarådd påbygging.

 

Skal vel være en grei sak å få tak i ekstra kropp om hodet er kurant. Går såpass mange E-ploger både i 14- og 16-tommers utgave rundt om i landet, at det blir nok hugget noen hvert år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg vil ikke anbefale noen form for sveising for å forsterke deler av vendehodet. Husk på at dette er absolutt \&quot\;high tech\&quot\; på materialvalg og behandling, og prøver man å sveise eller bearbeide her, vil det svekke konstruksjonen. 120 vendehodet er selvsagt svakere enn 160 hoved, så det er best å bygge på det. Er det en ES plog som skal bygges ut, må det også inn nytt, lengre rammerør og styringsrør. På de eldre E plogene, er det bare å skjøte inn en komplett seksjon, og flytte hjulet bakerst. Sjekk også løftekraftbehovet, da det kan øke mye for det siste skjæret. Jeg mener forøvrig å huske at 120 hodet var å få med 2, 3 eller 4 skjærs ploger, og med pakker i tillegg. Sikkert noen som kan bekrefte dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Tviler nok ikke på at det er noe galt i det du sier Hans Chr. - men hvis ploger med 120-hode ble levert med opp til fire skjær og pakker er det jo merkelig at vi ble frarådd å bygge ut fra tre til fire av Kverneland da... Kan såklart ha noe med alderen på plogen å gjøre, at fra et visst serienummer så skjedde det endringer på 120-hodet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det har vært kontinuerlig utvikling fra Kverneland sin side på disse komponentene. Ser på nettet at Kverland i dag har et hode som heter 110, som brukes på 2 og 3 skjærs ploger. 200 hodet er det neste i dagens produkter. Finner ikke gamle nok ES ploger i reservedelskatalogen for å sjekke hva som ble levert fra ca 1995 da ES plogen kom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

På Blæstad går det en ES-plog som etter jeg har forstått er en prototyp. Dette er en treskjæring, og uten å være bastant så mener jeg det er 200-hodet som står på denne.

 

Uansett formulerer jo Hans E det som han har en gammel Kverneland, og en plog fra midt på 90-tallet blir vel gjerne ikke kalt gammel :) Antar i alle fall at det er en E-plog, så all diskusjon om ES er vel egentlig en annen sak...

 

Fritt etter hukommelsen mener jeg at 120-hodet har stående vendesylinder, mens 160 har liggende. Det er i alle fall en grei måte å skille på om annen merking er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har samme oppfattelsen av vendehoder, Vegard: 120 har stående sylinder som går ei lengde under vending. 160-hodet har en liggende sylinder som går \&quot\;fram og tilbake\&quot\; under vending. 160-hodet går for å være mer solid og skal tåle bedre flere skjær.

Men jeg har også sett 4-skjæringer med 120-hode. Vi ringte på en slik plog en gang, og han som hadde den var ekstra nøye på å stå tålig rett og stille under vending. Ble ikke no handel, men fungerer sikkert det også.

 

Mente den nevnte plogen på Blæstad hadde 160 vendehode men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Da er vi tydeligvis tilbake på ES - men skitt la gå. Jeg veit \&quot\;Blæstad-ES\'n\&quot\; har to separate stilleskruer for anslag ved vending, og trudde dette kom med 200-hodet. Og kom ikke 200-hodet sammen med ES?

 

Jeg er slett ikke bastant altså... Blir egentlig motivert for å finne ut av dette i morra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
det der synes jeg du skal gi faen i! kjøp heller en 4 skj plog ny/brukt. jeg vet om en som har gjort det der det var ikke velykket kvernelans es
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Edvard_1
Jeg var kansje litt vag i modell betegnelse, det har med å gjøre at jeg ikke finner noe merking på plogen, men det er en 14\&quot\;. Snakka med en selger på FK i går, han sa det ikke var noe problem å bygge på 120 hodet men at du må ha 90mm vendesylinder (kan være 75) og det kan bli problem med vending da det er liten bakkeklaring ved vending.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Naboen har en 3 skjærsplog m/120 vendehode som ble bygd ut til 4 skjærs. Men MERK at plogen er uten steinutløsere, og sikkert er en god del lettere pga. det. Men d hjalp ikke, for 2 sessosnger siden revnet vendehodet på den nevnte plogen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest tracker_1
Jeg har en Kverneland 4-skjærs A-plog, kropp 8. Kan den bygges på 1 skjær til? Vil dragakselen og tårnet tåle den belastningen et ekstra skjær vil gi?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...