Gå til innhold

Jordarbeiding


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg er tilhenger av plogen. Etterpå er det over med ei fjørharv opptil flere ganger. Synes den drar opp for mye stein,og at det blir forholdsvis mye kjøring for å få det slett nok. Er det noen som har erfaring med andre redskaper som du kjører før såing? Feks, carrier ol. Kansje Rapid eller rotorharv (bearbeider gjerne for mye), rett i pløgsla. Det er jo "inn" med redusert jordarbeiding for tida, men i grasproduksjon der du legger om kvert 4-5 år, er plogen tingen. Men poenget er minst mulig kjøring etter plogen.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er tilhenger av plogen. Etterpå er det over med ei fjørharv opptil flere ganger. Synes den drar opp for mye stein,og at det blir forholdsvis mye kjøring for å få det slett nok. Er det noen som har erfaring med andre redskaper som du kjører før såing? Feks, carrier ol. Kansje Rapid eller rotorharv (bearbeider gjerne for mye), rett i pløgsla. Det er jo \&quot\;inn\&quot\; med redusert jordarbeiding for tida, men i grasproduksjon der du legger om kvert 4-5 år, er plogen tingen. Men poenget er minst mulig kjøring etter plogen.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei, er også en stor tilhenger av pløying. Men for min del så har jeg kjørt gammel god tung slodd i alle år. Men mye pågrunn av jordtypen vi har her. Men nå ifjor så kjøpt jeg meg Rexius 650 som skulle ta over jobben for slodden. Denne gjør en kjempe jobb og blir kjempe slett etter den og den drar ikke mye stein hell. Klart noe stein blir det men ellers er jeg kjempe fornøyd med dette redskapet, men er jo ikke et billig redkskap men absolutt verdt pengene. Vi sår med Rapid etterpå og det er en kjempe kombinasjon.

Men du bør ha noe mål før det lønner seg å kjøpe seg en slik sloddtrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

jeg kjører med en vâderstad 3brander slepeslodd. bruker den på alt fra tung leire til lett sandjord. spesielt på vårpløying fungerer den meget bra og sletter veldig fint.

har og vanlig såbedharv og rotorharv, men det brukes kun i kulturer som krever dypere såbed.

Så i korn og grasproduksjon er slodden ypperlig.

Slodden vurderes solgt, grunnet endret behov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

har du prøvd ei god slepeharv med sloddeplanke? kjenner igjen det du skriver. har prøvd mye forskjellig redskap og synes det er det beste.

har ei wiberg 6m sjøl den kan sloddeplanke justeres uavhenig ifra harva samt vinkel på harvetindene den sletter fint uten at alt formye sten dukker opp.

carrier harver gjør også en slikjobb klemmer stein ned igjen men det er ikke så slett som det blir m ei harv,også er en 3-4 m det tyngste di fleste får med seg 6 meter harv går fint med 100 hk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei 5 meter kvernland harv med sloddeplank og ribbetrommel. Fungerer greit nok, men synes det blir for mye kjøring der det er leire( nesten over alt sjå meg), for å få knuse klump. Har hørt noen bruker crosskill med sloddeplanke på, noen her som har erfaring med det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvile ikkje på at du kan oppnå gode resultat med den metoden. Direktesår litt eg og, men bare raigras. Sikkert ei futura direktesåmaskin som freser spor til frøa du har. Men det kommer litt an på jordtype med tanke på resultat. Sjå meg er det stiv leirjord, og min erfaring er at du kommer ikkje fra pløying for å løyse opp litt lenger ned.Lite hjelp å få fra frosten her på vestlandet......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Skal langt i fra dømme direktesåing nord og ned jeg - men et par spørsmål dukker opp.

 

Hvis man kjører totrinnshøsting blir det veldig mye kjøring i de samme spora i løpet av levetida på enga. Man kommer stort sett igjen på samme plass to til tre ganger i året med grasutstyret - og med direktesåing får man aldri rufsa opp i disse spora. Telen gjør vel heller ikke så god jobb som den gjør på ei høstpløye.

 

Et annet moment er vel mer stedbetont. Som Karl Daniel sier er ikke forsommertørke det mest ideelle, men som sagt avhengig av lokale værforhold.

 

Jeg har kjørt en god del Crosskill med sloddeplanke, og liker veldig godt resultatet av den. Til korn er det stort sett nok å kjøre en gang, mens to overkjøringer nok er greit til gras. Men i den stiveste jorda blir sloddeplanken til Väderstad for myk, uansett om man har tverrstag bak.

 

Har såvidt fått prøvd Amazone Catros i pløya, og syns det er ei veldig lovende løsning. Om mulig kommer det opp enda mindre stein av den enn det gjør av Crosskill-trommelen, og der holder det med ein gangs overkjøring. Eneste minuset jeg ser her er at man må ha et alternativt redskap til å fylle tomfårer med, i alle fall så lenge man ikke har sloddeplanke på kompaktskålharva. Den øker dessuten trekk-kraftbehovet så mye at jeg tror det er ei billigere løsning å ha en liten gammel slodd til å fylle tomfårer med. De koster i alle fall ikke stort å skaffe seg. En tremeters Catros går helt ok på en 110-hester, i alle fall hvis det ikke er alt for bratt. Kapasiteta er også bra, i pløya kan en fint kjøre 12 - 13 km/t, så da forsvinner måla fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard: Catros går vel i samme klassen som vederstad carrier? Ligger den i samme prisklasse også? Har 130 hk JD, så da går det vel greit med sloddeplank. Men er jo et minus viss du ikkje greier å fylle tomfåra med denne sloddeplanken da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Catros er vel omtrent akkurat samme redskapet som Carrier - og prisforskjellen tror jeg ikke er stor, men Catros har vel noen centimeter større skåler. Vi har kjørt de to i stubben, og med samme dybde ved siden av hverandre, og det blir mindre halm i overflata av den grønne. Men om Catros kan leveres med sloddeplanke er jeg ikke sikker på... Og man må vel over på en sleper for å få sloddeplanke på Väderstad og vel?

 

En annen fordel med Carrier er jo 3,5 meters utgaven. Det er ei ideell arbeidsbredde for en 120-hester med tvilling.

 

Sloddeplanken klarer nok å fylle tomfårer den. Tenkte mest på at om du hadde traktor som var helt på grensa var det ei grei løsning med tremeter kompaktskålharv og en liten slodd til å fylle tomfårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Catros levers ikke med Sloddeplanke enda, men det kommer nok. Carrier har sloddeplanke så. Men for min del så har kjørt Catros i pløgsla og synes det blir for løst. Jeg sår grunt med rapiden og vil helst ha det minst mulig løst før jeg sår. Klart at trommelpakkern, pakker jorden noe men ikke nok for min del. Men spørs veldig åssen jord du skal bruke den på! men synes sjøl at Catros gjør en litt bedre jobb enn Carrier, jeg harver alt møkklandet mitt med Catros om høsten og det blir kjempefint etter den da!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Svein?

Jeg har lest innleggene om jordarbeiding og hva du skriver om Rexius 650. Jeg lurer på hvor stor traktor som trengs for å dra denne i bakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har kjørt Väderstad Rollex 620 med sloddeplanke og Crosskillringer i særdeles kupert og variert terreng, og på de fleste jordarter - den er nok litt lettere å dra enn Rexiusen, husker i farta ikke vektforskjellen på de to. Det som uansett gjør det store forskjellen er jo hvor mye jord man tar med seg på planken. Er det marginalt med traktor kan det bety forskjellen på en eller to overkjøringer.

 

Den minste traktoren jeg kjørte Rollexen på var en MF 6150. Med en steinsvans med litt stein oppi i fronthydraulikken og 1 bar i dekka (480/65 R28 og 600/65 R38) gikk dette rimelig greit - men traktoren var nok litt for lett, det var fort gjort å miste grepet i bakkene.

 

Såklart er det helt på grensa med krefter og, tok ut maks effekt av traktoren konstant, og brukte tipputtaket som regulerer sloddeplanken til å regulere farta - og traktoren som ikke brukte en dråpe olje ellers brukte 1,5 liter på 10 timer jobb. Det er nok ikke å anbefale - det ble mye mer behagelig når vi fikk en JD 6920S foran, men noe midt i mellom kan jeg tenke meg er helt passe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei ja! Jeg kjører den på Fendt 818 med ca 250 Hk, men trenger ikke mer enn 120 hk, har kjørt den på Nh Tsa 110 og det var ikke noe problem, måtte sitte å stille litt på crossboarden, men ellers drog den sloddtrommelen bra. Men anbefaler en traktor mellom 110 - 150 Hk til den jobben.

 

Denne sloddtrommelen gjør en kjempejobb på høstharvet mark og pløgsle(går noe tyngre på pløgse) og jeg er kjempefornøyd med denne type jordarbeiding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takker for svaret,Vegard. Jeg har tenkt å bruke en MF 6475 med laster og 160hk, så da burde vel dette gå bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...