Gå til innhold

Tema: steinplukking


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd eller sett de nye plukkerne som Gimre selger?

Lurer på hvordan disse er i forhold til f.eks Saga sin 1620. Har brukt mye Kverneland sin SB1600 som plukker veldig reint og ikke tar mye jord. Men med mye rundstein opp imot 20-30 cm syns jeg den har lett for å "stappe" seg til. Vedlikeholdskostnader er og et spørsmål på den typen. Noen som har erfaring med begge typer plukkere(saga, Tempi, de nye kanadiske) kontra SB1600?

Er ellers på jakt etter en pent brukt maskin, syns nytt utstyr blir mye penger å legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Noen som har prøvd eller sett de nye plukkerne som Gimre selger?

Lurer på hvordan disse er i forhold til f.eks Saga sin 1620. Har brukt mye Kverneland sin SB1600 som plukker veldig reint og ikke tar mye jord. Men med mye rundstein opp imot 20-30 cm syns jeg den har lett for å \&quot\;stappe\&quot\; seg til. Vedlikeholdskostnader er og et spørsmål på den typen. Noen som har erfaring med begge typer plukkere(saga, Tempi, de nye kanadiske) kontra SB1600?

Er ellers på jakt etter en pent brukt maskin, syns nytt utstyr blir mye penger å legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvato_1
Den som Grime selger Steinhenter High Rise 8000 er vel en ren ranke oppsamler, slipper du den ned 10cm så følger nok mye jord med. Har sett film/bilder på YouTube har ikke erfaring med den. Saga (dansk produsert) er en type du kan bruke til begge deler, men bør være godt harvet først når du slipper den ned til 10-15cm. Saga eller disse type plukkere er en mans eide, låner du bort disse kan du risikere få den tilbake uten fjører og tinder. Disse renser veldig bra i fuktig jord, holder en knapp på Saga av brukte eldere modeller. Kvernland SB trives best å gå på ei dybde på 10-15cm, samle opp ranker i overflata er den ikke så egnet for, den er avhengig av jord et stykke inn på første belte. Forarbeidet er SB ikke så nøye på, men skiller best i tørr jord. SBen er robust plukker (kan lånes bort), men kjøper en SB brukt, kan det være snart tid for nye belter som koster litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

eg har kjørt leigekjøring med juko stenbjørn (det som nå er kongskilde) maskinen er 15 år og er like bra enda

maskinen ranker og henter samtidig

det ryker tinder i innmatinga i ny og ne sollet i innmatinga blir slitt og evt utskifta steinrivene må sveises skøytest (blir kortere)

slitedeler er slitedeler resten av maskonen er usliteleg

eg ville aldrig hatt noko anna skal maskinen gå mye så er det ingen tvil om kva som er billigast i drift og mest effekiv

 

har også en kverneland steinhenter sidelesser høg type ha ikkje brukt den på 10 år pga den andre henteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Kan Stenbjørn kjørest uten samlerivene? Hvordan fungerer den ved å kjøre direkte i åkeren uten bruk av rivene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Er det noen som vet omlag hva en kongskilde stonebear koster ny??

 

Har fundert litt på en sånn plukker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vurderer sjøl ny plukker. Har hatt kvernelands sb som har fungert bra under gode forhold med mye stein. Den er effektiv ved mye stein men det blir litt rotete etter den og det blir med endel jord når det ikke er optimale forhold. Dagens hengere er også litt for store for den. Vurderer Tempi eller lignende. Hvilken kapasitet har disse i forhold?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvato_1

Til Kb

 

Har du tatt \&quot\;dritt jobben\&quot\; med SBen så er Tempi eller lignende plukkere veldig bra.

De tåler dårligere forhold bedre, kan også bruke 1000 PTO hvis du har for å få en bedre rensing under dårligere forhold, men det bør være løst.

Kapasiteten er ganske lik

Minus er at sikten ved innmatinga er dårlig, verre jo høyere du sitter, må også følge med hva du putter inn i maskinen av stor stein i forhold til SBen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kolri_1

Hei jeg hadde i mange år en saga plukker med 35mm sold.

Denne røyk det mange tinder og kjededrev på pluss at den gikk veldig tett i soldet.

Maskinen ble byttet i en Globus tempi med 45mm sold i 2008.

Etter dette har det gått uten problemer mht.både null rep. og den tetter ikke i soldet.

Jeg bruker en globusrive på 4m sammen med plukkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvato_1

Til kolri

 

Det med tett sold, er at du kjørte med for korte tinder.

Jeg lagde tindene selv og med en annen stål kvalitet.

Hadde også plunder med kjedelåsen, byttet til en annen type.

Dette var en Saga 1620 fra 1985, så det har nok skjedd forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kolri_1

Tett.sold kommer ikke av for korte tinder men av at fjørene var for svake.

Det som tettet seg var ikke jord men at stein kilte seg.

Dette medførte veldig mye \&quot\;slagerjobb\&quot\;

Globus sine fjører og sold er mye stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ok. Jeg tenkte egentlig å bytte sb plukkeren men det er kanskje greit å beholde den til grovarbeid da det er nydyrkingsstykker med forj..lig mye rund stein 5-15cm. Litt overkill å ha begge deler men det er en gammel plukker som ikke er allverden verd i forhold til nytteverdien. noen som vet ca. pris på tempi? Er tipphøyden nok til dumperhenger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

en steinbjørn koster fra 250 000,- og oppover.. fikk tilbud på en i høst og kom på nesten 300 000.-

 

til ea:

den kverneland steinhenteren du har stående.. er denne noe du kunne vært intressert i å selge ? er på jakt etter en slik en som er høy.. og de er ikke lette å finne tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...