Gå til innhold

Kvernland Ecomat


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer eller har hørt om hvordan denne plogen fungerer. er det et godt alternativ til den vanlige plogen på normal jord på østlandet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer eller har hørt om hvordan denne plogen fungerer. er det et godt alternativ til den vanlige plogen på normal jord på østlandet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Har en 6 skjærs ecomat, er meget fornøyd med denne, pløyer ca 3000 mål årlig med denne plogen.

Funker greit på steinrik jord, men ikke med pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jens_1
Kjørt en 7 skjær med 6920, det går helt fint. Det er tyngden som blir utfordrende ikke trekkraftbehovet. 8 skjærs everes kun med atort dybde/transporthjul. Dette fordyrer endel. Tror du greier deg med en 7 skjær. Pløyer glatt 20 mål i timen med den. Pakker etter denne redskapen er tøys mener jeg. Bedre at jorda tørker litt før en kjører med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Står på nippen til å kjøpe en ecomat, leide en 7 skjærs i fjor med stålfjøler, denne var ikke noe problem å kjøre for meg på en mf 6490. Noen som har anbefalinger om å kjøpe plast eller stål. Jeg har de fleste jordtyper untatt morene, men mest mellomstiv leire. Vurderer 7 eller 8 skjær uten pakker. er det stor forskjell å løfte de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Løftekraftbehovet på 8 skjæring er 6050 kg(med stålfjøler) Jeg skall kjøpe med plast.

4 tonn på 6 skjærs

Leste i brosjyra att med plastfjøler reduseres vekten på plogen med 20 kg pr skjær.

Jens poenget med pakkeren som jeg ser det er på leire å unngå stive furer, samt å kunne så rett i pløgsla. Men lurer på om pakkeren Er regna med i brosjyra på vekta. eller om den komer i tilleg.

Det jeg er mest skeptisk til med ecomaten er ved store halmengder og gammeleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
grunnen til plast istedenfor stål er ikke vekt, men mindre klebrighet på fjølene. slitestyrken skal også være bedre på plast, hvis ikke du har mye skarp stein i jorda. ingen problem med 6 skjær og pakker på en 150 hk med laster. skal du pløye eng, må du pløye dypt og da er den vanlige plogen ett bedre alternativ vil jeg mene. er det mye halm, er mine erfaringer at du må dypere enn 8cm. syns den generelt pløyer penere på 10-12cm, synes det har lett for å stikke opp noen halmstrå hvis det blir for grunn pløgsle. en ultimat maskin for korndrift, en mye bedre løsning enn tunge skålharver og all slags gåseføtter og rariteter. men det er nå min personlige mening!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Nytt spørsmål. En 8 skjærs ecomat med pakker har ett løftekraftbehov på 7 tonn.

Traktoren min løfter 7550 kg. Så det er 500 kg å gå på. Men vil dette føre til stor belastning på hydraulikken og påfølgende reperasjoner?

Eller går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Har ingen erfaring med Ecomat, men ser det er på det som et veldig bra alternativ til annen jordarbeiding.

Det jeg vil komentere er vekten på redskapen, er ikke altid tyngden som er problemet, men tyngdepunktet. Kan være moro å kjøre på to hjul, men du blir veldig fort lei det.

Ser for meg en 8 skjærs plog som veldig lang og skal du ha pakker blir vel tyngdepunktet veldig langt ute.

kjøp ikke større redskap en at traktoren har det greit forann, mye greiere på jobben og da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kjørte en 7 skjærs ecomat noen år, fungerer fint på særlig vårpløying når halmen er litt råtten. Dårlig på høstpløying med mye halm. Ikke egnet for å pløye enge etter min oppfatning. Eneste er å vårpløye eng som er svidd ned på høste. Sjøl da blir det ikke akkurat lekkert.

Kort sagt, suveren plog til vårpløying der det ikke er for mye halm. Kjempekapasitet, moro å kjøre, dog noe begrenset bruksområde. Kan ikke akkurat sitte med mange ploger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...