Gå til innhold

Når brukar ein slodd?


Gjest

Anbefalte innlegg

Me har til no pløvd, skålharva, slodda, sådd gras og tromla. Men eg meinar me kan droppe slodden og heller tromle før og etter såing. Han meinar at slodden skal gjere jorda jamnare og fastare, men eg syns jorda er mykje jamnare etter kun å ha køyrd med skålharva. Det blir fullt av striper om ein skal bruke slodden.

 

Kva gjer resten av folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Me har til no pløvd, skålharva, slodda, sådd gras og tromla. Men eg meinar me kan droppe slodden og heller tromle før og etter såing. Han meinar at slodden skal gjere jorda jamnare og fastare, men eg syns jorda er mykje jamnare etter kun å ha køyrd med skålharva. Det blir fullt av striper om ein skal bruke slodden.

 

Kva gjer resten av folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Poenget med all jordarbeiding er vel å skape fine vekstforhold for frøa og ei jevn og behagelig overflate å gjøre høstearbeid på.

 

Synes det høres fornuftig ut å skålharve, for så å tromle før såing - for å pakke det til litt igjen, for det blir løst etter ei skålharv. De nye typene, som Carrier og Catros har jo pakketrommel bak, men har du en eldre type er trommelen et fornuftig valg. Er enig i at slådding etter skålharving høres unødvendig ut. Det kan kanskje pakke til litt, men det blir fort ujevnheter.

 

@Karl Daniel, regner med det var mannen med livets fasit på all verden du sikter til, sølvreven fra Solkysten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...