Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt i startgropa hva gjelder å drifte småbruket vi bor på. Vi har nå ca. 2-3 mål med jord som er nylig doset/utjevnet. Altså ren jord.

Dette området skal etter alt å dømme bli beite for alpakkaer iløpet av vinteren/våren som kommer.

Jeg ønsker derfor å så noe beitegras som kan komme til nytte, istedenfor å la det gro igjen med vanlig ugras.

Hvordan går jeg frem? Jeg har en traktor og ei gammel harv. Ingen såmaskin dessverre.

 

Takk for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Gå på med traktor og harv. Her er det viktig å kjøre på kryss og tvers slik at det blir mest mulig plant. Så må du bruke ein trommel og tromle arealet får du bruker ein såmaskin og sår. For og så trommle en gang til. Si dette er såpass lite areal kan du horve godt. Plukke ut evnt stein. Så medein handholdt såmaskin type biltema/jula og så tromle. Med traktor eller plentromle. Alt etter hva du kan låne/leie i nabolaget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Gå på med traktor og harv. Her er det viktig å kjøre på kryss og tvers slik at det blir mest mulig plant. Så må du bruke ein trommel og tromle arealet får du bruker ein såmaskin og sår. For og så trommle en gang til. Si dette er såpass lite areal kan du horve godt. Plukke ut evnt stein. Så medein handholdt såmaskin type biltema/jula og så tromle. Med traktor eller plentromle. Alt etter hva du kan låne/leie i nabolaget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest bjornbra_1

Takk for svar. Nå er det én uke siden jeg sådde Spire Beite Vintersterk. Jeg fikk lånt såmaskin og trommel av en god nabo.

Nå er jeg litt bekymret for alt regnet som har kommet den siste tiden. Heldigvis er jordet sterkt hellende, så det blir ikke stående vann på det.

Hvor mye regn tåler et nysådd jorde?

(Dette er på nedre romerike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjornbra_1

Takk for svar. Nå er det én uke siden jeg sådde Spire Beite Vintersterk. Jeg fikk lånt såmaskin og trommel av en god nabo.

Nå er jeg litt bekymret for alt regnet som har kommet den siste tiden. Heldigvis er jordet sterkt hellende, så det blir ikke stående vann på det.

Hvor mye regn tåler et nysådd jorde?

(Dette er på nedre romerike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...