Gå til innhold

Høymolle - Sprøyte?


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en gård i fjor med mye høymolle på 2 av jordene. Må jeg sprøyte dette før jeg pløyer/freser eller er det nok og bare pløye/frese? Vil høymollen bare komme opp igjen hvis jeg ikke sprøyter ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Roundup er litt svak mot høymole, så det kan vere lurt å velge høyeste anbefalte dose, eventuelt blande i et middel til mot høymole.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Husk at brun høymole ikke dør av sprøyting. Den må slåes, og så kan den sprøytes når den har fått grønne blader igjen. Har frøene blitt brune , er det lurt å fjerne dem fra jordet hvis mulig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enten gjør jeg noe galt, eller så ser du Rune litt lettvindt på bekjempelse av høymole. Jeg driver en del jorder som alltid har vært pløyd, aldri sett en horisontalfres, og med noen drivere før meg som kanskje har et litt forskjønnet bilde av det å ikke sprøyte. Jeg pløyer hvert 5. år, og sprøyter med roundup først. etter spiring sprøytes 0,1 tablett express+50 ml mcpa. Da tar jeg først de gamle høymolene, og så de nye. Alikevel må jeg som regel ha en eller to turer med sprøyta i mellom hver snuing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Kor lang tid tar det før ein ser noko virkning av Ally 50? Sprøyta for 3 veker sidan, men ser ikkje noko som har daua. men graset har fått ein liten knekk. Sprøyta noko 1.oktober i fjor. såg ikkje noko virkning då heller, men når våren kom var det ikkje noko høymoll som kom opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal sprøyte høymole med ryggsprøyte, er det ein fordel at det er enten spredd husdyrgjødsel eller handelsgjødsel før du legg ut på tur. Då har du teigar som avgrensar kor breitt du skal gå. Er det stor spreiebreidde, går du i siksak. Er det ei høymole her og ei der, bør du ikkje ha noko meir enn 10 liter i sprøyta ved start. Er det ikkje meis på sprøyta, bør du polstre reimane og nede på ryggen for å unngå punktbelasting og gnag.

 

Ein ringleiar sa for nokre år sidan at høymolkampen er treårig. Første året forsvinn den store høymola. Neste år tek du den småhøymola som har stått i ly for den store året før. Siste året tek du den som har spira opp i dei opne flekkane som blir når den store og dekkande høymola har forsvunne.

 

Det er ein stor fordel å ta knekken på eksisterande høymol før fornying. Rotugras har næring på lager til å komme igjen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...